دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مراثی Lamentation

No image
مراثی Lamentation

كلمات كليدي : مراثي، مراثي ارميا، عهد قديم، كتاب مقدس، مكتوبات، نياحات ارميا

نویسنده : هادی جهانگشای

مراثی در ردیف بیست و پنجم از سری کتب عهد قدیم کتاب مقدس قرار دارد که بر اساس تقسیم‌بندی یهودی آن که با نسخه عبری منطبق است، جزو مکتوبات یا نوشته‌ها محسوب می‌شود. عنوان عبری کتاب «Ekah» به معنی چطور...! است؛ که اولین کلمه به کار رفته در قسمت (1:1)، (1:2) و (1:4) نیز می‌باشد. به دلیل موضوع موجود در این کتاب در سنت یهودی به عنوان «Ainot» به معنی مراثی نامیده شده است. عنوانی که ترجمه سپتواجنت و لاتین ولگیت به آن داده شده است.[1]

کتاب مراثی ارمیا، جزو کتاب‌های کوچک کتاب مقدس محسوب می‌شود که دعاگونه بوده و در 5 باب تنظیم گردیده است.

این کتاب تنها کتابی است که منحصراً به شیوه مرثیه نوشته شده است. یهودیان راست‌دین تمام آن را رسماً و با صدای بلند در روز نهم آب، تاریخ سنتی خرابی هیکل، می‌خوانند؛ همچنین بسیاری آن را هر هفته در کنار دیوار غربی که به عنوان دیوار ماتم نیز شناخته شده است، در شهر قدیمی اورشلیم می‌خوانند. به علاوه این کتاب از نظر آداب عبادتی کاتولیک روم، حایز اهمیت است و در سه روز از هفته مقدس، خوانده می‌شود.[2] مستر هاکس در قاموس کتاب مقدس نام نیاحات ارمیا را برای این کتاب انتخاب کرده و اضافه کرده: «این کتاب، مرثیه منظومی است که در زمان انهدام اورشلیم تصنیف شده است».[3]

کتاب مراثی ارمیا یکی از کتابهایی است، که از نظر انتظار و فرهنگ مهدویت، برای مسلمانان بسیار ارزشمند است.

نویسنده و تاریخ نگارش

گرچه با قطعیت نمی‌توان گفت که نویسنده مراثی چه کسی بوده است، ولی سنن قدیمی یهودی و مسیحی آنرا به ارمیا نسبت می‌دهند. این نتیجه‌گیری تا اندازه‌ای بر اساس کتاب سوم تواریخ 25:35، متونی از کتاب ارمیا و تا حدودی به دلیل شباهت موجود بین فرهنگ لغات و شیوه نگارش این دو کتاب، انجام گرفته است.[4] اما برخی برآنند که حتی چینش حروف آن به صورت غیرعادی صورت گرفته است.[5] با این حال، برخی از محققان مقابل نظریه سنتی کلیسا قرار گرفته و می‌گویند: «شیوه این کتاب با کتاب‌های ارمیای نبی(ع)، متفاوت است و افکاری در آن وجود دارند که ارمیا آنها را قبول نداشت. تاریخ نگارش این کتاب اندکی پس از سقوط اورشلیم و در سال ششم قبل از میلاد است».[6]

دورترین تاریخ ممکن برای نگارش این کتاب 586 ق.م و نزدیک‌ترین آن 516 ق.م در زمان بازسازی اورشلیم است.[7]

محتوا

محتوای این کتاب مربوط به زمانی است که اورشلیم ویران شد و بسیاری از مردم یهودا به اسارت بابل برده شدند. آنان که در اورشلیم باقی ماندند با مشکلات بسیاری مواجه شدند. کار می‌کردند؛ اما گرسنه سر به بالین می‌نهادند. اقوام و خویشان آنان در اسارت بابل بودند و معلوم نبود، چه بر سرشان خواهد آمد. نویسنده مراثی در باب اول آیات 12 تا 15 می‌گوید؛ که بابلی‌ها عوامل انسانی، به منظور مکافات الهی هستند و خداست که شهر و هیکل را خراب کرده است.

باب دوم خشم خدا را در مقابل بنی‌اسرائیل بیان می‌کند. در آیه اول می‌خوانیم، «چگونه خداوند از غضب خود، دفتر صهیون را به ظلمت پوشانیده و جلال اسرائیل را از آسمان به زمین افکنده است و قدمگاه خویش را در روز خشم خود به یاد نیاورده است. خداوند تمامی مسکن‌های یعقوب را هلاک کرده و شفقت ننموده است. قلعه‌های دختر یهودا را در غضب خود منهدم ساخته و سلطنت و سرورانش را به زمین انداخته، بی‌عصمت ساخته است ... خداوند مثل دشمن شده است. اسراییل را هلاک کرده».[8]

در باب سوم کتاب، دعای ارمیا به اوج خود می‌رسد. در این باب می‌خوانیم: «(اگر خدا) کسی را محزون سازد لیکن بر حسب کثرت رأفت خود رحمت خواهد فرمود. چونکه بنی‌آدم را از دل خود نمی‌رنجاند و محزون نمی‌سازد، تمامی اسیران زمین را پایمال کردند و منحرف ساختن حق انسان به حضور حضرت اعلی و منقلب نمودن آدمی در دعویش منظور خداوند نیست. کیست که بگوید و واقع شود اگر خداوند امر نفرموده باشد ...[9] پس چرا انسان تا زنده است و آدمی به سبب سزای گناهان خویش شکایت کند؟» در باب سوم از شکایت یهودا سخن به میان آمده است: «ای خداوند ظلمی را که به من نموده‌اند، دیده‌ای پس مرا دادرسی بفرما!».[10]

در باب چهارم از تفاوت میان صهیون گذشته و حال، سخن رانده شده است.

باب آخر سخن از درخواست یهودا برای بخشش خدا است. در آیات آخر این باب می‌خوانیم: «پس برای چه ما را تا به ابد فراموش کرده و ما را مدت مدیدی ترک نموده‌ای؟ ای یهوه ما را به سوی خود برگردان و بازگشت خواهیم کرد و ایام ما را مثل زمان سلف تازه کن![11]

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - یهودیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
Powered by TayaCMS