دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خویدوده XaEtwadaQA-, xwEdOdah

No image
خویدوده XaEtwadaQA-, xwEdOdah

كلمات كليدي : خويدوده، خوَِتوَدَثا، ازدواج با محارم، هخامنشيان، ارداويراف نامه، روايت آذر فرنبغ فرخزادان

نویسنده : سلمان علي ياري بابلقاني

خویدوده (اوستایی[1]XaEtwadaQA-، فارسی میانه[2]xwEdOdah) اصطلاحی است که بر آیین کهن ازدواج با هم‌خونان، خویشاوندان نزدیک و به ویژه ازدواج با محارم، در ایران باستان، دلالت دارد. گزارش های پرشماری از خویدوده، در آثار مورخان یونانی و رومی، متون فارسی میانه زردشتی، متون فارسی و عربی مبتنی بر منابع ایرانی، می‌توان یافت. گزارش مورخان یونانی و رومی نشان از رواج این آیین در دودمان شاهی دارد و متون فارسی میانۀ زردشتی آن را چون کرفه (=ثوابی) بزرگ که انجام آن موجب بسیار شدن مردمان می‌شود دانسته و برهم زدن آن را گناهی گران شمرده است. برآیند گزارش‌های مختلف نشانگر آن است که خویدوده بیشتر در میان دودمان شاهی، اشراف، موبدان و به طور کلی طبقۀ اعلی جامعه و بیشتر به صورت ازدواج برادر و خواهر رخ داده است.

خویدوده، ازدواج با محارم

بنابر گزارش‌هایی که مورخان یونانی از خویدوده در خاندان شاهی هخامنشیان داده‌اند؛ کمبوجیه دو خواهر خود را در عقد ازدواج داشت که یکی از آن ها آتوسا[3] نام داشت. داریوش دوم خواهر خود پریساتیس[4] را به زنی گرفت و اردشیر دوم با دو دختر خود آتوسا و آمستریس[5] و داریوش سوم با دختر خود استاتیرا[6] ازدواج کرد[7].

اما بیشترین اشاره به خویدوده را در متون فارسی میانۀ زردشتی می‌توان یافت. نخستین خویدوده را خود هرمزد انجام می‌دهد؛ او در آغاز آفرینش مادی، نطفۀ کیومرث، پیش نمونۀ مردمان، را در بطن دختر خود اسپندارمذ می‌گذارد و کیومرث از اسپندارمذ آفریده و زاده می‌شود[8]. از جمشید و خواهر او، جمک، جفتی مرد و زن زاده می‌شود به نام اسفیان و زریشُم، که با هم زن و شوی‌اند[9]. کی‌گشتاسپ نیز خواهر خود، هوتوس، را به زنی داشته است و هنگامی که سخن از استواری خود بر دین مزدیسنا می‌گوید، بدان اشاره می‌کند؛ «اگر همۀ پسران و برادران و ویسپوهران من، کی‌گشتاسپ شاه، و هوتوس که مرا خواهر و زن] است و[ از پسر تا دختر سی ]تن[ ازش زاده شده است، همه بمیرند، پس من این دین ویژۀ مزدیسنان، چنانکه از هرمزد پذیرفتم، بنهلم»[10].

در ارداویراف‌نامه آمده است که ارداویراف، هفت خواهر داشت که وی را چون زن بودند و در ادامه از زبان خواهران چنین می‌آید که «ما هفت خواهریم و یک برادر و هر هفت خواهر، آن برادر را زن هستیم»[11].

در منظومه‌های فارسی یا متون تاریخی به زبان عربی که مبنای آن‌ها روایت‌ها و متون پیش از اسلام بوده است نیز نشانه‌هایی از خویدوده می‌توان یافت. در شاهنامه از به همسری گرفتن بهمن، دختر خود همای چهر آزاد و آبستن شدن او سخن رفته است[12] و بنابر گزارش ثعالبی کردیه خواهر و زن بهرام چوبین بود[13].

در منظومۀ ویس و رامین، مادر ویس خطاب به او چنین می‌گوید که شویی شایسته‌تر از برادرت ویرو برای توی نمی‌شناسم؛

در ایران نیست جفتی با تو همسر مگر ویرو که هستت خود برادر

زن ویرو بود شایسته خواهر عروس من بود بایسته دختر

ویس نیز دل در گرو برادر دارد و به نشانۀ رضایت خاموش می‌ماند؛

نگفت از نیک و بد بر ر وی مادر که بود اندر دلش مهر برادر [14]

در ستایش انجام خویدوده و در نکوهش برهم زدن آن

در روایت آذرفرنبغ فرخزادان، موبدان موبد فارس در سدۀ سوم هجری، از آذر فرنبغ پیرامون مردی که به خویدوده آشناست و از انجام آن سر باز می‌زند پرسیده می‌شود، وی در پاسخ می‌گوید: «اگر از آغاز کار، ازدواج کردن با خواهرش را و اجرای خویدوده را عملا پذیرفت، آن گاه برای او به خاطر آن پذیرش کرفه (=ثواب) بود و...»[15].

در ارداویراف‌نامه در کنار یشت‌کردن و گاهان‌سرودن، جزء کرفه‌ها ذکر شده است[16] و در دینکرد پنج بسیار بر آن تاکید شده و آمده است که هرکس از انجام آن سرباز زد، به او اجازه داده نشود و برای او دلیل آورده شود تا قانع شود و آن دلیل این که دادار هرمزد، خود در آغاز آفرینش، آشکارا این کار را کرده است[17].

خویدوده یک از سه داد (=قانون) برتری است که زردشت آموخت[18] و پرهیزکارترین مردمان کسی است بر دین مزدیسنان استوار بماند و این آیین در دودۀ او جاری باشد[19]. چرا که با انجام آن افزایش پیدا می‌شود همانگونه که پس از انجام آن ]توسط هرمزد[ در آغاز، از یک ]خویدوده[، بسیار مردمان .... و دیگر نیکی‌ها پدید آمد[20].

پس از لواط و کشتن مرد پارسا، گران‌ترین گناهان برهم زدن خویدوده است[21] و سرباز زدن از انجام آن تاریکی را بیفزاید و روشنی را بکاهد[22].

و ارداویراف، در دوزخ، پادفره زنی که خویدوده را تباه کرده، چنین می‌بیند که ماری نیرومند از تن او بالا می‌رود و وارد دهان او می‌شود[23].

با توجه به برخی متون پهلوی مانند روایت آذر فرنبغ فرخزادان و زندبهمن یسن که متون پهلوی نگاشته شده در سده های نخستین هجری‌اند؛ این رسم تا اوایل اسلام هم ستوده بوده است. این آیین امروز فراموش شده است و حتی بسیاری از زردشتیان و برخی پ‍ژوهشگران وجود تاریخی آن را نیز نمی پذیرند[24].

مقاله

نویسنده سلمان علي ياري بابلقاني
جایگاه در درختواره ادیان غیرابراهیمی - زردشتی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS