دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کولسیان Colossians

No image
کولسیان Colossians

كلمات كليدي : رساله به كولُسيان، پولس، عهد جديد، كتاب مقدس

نویسنده : هادی جهانگشای

نویسنده و تاریخ نگارش

رساله پولس به کولسیان دوازدهمین کتاب از سری کتب عهد جدید به شمار می‌رود این کتاب از جمله رساله‌هایی می‌باشد که در کتاب مقدس به پولس منسوب است. و کلیسا هم عموماً این انتساب را تأیید کرده،[1] و معتقد است این رساله بین سالهای 61 تا 63 میلادی هنگامی که پولس در زندان روم بود نوشته شده است. البته برخی هم عقیده دارند که جناب پولس، رساله کولسیان را از افسس و یا قیصریه نوشته است. اما دانشمندان کتاب مقدس انتساب این نامه به پولوس را تائید نمی‌کنند و معتقدند: بدعتی که در باب دوم این کتاب آمده همان عقیده ناستیکی قرن دوم بوده است[2] آنها به این دلیل می‌گویند که پولس نمی‌تواند نویسنده این نامه باشد چرا که وی در حدود سال 69 کشته شده است،[3]

شهر کولس

صدها سال قبل از میلاد مسیح کولس یک شهر مهم در آسیای صغیر (ترکیه امروزی) بوده است. این شهر در فریجیه در حدود 12 مایلی لادوکیه در جنوب غربی آسیای صغیر که راه اصلی تجاری ما بین اُفسس، طرسوس و سوریه بوده است.

این شهر در کنار رودخانه لیکوس (Lycus) در کنار راهی که از دریای اژه تا رودخانه فرات کشیده می‌شد، واقع بود. در قرن اول میلادی کولس که سالها پیش در قدرت و اهمیت از شهرهای همسایه و مجاورش لادوکیه و هیراپولس پیش گرفته بود و به یک شهر تجاری درجه دوم تنزل کرد. به هر حال آن چه که به کولسی اهمیت عهد جدیدی داد، این حقیقت بود که در طول ماموریت سه ساله پولس در افسس، اپفراس مسیحی گردیده بود و این دین را در آن دیار انتشار می‌داد.[4] همانطوریکه از نام این کتاب پیداست این نامه‌ای است که به اهل کولسی نوشته شده است. مستر هاکس اعتقاد دارد که پولس به آن شهر مسافرت نکرده بود وی در ادامه می‌نویسد ظاهراً مسیحیت توسط فیلسوفی یهودی که دین مسیح را قبول کرده بود به این شهر رفته است.[5]

علت نگارش

درباره علت نگارش این نامه نویسندگان مسیحی این گونه نوشته‌اند: در کلیسایی که در این شهر بود سئوالی در مورد شخصیت واقعی عیسی پیش آمده بود به این معنی که آیا او تنها یک انسان بود و یا ذات خداوندی داشت؟ پس اعضای کلیسا، اپرافراس را به نمایندگی پیش پولس می‌فرستند تا او را در زندان ملاقات کرده و نظر او را جویا شود.[6]

محتوا

این نامه با بیان مخاطب خود و بیان سلام‌ها در ابتدا آغاز می‌گردد و با سپاسگذاری و قدردانی از الطاف خدا ادامه می‌یابد در اواسط باب اول پولس دیدگاه‌های خود را درباره مسیح(ع) بیان می‌کند. در آیات می‌خوانیم: او صورت خدای نادیده است نخست زاده تمامی آفریدگان،[7] در ادامه بیان دیدگاههای خود به کولسیان مسئله خدا را تفهیم می‌نماید (شما را که سابقاً از نیت دل در اعمال بد خود اجنبی و دشمن بودید مصالحه داد در بدن بشریِ خود به وسیله مرگ تا شما را در حضور خود مقدس و بی‌عیب و بی‌ملامت حاضر سازد[8] در این نامه نیز پولس شکل خود را با شریعت مطرح می‌کند و ایمان را یگانه عامل سعادت بر می‌شمارد.

در اواخر این باب پولس زحماتی که در راه کلیسا کشیده بازگو می‌کند؛ پولس می‌گوید: (به خاطر زحمات من) آن سرّی که از دهرها و قرن‌ها مخفی داده شده بود، لیکن الحال به مقدسان او منکشف گردید که خدا اراده نموده تا بشناساند... و ما او را اعلان می‌نماییم[9]

در باب سوم نیز پولس انکار شریعت می‌نماید و می‌گوید کسانیکه شما را به شریعت (ختنه کردن و تعمید...) دعوت می‌نماید شما را به اعمال ظاهری دعوت می‌نماید وی در این باب از عمل به شریعت چنین تعبیر می‌آورد: و شما را که در خطایا و نامختونی جسم خود مرده بودید با او زنده گردانید چونکه همه خطایای شما را آمرزید،[10] در ادامه وی از مردم تقاضا می‌کند کسانی که به شریعت دعوت می‌کنند آنها را طرد کنند. پولس در باب سوم قوانین و فرامینی را جهت زندگی بیان می کند در اواخر این باب قوانینی را جهت روابط خانوادگی بیان می‌دارد. در این قسمت‌ها مطالبی برای زنان، شوهران و فرزندان بیان می‌کند. پولس در این قسمت به غلامان می‌نویسد: ای غلامان آقایان جسمانی خود را در هر چیز اطاعت کنید[11] و در ابتدای باب چهارم برای آقایان می‌نویسد: که با غلامان خود با عدل و انصاف رفتار نمایید.

در این باب نیز در مورد دعا و مواظبت و مراقبت از نفس نصایحی می‌کند و در آخر، با سلام و تحیات به این نامه را در 4 باب به اتمام می‌رساند.

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS