دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیامبر اکرم (ص) و شکیبایی و بردباری

No image
پیامبر اکرم (ص) و شکیبایی و بردباری

كلمات كليدي : صبر، شكيبايي، سختي، پيامبر، قرآن

نویسنده : علي نبي الهي

"صبر" نام یک داروی تلخ[1] و به معنی خویشتن‌دارى در سختى و تنگی است و در اصطلاح، یعنی شکیبائى و خوددارى نفس بر آنچه که عقل و شرع حکم مى‌کند و آن را مى‌طلبد یا آنچه را که عقل و شرع، خوددارى نفس از آن را اقتضاء مى‌کند، پس صبر و شکیبائى لفظ عامى است که معانی مختلفى را به شرح زیر در بردارد:

1- اگر صبر و شکیبائى نفس براى مصیبتى باشد، واژه "صبر" بکار مى‌رود نه چیز دیگر و ضدّش جزع و بى‌تابى است که صبر حضرت‌رسول(ص) در زمان مواجهه با جسد مثله شده حضرت حمزه از این دست می‌باشد.

2- اگر صبر در جنگ و محاربه باشد، شجاعت و پایدارى نامیده مى‌شود که ضدش ترس و جبن است، که این نکته درباره پیامبر‌اکرم(ص) نیازی به توضیح و ایراد مثال ندارد.

3- هر گاه صبر در کارى ملال‌آور و دلتنگ کننده باشد،"ظرفیت داشتن و دلدار بودن" نامیده مى‌شود که ضدّش کم ظرفیتى و ضجر و دلتنگى است، که در این رابطه می‌توان به خویشتنداری حضرت در برابر ناسزاگویان، بدخواهان و توطئه‌‌گران، که به دلیل دعوت پیامبر(ص) موقعیت خویش را در خطر می‌دیدند، اشاره نمود.

4- و زمانى که صبر در خوددارى از کلام و سخن گفتن باشد، کتمان نامیده مى‌شود و ضدّش فاش کردن سخن و ناآرامى است.[2]

پیامبر(ص) و صبر و شکیبایی

موضوع صبر و شکیبایی درباره پیامبر(ص)، پیرامون چهار محور قابل بررسی می‌باشد:

1. دستور صبر و شکیبایی به آن حضرت از طرف باری تعالی؛

2. صبوری و شکیبایی در سیره آن حضرت و مواردی که ایشان در مقابل ناملایمات صبر کردند؛

3. دستور به صبر از طرف آن حضرت به مومنین برای صابر و شکیبا بودن ایشان؛

4. تبیین صبر، انواع و اقسام آن در کلام نبوی.

اما پیرامون موضوع اول:

در این ‌باره آیات زیادی وجود دارد که حضرت را به صبوری و شکیبایی دعوت می‌کند که در ادامه ذکر می‌گردد:

خداوند باری تعالی در موارد متعددی که در قرآن از آنها یاد می‌کند، پیامبرش را به صبر توصیه کردند که بیشتر این موارد پیرامون مشکلات و سختی‌هایی بود که بر اثر دعوت پیامبر(ص) و لجاجت کافران و کسانی که موقعیت خود را با این دین جدید در خطر می‌دیدند به وجود آمد؛ که این مساله مشکلات فراوانی را برای آن حضرت ایجاد کرد که به یکی از مصادیق آن به صورت گذرا اشاره می‌کنم:

تهمت‌ها و گفتارهای ناسزای کفار و غیر آنها روح و روان آن حضرت را سخت آزرده می‌ساخت که خداوند در قبال این مساله به رسول گرامیش در قرآن می‌فرماید:

"اصْبرِْ عَلى‌ مَا یقُولُونَ"[3]

"در برابر آنچه مى‌گویند شکیبا باش"

خداوند سبحان در آیات قبل از آیه پیشگفته و پس از اینکه تهمت‌های کفار ـ مثل اینکه دعوت به حق آن حضرت را دعوتی خود ساخته و دروغین خواندند و آن را وسیله و بهانه‌ای برای ریاست ایشان نامیدند و نیز گفتار آنان را که او (پیامبر) هیچ مزیت و برتری بر ما ندارد تا به خاطر آن اختصاص به رسالت و انذار بیابد و نیز اینکه آنان روز حساب و عذاب خدا، که بدان تهدید شدند، را مورد تمسخر قرار می‌دادند ـ را نقل و بیان فرمود، در این آیه شریفه پیامبر(ص) خود را امر به صبر مى‌کند.

اساسا و بر طبق آیات و روایات مختلف، ناراحتی حضرت و حزن قلبی‌اش در سه مرحله اتفاق افتاده است که خداوند در همه این موارد، رسولش را امر به صبر می‌کند، که این مراحل به شرح زیر می‌باشد:

1. اول نسبت‌های ناروایی که به حضرت می‌دادند که باعث ناخرسندی ایشان می‌گردید؛ مثل آنکه ایشان را ساحر و کذاب،[4] مجنون،[5] ریاست خواه و ریاست طلب[6] و مواردی از این دست می‌خواندند که خداوند در همه موارد یاد شده رسولش را به صبر توصیه می‌فرماید.

2. در مرحله بعد برخی از مردم آن حضرت را تکذیب کردند که این مطلب نیز آزردگی خاطر پیامبر را در پی داشت.[7]

3. اما در مرحله آخر، آنان موضوع را از حد گذرانده و به خداوند باری تعالی جسارت کردند که در اینجا پیامبرص فرمود: من در برابر ناملایمات خود، خانواده و حیثیتم صبر کردم، ولى در برابر بدگویى به پروردگارم شکیبایى ندارم،[8] در اینجا بود که خداوند عزوجل این آیات را نازل فرمود که:

"وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَینَهُمَا فىِ سِتَّةِ أَیامٍ وَ مَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ* فَاصْبرِْ عَلىَ‌ مَا یقُولُونَ وَ سَبِّحْ بحَِمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوب‌"[9]

" ما آسمانها و زمین و آنچه را در میان آنهاست در شش روز [شش دوران‌] آفریدیم، و هیچ گونه رنج و سختى به ما نرسید! (با این حال چگونه زنده کردن مُردگان براى ما مشکل است؟!) * در برابر آنچه آنها مى‌گویند شکیبا باش، و پیش از طلوع آفتاب و پیش از غروب تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور."

راهکارهای خداوند برای آرامش قلب پیامبر(ص)

راهکارها و توصیه‌های خداوند به پیامبرش برای دلداری دادن به او، ایجاد آرامش قلبی و بالابردن میزان صبوری حضرت نیز چند مورد است که به صورت خلاصه بدانها اشاره می‌شود:

1. تبیین عاقبت ظالمان و تکذیب کنندگان از امم پیشین و بیان سنت الاهی در این زمینه برای پیامبر(ص)؛[10]

2. دستور به خواندن نماز و تسبیح خداوند در هنگام ناراحتی؛[11]

3. بیان وضعیت مشابهی که پیامبران پیشین نیز با آن دست به گریبان بودند برای رسول‌اکرم‌ص، چراکه آنها هم پیشتر، در چنین شرایطی مثل تکذیب و مواردی از این دست که برای پیامبر(‌ص) رخ داد، قرار گرفته بودند.[12]

4. ارائه الگوهای عینی[13] برای آن حضرت، از پیامبرانی که دچار سختی‌های مشابه مشکلات آن حضرت شدند و در برابر آنها صبر کردند[14] که خداوند از این عده نام نه نفر از انبیاى گرامى خود را ذکر کرده است.[15]

اما درباره موضوع دوم یعنی صبر در سیره پیامبر(ص)

موارد بسیاری از شکیبایی آن حضرت گزارش شده که در اینجا تنها به دو مورد از آنها آن‌هم به صورت گذرا اشاره می‌کنم:

1. "لمّا کانَ یومَ حُنَین آثرَ النَبىُ ص ناساً أعطى الأقرعَ بنَ جابس مِائةً مِنَ الإبل و أعطى عیینهَ مثلَ ذلکَ و أَعطى ناساً، فَقالَ رَجلٌ: ما أریدَ بِهذه القِسمَة وَجهَ اللّهِ، فَقلتُ لأَخبِرَنّ النّبىّ ص فأَخبَرتُه، فَقالَ: «رَحمَ اللّه موسى قَد أُوذىَ بِأَکثر مِن هذا فَصَبَرَ"[16]

روایت شده است که در ایام جنگ حنین پیامبر‌اکرم(ص) بعضى از مردمان را [بر بعضى دیگر] ترجیح داد، به اقرع بن حابس صد شتر و به عیینه همچون آن داد و به مردمانى دیگر [هم‌] بخشید.

مردى گفت: در این تقسیم کردن خشنودى خداوند خواسته نشده است! من گفتم، قطعا [این گفتار را] به رسول‌خدا(ص) خبر خواهم داد؛ پس به آن حضرت خبر دادم و ایشان فرمودند: «خداوند موسى را رحمت کند، بیشتر از این آزار دید و صبر کرد».

توضیح آنکه در گفتار آن شخص، تلویحا عدم رعایت عدالت از طرف پیامبر‌اکرم(ص) وجود دارد و این مساله موجب آزردگی آن حضرت گردید و جمله آخر پیامبر(ص) هم، حکایت از صبر ایشان و بایستگی آن دارد.

2. یکی دیگر از این موارد هم واقعه‌ای است که در جنگ احد رخ داد؛ که جنازه حضرت حمزه پس از پایان جنگ با وضع دلخراشی(جنازه ایشان مثله شده بود) یافت شد و زمانی که پیامبر‌اکرم(ص) بر جنازه ایشان حاضر و وضعیت وی را مشاهده نمود از شدت ناراحتی فرمود:

" لَأُمَثِّلَنَّ بِسَبْعِینَ مِنْ قُرَیشٍ "

"یعنی هرآینه چنین کاری را با هفتاد نفر از قریش انجام خواهم داد!"

که در پی این گفتار حضرت، آیه شریفه زیر نازل شد که:

" وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیرٌ لِلصَّابِرین‌"[17]

که در این هنگام حضرت فرمودند صبر می‌کنم.[18]

اما درباره موضوع سوم

دستور پیامبر(ص) به مومنان برای صابر و شکیبا بودن رسول‌خدا(ص) فرمود:

«عَجَبا لِأَمرِ المُؤمِنِ إِنَّ أَمرَهُ کُلُّهُ لَهُ خَیرٌ وَ لَیسَ ذلکَ لِأَحَدٍ إِلّا لِلمُؤمِنِ؛ إِن أََصابَتهُ سَرّاءَ شَکَرَ فَکانَ خََََیراً لَهُ وَ إن أَصابَتهُ ضَرّاءَ صَبَرَ فَکانَ خَیراً لَهُ»[19]

«شگفتا از کار مؤمن، همه کارش خیر است، این [ویژگى‌] جز براى مؤمن حاصل نمى‌شود: اگر خوشى به او برسد، شکر مى‌کند، که برایش خیر است و اگر سختى به او برسد، بردبارى مى‌کند و [این نیز] برایش خیر است.

شایان ذکر است که اینجا خبر(که می فرماید مومن اینچنین است) در مقام انشاء است، یعنی مومن بایستی این گونه باشد نه اینکه همیشه همه مومنین در این حالت به سر می برند!

اما درباره موضوع چهارم (تبیین صبر و تقسیمات آن):

در این قسمت روایاتی از نبی مکرم اسلام(‌ص) نقل می‌شود که صبر را توصیف و جزای صابران را نیز ذکر نموده، در عین حال که انواع آنرا هم تبیین کرده است. به این روایات توجه کنید:

قال رسول‌الله(ص):"الصَّبْرُ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَد"[20]

رسول‌خدا(ص) در تبیین جایگاه صبر و اهمیت آن فرمود: «نسبت صبر با ایمان همچون نسبت سر با بدن است»

همچنین آن حضرت در تبیین انواع صبر فرمودند:

" الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عَلَى الْمُصِیبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الْمَعْصِیة"[21]

صبر سه گونه است: صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت (پیروی از دستورات الاهی و انجام آن به نحو شایسته در عین رعایت بایستگی‌های آن) و صبر بر معصیت (انجام ندادن گناه و دوری از آن).

در ادامه همین روایت و در بیان جایگاه و پاداش صبر هم فرمودند:

" . . . مَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِیبَةِ حَتَّى یرُدَّهَا بِحُسْنِ الْعَزَاءِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ صَبْرَةٍ ثَلَاثَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَینَ کُلِّ دَرَجَةٍ إِلَى دَرَجَةٍ کَمَا بَینَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى عُلُوِّ الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى الطَّاعَةِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَینَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ کَمَا بَینَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى عُلُوِّ الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَنِ الْمَعْصِیةِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ تِسْعَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَینَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ کَمَا بَینَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى الْعَرْش"[22]

" پس هر آن کس که بر مصیبت صبر کند تا آنجا که آن را با حسن عزایش پاسخ گوید، خداوند برایش سیصد درجه مقرر مى‌کند که فاصله هر درجه تا درجه [دیگر] همچون فاصله بین آسمان تا زمین است و هر کس بر طاعت بردبارى ورزد، خداوند براى او ششصد درجه مقرر مى‌فرماید که فاصله [هر] درجه تا درجه [دیگر] همچون فاصله بین مرزهاى زمین تا عرش است و کسى که از گناه صبر کند، خداوند براى او نهصد درجه مقرر مى‌دارد که فاصله بین [هر] درجه تا درجه [دیگر] همچون فاصله بین حدود زمین تا منتهاى عرش است."

همچنین حضرت فرمودند:

"إنَّ اللَّهَ- عزّ و جلّ- قالَ: إِذَا ابتَلَیتُ عَبدِى بِحَبیبَتیهِ فَصَبَرَ، عَوَّضتُهُ مِنهُما الجَنَّةَ"[23]

چون بنده‌ام را به دو چشمانش بیازمایم و صبر پیشه کند، در قبال [از دست رفتن‌] دو چشمانش بهشت را به او مى‌دهم.

در روایت دیگری آمده است که:

"قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَاکِیاً عَنِ اللَّهِ تَعَالَى: إِذَا وَجَّهْتُ إِلَى عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِی مُصِیبَةً فِی بَدَنِهِ أَوْ مَالِهِ أَوْ وَلَدِهِ ثُمَّ اسْتَقْبَلَ ذَلِکَ بِصَبْرٍ جَمِیلٍ اسْتَحْییتُ مِنْهُ أَنْ أَنْصِبَ لَهُ مِیزَاناً أَوْ أَنْشُرَ لَهُ دِیوَان"[24]

پیامبر گرامی اسلام در حالی که این کلام را از خداوند باری تعالی نقل می کردند فرمودند:

(خداوند فرموده:) اگر بنده‌ای از بندگانم را دچار مصیبتی در بدنش یا مالش یا فرزندش گردانم و او (در مقابله و مواجهه با این مشکل) با صبری نیکو (یعنی با رضایت به خواست الاهی و عدم ناشکری و مواردی از این دست) از آن استقبال کند، من ابا دارم از اینکه برای وی میزانی برپاکنم یا دیوانی را (برای محاسبه اعمال وی) بگسترانم.

روایت دیگر:

"مَنِ ابْتُلِی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ بِبَلَاءٍ وَ صَبَرَ عَلَیهِ کَانَ لَهُ مِثْلُ ثَوَابِ أَلْفِ شَهِید"[25]

اگر یکی از مومنین دچار بلا و گرفتاری‌ای گردد و بر آن صبر کند (و بی‌تابی ننماید) اجری مانند اجر هزار شهید برای او خواهد بود.

مقاله

نویسنده علي نبي الهي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS