دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کولسیان Colossians

No image
کولسیان Colossians

كلمات كليدي : رساله به كولُسيان، پولس، عهد جديد، كتاب مقدس

نویسنده : هادی جهانگشای

نویسنده و تاریخ نگارش

رساله پولس به کولسیان دوازدهمین کتاب از سری کتب عهد جدید به شمار می‌رود این کتاب از جمله رساله‌هایی می‌باشد که در کتاب مقدس به پولس منسوب است. و کلیسا هم عموماً این انتساب را تأیید کرده،[1] و معتقد است این رساله بین سالهای 61 تا 63 میلادی هنگامی که پولس در زندان روم بود نوشته شده است. البته برخی هم عقیده دارند که جناب پولس، رساله کولسیان را از افسس و یا قیصریه نوشته است. اما دانشمندان کتاب مقدس انتساب این نامه به پولوس را تائید نمی‌کنند و معتقدند: بدعتی که در باب دوم این کتاب آمده همان عقیده ناستیکی قرن دوم بوده است[2] آنها به این دلیل می‌گویند که پولس نمی‌تواند نویسنده این نامه باشد چرا که وی در حدود سال 69 کشته شده است،[3]

شهر کولس

صدها سال قبل از میلاد مسیح کولس یک شهر مهم در آسیای صغیر (ترکیه امروزی) بوده است. این شهر در فریجیه در حدود 12 مایلی لادوکیه در جنوب غربی آسیای صغیر که راه اصلی تجاری ما بین اُفسس، طرسوس و سوریه بوده است.

این شهر در کنار رودخانه لیکوس (Lycus) در کنار راهی که از دریای اژه تا رودخانه فرات کشیده می‌شد، واقع بود. در قرن اول میلادی کولس که سالها پیش در قدرت و اهمیت از شهرهای همسایه و مجاورش لادوکیه و هیراپولس پیش گرفته بود و به یک شهر تجاری درجه دوم تنزل کرد. به هر حال آن چه که به کولسی اهمیت عهد جدیدی داد، این حقیقت بود که در طول ماموریت سه ساله پولس در افسس، اپفراس مسیحی گردیده بود و این دین را در آن دیار انتشار می‌داد.[4] همانطوریکه از نام این کتاب پیداست این نامه‌ای است که به اهل کولسی نوشته شده است. مستر هاکس اعتقاد دارد که پولس به آن شهر مسافرت نکرده بود وی در ادامه می‌نویسد ظاهراً مسیحیت توسط فیلسوفی یهودی که دین مسیح را قبول کرده بود به این شهر رفته است.[5]

علت نگارش

درباره علت نگارش این نامه نویسندگان مسیحی این گونه نوشته‌اند: در کلیسایی که در این شهر بود سئوالی در مورد شخصیت واقعی عیسی پیش آمده بود به این معنی که آیا او تنها یک انسان بود و یا ذات خداوندی داشت؟ پس اعضای کلیسا، اپرافراس را به نمایندگی پیش پولس می‌فرستند تا او را در زندان ملاقات کرده و نظر او را جویا شود.[6]

محتوا

این نامه با بیان مخاطب خود و بیان سلام‌ها در ابتدا آغاز می‌گردد و با سپاسگذاری و قدردانی از الطاف خدا ادامه می‌یابد در اواسط باب اول پولس دیدگاه‌های خود را درباره مسیح(ع) بیان می‌کند. در آیات می‌خوانیم: او صورت خدای نادیده است نخست زاده تمامی آفریدگان،[7] در ادامه بیان دیدگاههای خود به کولسیان مسئله خدا را تفهیم می‌نماید (شما را که سابقاً از نیت دل در اعمال بد خود اجنبی و دشمن بودید مصالحه داد در بدن بشریِ خود به وسیله مرگ تا شما را در حضور خود مقدس و بی‌عیب و بی‌ملامت حاضر سازد[8] در این نامه نیز پولس شکل خود را با شریعت مطرح می‌کند و ایمان را یگانه عامل سعادت بر می‌شمارد.

در اواخر این باب پولس زحماتی که در راه کلیسا کشیده بازگو می‌کند؛ پولس می‌گوید: (به خاطر زحمات من) آن سرّی که از دهرها و قرن‌ها مخفی داده شده بود، لیکن الحال به مقدسان او منکشف گردید که خدا اراده نموده تا بشناساند... و ما او را اعلان می‌نماییم[9]

در باب سوم نیز پولس انکار شریعت می‌نماید و می‌گوید کسانیکه شما را به شریعت (ختنه کردن و تعمید...) دعوت می‌نماید شما را به اعمال ظاهری دعوت می‌نماید وی در این باب از عمل به شریعت چنین تعبیر می‌آورد: و شما را که در خطایا و نامختونی جسم خود مرده بودید با او زنده گردانید چونکه همه خطایای شما را آمرزید،[10] در ادامه وی از مردم تقاضا می‌کند کسانی که به شریعت دعوت می‌کنند آنها را طرد کنند. پولس در باب سوم قوانین و فرامینی را جهت زندگی بیان می کند در اواخر این باب قوانینی را جهت روابط خانوادگی بیان می‌دارد. در این قسمت‌ها مطالبی برای زنان، شوهران و فرزندان بیان می‌کند. پولس در این قسمت به غلامان می‌نویسد: ای غلامان آقایان جسمانی خود را در هر چیز اطاعت کنید[11] و در ابتدای باب چهارم برای آقایان می‌نویسد: که با غلامان خود با عدل و انصاف رفتار نمایید.

در این باب نیز در مورد دعا و مواظبت و مراقبت از نفس نصایحی می‌کند و در آخر، با سلام و تحیات به این نامه را در 4 باب به اتمام می‌رساند.

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS