دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اقتصادسنجی Econometrics

اقتصادسنجی بیان مقداری صحت و سقم نظریات در اقتصاد است.
اقتصادسنجی Econometrics
اقتصادسنجی Econometrics

كلمات كليدي : اقتصادسنجي، آمار و رياضي، روش شناسي اقتصادسنجي، اهداف اقتصادسنجي

نویسنده : احسان شریعتی نجف‌آبادی

اقتصادسنجی بیان مقداری صحت و سقم نظریات در اقتصاد است. این رشته به دلیل سنجش مقداری نظریات اقتصادی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در علوم اجتماعی من جمله اقتصاد، آنچه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد مسائل کیفی است؛ اگر بتوان مسائل کیفی را به مسائل کمی تغییر داد، به این مسائل، قابلیت بحث و بررسی داده و صحت و سقم آن مشخص می‌شود. این همان کاری است که اقتصادسنجی آنرا انجام می‌دهد. این علم نوپا که با استفاده از روشهای آماری، قوانین کمی و عینی موجود در زندگی اقتصادی را تعیین می‌کند. در واقع اقتصادسنجی به دنبال تصویر آماری از نظریات اقتصادی است. اگر  نظریه ای در علم اقتصاد اثر تغییرات درآمد ملی یا تغییرات قیمت  کالاهای خاصی را بر تقاضا بررسی می کند و سپس نتیجه گیری می کند که با افزایش درآمد ملی تقاضا برای کالاها افزایش می‌یابد و یا برعکس، در اقتصادسنجی تلاش می‌شود که روابط کیفی علم اقتصاد به صورت کمی و عینی درآیند. اگر نظریه‌ای بخواهد به طور مثال تأثیر مولفه A(مثلا درآمد ملی) بر مولفه B(مثلا تقاضا) را بیان کند؛ توانایی این را ندارد که صحت و سقم نظریه و مقدار واقعیت این نظریه را مشخص کند. این اقتصادسنجی است که اولا صحت وسقم نظریه و ثانیا مقدار تأثیر مؤلفه بر همدیگر را بیان می‌دارد.

 پیدایش این علم به قبل از دهه سوم قرن 19 بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که تکنوکراتها یک تابلوی اقتصادی بنا نهادند که چارچوبی مقداری از فرایند اقتصادی ارائه می‌کرد. واژه اقتصادسنجی نیز اولین بار توسط Ranges Frisch در سال 1926 ارائه شد.[1] این واژه که از دو کلمه اقتصاد و سنجش اخذ شده از نظر لغوی به معنای سنجش اقتصادیEconomic Measurement است[2] و در اصطلاح به روش‌هایی اطلاق می‌گردد که با بهره‌گیری از تئوری اقتصادی، داده‌های موجود، و روشهای آماری، روابط خاصی را بین متغیرهای اقتصادی اندازه‌گیری کرده، آزمون می‌کنند و از این طریق به نظریات اقتصادی محتوای تجربی می‌بخشند.

اقتصادسنجی به صورت مشخص برای منظورهای «اندازه‌گیری رابطه بین متغیرهای اقتصادی، پیش‌بینی مقادیر آینده یک متغیر اقتصادی و ارزیابی صحت و سقم نظریات جدید»، به کار گرفته می‌شود؛[3] البته برای یافتن ارتباط بین متغیرهای اقتصادی از مدل‌های ریاضی و آمار استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که اقتصادسنجی تمرینی در علم اقتصاد است نه ریاضیات و آمار. حتی وقتی که متخصص اقتصادسنجی تجزیه و تحلیل ریاضی و آماری را [از یک تئوری اقتصادی] به اتمام می‌رساند، بینشی قوی و فهمی روشن از واقعیات اقتصادی در استفاده از نتایج به دست آمده ضروری است.[4]

 

متدولوژی و اهداف اقتصادسنجی

اقتصادسنجی را می‌توان به چهار بخش اصلی تقسیم نمود:

أ‌)  تشخیص؛ که عبارت است از فرایند ساختن یک الگوی ریاضی برای یک نظریه اقتصادی؛ یا بیان ریاضی نظریه اقتصادی؛

ب‌) برآورد؛ که پارامترهای معادله اقتصادی تعیین می‌شوند؛

ت‌) آزمایش؛ در آزمایش از برخی معیارها برای رد یا قبول نظریه اقتصادی استفاده می‌شود؛

ث‌) پیش بینی؛ که باعث بازسازی الگو می‌گردد.[5]

از طرف دیگر اقتصادسنجی می‌تواند، یکی از اهداف زیر را در بر بگیرد:

1.  اتخاذ تصمیم بر مبنای فرضهایی مربوط به آینده؛ آینده‌نگری یا پیش‌بینی، در حقیقت، به عنوان کمک عمده اقتصادسنجی مطرح است.

2.  ارائه مدل اقتصادی؛ یک مدل اقتصادسنجی می‌تواند در ملاحظه شقوق مختلف، در فرایند تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار گیرد(فن شبیه‌سازی Simulation). [6]

 

انواع اقتصادسنجی:

اقتصادسنجی را می‌توان به دو شاخه نظری و کاربردی تقسیم نمود؛ اقتصادسنجی نظری به توسعه روشهای مناسب برای اندازه‌گیری روابط اقتصادی که توسط مدلهای اقتصادسنجی مشخص شده‌اند، می‌پردازد که به طور گسترده‌ای به آمار ریاضی تکیه دارد. اقتصادسنجی کابردی، ابزار اقتصاد نظری را برای مطالعه زمینه خاصی از اقتصاد مورد استفاده قرار می‌دهد.[7]

 

مراحل مختلف تحقیق اقتصادسنجی[8]

                   نظریه‌های اقتصادی

مرحله اول     مدل ریاضی

                  مدل اقتصادسنجی تصادفی

مرحله دوم: تخمین پارامترهای مدل

مرحله سوم: ارزیابی مدل بر اساس معیارهای اقتصادی، آماری و اقتصادسنجی

 

 

 


تجدیدنظر در مورد نظریه                                رد نظریه                                       قبول نظریه

(اگر با داده‌های آماری وفق نمی‌دهد)      (اگر با داده‌های آماری وفق ندهد)              (در صورت تطابق با داده‌های آماری)

 

 


مقابله نظریه تجدیدنظرشده با داده‌های آماری جدید                                    پیش‌بینی

مقاله

نویسنده احسان شریعتی نجف‌آبادی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
بانک Bank

بانک Bank

یکی از مهمترین نهادهایی که در جامعه امروز وجود دارد بانک است. بانکها امروز به صورتی در زندگی روزمره افراد جامعه قرار گرفته‌اند که تصور زندگی بدون بانک محال به نظر می‌رسد.
کشش قیمتی تقاضا Elasticity of Demand

کشش قیمتی تقاضا Elasticity of Demand

کشش تقاضا، معیار سنجش واکنش تقاضا، برای کالایی مشخص، در برابر تغییرات قیمت است؛ به عبارت دیگر در مقابل چند درصد تغییر در قیمت فلان کالا، چه مقدار تغییر در مقدار فروش آن کالا ایجاد می‌گردد.
No image

مکتب کلاسیک Classic School

Powered by TayaCMS