دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اول قُرِنتیان Corinthians 1

No image
اول قُرِنتیان Corinthians 1

كلمات كليدي : اول قنتيان، رساله هاي پولس، عهد جديد، كتاب مقدس

نویسنده : هادی جهانگشای

این رساله هفتمین کتاب از سری کتب عهد جدید است که در 16 باب تنظیم گردیده است.

 

شهر قرنتس

قُرِنْتُس شهری تجاری و با شکوه در یونان، در راه تجاری بین شرق و غرب بوده که در قسمت شرقی آن کنخریه قرار داشته است. سفالگری قرنتس و صنعت آن بسیار با اهمیت بوده و همراه با برنز به سایر قسمت‌های مدیترانه صادر می‌شده است. در سال 146 قبل از میلاد توسط رومی‌ها تخریب شد و تا صد سال به صورت مخروبه باقی ماند. بعد از آن ژولیوس سزار مجدداً آن را بنا کرد و تعدادی از رومیان را ساکن آن منطقه ساخت. در زمان پولس در شهر قرنتس حدوداً 250000 نفر شهروند و 400000 برده وجود داشته و به عبارتی این شهر شهر مهم و اصلی یونان بوده است. اگر چه این شهر مانند آتن یک شهر دانشگاهی نبود، با این وجود فرهنگ یونانی در آن حاکم بود.

مردم آن به فلسفه یونان علاقه‌مند بودند و از نظر حکمت و عقل در مرتبه والایی قرار داشتند. در قرنتس حداقل 12 معبد وجود داشته که مشهورترین آنها معبدی بود که به آفرودیت، الهه عشق، تعلق داشته است. مانند هر شهر تجاری بزرگ، قرنتس مرکزی برای فحشا و فساد اخلاقی فراوان و مهارنشدنی بود. پرستش آفرودیت، در قالب مذهب، فحشا را ترویج می‌داد. در یک زمان 1000 فاحشه در این معبد خدمت می‌کردند.[1]

 

زمان و دلیل نگارش

قرنتیان از جمله رسالاتی است که کلیسا در انتساب آنها به پولس، جزم دارد. دانشمندان کتاب مقدس نیز در انتساب آنها به پولس کم‌تر تردید کرده‌اند.[2] دلیلی که کلیسا نویسنده این نامه را پولس می‌داند، تایید کلمنت روم در سال 96 میلادی می‌باشد.[3]

همانطوریکه در ابتدا اشاره شد، این رساله در شهر قرنتس و در حدود سال 5 میلادی نوشته شده است.[4] مستر هاکس در مورد علت نگارش این نامه چنین می‌نویسد: «نامه‌ای از کلیسای قرنتس به توسط استیفان رسید که از پولس درخواست تکلیف می‌نمود، تا نفاق ایجاد شده در مورد تعالیم پطرس، پولس و مسیح را خاتمه دهد».[5] در جای دیگر، برخی از مشکلات این کلیسا را مشکلات اخلاقی، بی‌بندوباری و پای‌بند نبودن به اصول اخلاقی می‌دانند.[6]

 

محتوا

رساله اول قرنتیان در مقایسه با سایر رسالات پولس، از نظر محتوا بسیار گوناگون و از نظر سبک نگارش، متفاوت است. موضوعاتی که در آن بحث شده‌اند، بسیار متنوع بوده؛ از شقاق‌ها گرفته؛ تا امور مالی و از رسوم کلیسایی گرفته؛ تا رستاخیز را شامل می‌شود. هر نوع روش ادبی برای نگارش آن بکار رفته است. مانند منطق، طعنه، تقاضا، سرزنش، شعر، نقل قول و تشریح؛ به طور خلاصه سبک آن طوری است که گویا پولس با رهبران کلیسای قرنتس حضوری صحبت می‌کند.[7]

این نامه با ادعای پولس آغاز می‌گردد. پولس به اراده خدا، رسول خوانده‌شده عیسی مسیح،[8] در آیه دوم مخاطب نامه که کلیسای قرنتس و مسیحیان آن دیار می‌باشند، را معلوم می‌سازد. بعد از آن شکرگذاری خود را به جهت ایمان به خداوند اعلام می‌دارد. در ادامه، مردم آن دیار را از اختلاف و چندتیرگی به وجودآمده، بیم می‌دهد. از آیه 18 به بعد می‌گوید، که برخی، از پیام مسیحیت، درکی اشتباه داشتند. وی می‌گوید که هیچ چیز باعث تفاخر نیست؛ مگر کاری که به خاطر خداوند باشد.

در باب دوم می‌نویسد: «در بار اول که برای تبلیغ نزد شما آمده بودم، پیام و سخنانی بسیار ساده و خالی از حکمت انسانی را به شما گفتم و از کلمات مشکل ادبی و افکار فلسفی استفاده نکردم». بعد در ادمه می‌نویسد: «سخنان من حکمت خدا را سرّی بیان می‌کند؛ یعنی آن حکمت مخفی را که خدا پیش از این دهرها برای ما مقدر فرمود».[9]

پولس در باب چهارم درباره اینکه تمامی رسولان خادم هستند و برخی از مردم درک اشتباهی از خدمت مسیحی و خادمان دارند، در (14-21)، نصیحتی را جهت پایان دادن به این اختلافات بیان می‌کند. «هرچند (شما) هزاران استاد در مسیح داشته باشید، لیکن پدران بسیار ندارید. زیرا که من شما را در مسیح به انجیل تولید نمودم. پس از شما التماس می‌کنم که به من اقتدا نمایید».[10] باب پنجم به فساد اخلاقی در زندگی کلیسا اشاره دارد، که خود ‌ پولس می‌نویسد: «خبر رسیده که در میان شما بی‌عفتی هست، آنهم به گونه‌ای که حتی در میان بت‌پرستان نیز پذیرفته شده نیست. شنیده‌ام مردی با ناماداری خود رابطه دارد و شما افتخار می‌کنید».[11] در ادامه، توضیحاتی در مورد عمل زنا می‌دهد و مردم آن دیار را از آن و گناهان جنسی بر حذر می‌دارد.

باب هفتم نامه پولس مربوط به مسائل زناشویی است در این باب پولس تاکید بیشتر بر زندگی مجردی دارد: «اما می‌خواهم که همه مردم، مثل خودم(مجرد) باشند».[12] و برای باکره‌ها می‌گوید، که مثل قبل باکره بمانید؛ چرا که به عقیده پولس باکره در امور خداوند می‌اندیشد؛ اما منکوحه در امور دنیا می‌اندیشد تا شوهر خود را خوش سازد.[13] پولس در این باب مشکلات ازدواج را بر می‌شمارد و آن را امری که باعث دوری انسان از خداوند می‌شود، برمی‌شمارد؛ بعد در مورد قربانی‌کردن برای بت‌ها و استفاده از آنها صحبت می‌کند.

در باب نهم حقوق کسانیکه تبلیغ مسیحیت می‌کنند را برمی‌شمارد. باب دهم در مورد عبرت از درس گذشتگان و هشدار در مورد بت‌ها و قربانی کردن برای آنها می‌باشد.

پولس در ادامه تعلیمات خودش می‌گوید: «اما می‌خواهم شما بدانید که سر هر مرد، مسیح است و سر زن، مرد و سر مسیح، خدا».[14] در متون کتاب مقدس آمده: «اما زن جلال مرد است، زیرا مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده است بلکه زن برای مرد».[15] در باب دوازده سخن از محبت به میان آمده و محبت را بزرگترین عطیه الهی می‌داند. باب چهارده در مورد اقوام مختلف است؛ که این اختلاف را یکی از نشانه‌های خداوند می‌داند. بعد از آن قوانین حاکم بر عبادت عمومی را بیان می‌کند. در این راستا پولس می‌نویسد: «(خطاب به زنان) اما اگر می‌خواهند چیزی بیاموزند، در خانه از شوهران خود بپرسند، چون زنان را در کلیسا حرف زدن قبیح است».[16]

در باب بعدی پولس ادعا می‌کند که مسیح، بعد از همه‌ی رسولان، بر وی ظاهر گشته و نیز دلیل اینکه چرا وی آخرین فرد در بین رسولان است، اینگونه بیان می‌کند: «چونکه بر کلیسای خدا جفا نمودم».[17] در نهایت، قطعی بودن رستاخیز مردگان، اعتقاد به قیامت و اعتراضات برخی از مردم را بررسی کرده و از مردم آن دیار خواست‌هایی را می‌نماید. آخر سر هم با اهدای سلام و سلامتی، نامه خود را به پایان می‌رساند.

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS