دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال حقوق بشر دوستانه در زمان مخاصمات مسلحانه

No image
اعمال حقوق بشر دوستانه در زمان مخاصمات مسلحانه

حقوق بشر، حقوق بشردوستانه، مخاصمات مسلحانه بين المللي، مخاصمات مسلحانه داخلي، تعليق حقوق غير قابل تعليق

نویسنده : احمدرضا سليمان‌زاده

اگر چه اصل بر اجرای حقوق بشر دوستانه در زمان مخاصمات مسلحانه بین المللی و مخاصمات مسلحانه داخلی می‌باشد، اما حقوق بشر نیز در زمان مخاصمات مسلحانه بین المللی و داخلی تحت شرایطی قابل اجراست. هم حقوق بشر دوستانه و هم حقوق بشر به هنگام مخاصمات مسلحانه لازم الاجرا هستند، با این تفاوت که اعمال حقوق بشر مثل اعمال حقوق بشر دوستانه نیست. بلکه صرفاً پاره‌ای از مقررات حقوق بشر در زمان مخاصمه بایستی رعایت گردد و برخی از قواعد و مقررات آن قابل اعمال نیستند.[1] این در حالی است که تمام مقررات بشردوستانه به استثنای موارد به صورت کامل و تمام عیار بایستی رعایت گردد. به عبارتی اعمال حقوق بشر متفاوت از حقوق بشر دوستانه می‌باشد. در ادامه موضوع به منظور آشنایی بیشتر با اجرای حقوق بشر در زمان مخاصمه، چرایی و چگونگی اجرای این حقوق را به هنگام مخاصمات مسلحانه بررسی می‌نماییم. در کنار این به ماهیت حقوق بشر نیز اشاره خواهیم کرد.

1- چرایی اعمال حقوق بشر

هر دو نظام یعنی نظام بین المللی حقوق بشر و نظام بین المللی حقوق بشر دوستانه این ایده را پذیرفته‌اند. اما سئوالی که در ارتباط با این موضوع می‌شود این است که دلیل اصلی اجرای حقوق بشر در زمان مخاصمات مسلحانه بین المللی و داخلی چیست؟ در پاسخ بایستی گفت این امر نتیجه رابطه متقابل و تعاملی است که میان این دو حقوق وجود دارد چنین رابطی نیز ریشه در این دارد که هدف اصلی و نهایی هر دو حقوق حمایت از انسان و انسانیت می‌باشد. به عبارتی علت اصلی اجرای حقوق بشر در این هنگام رابطه مکملی است که میان حقوق بشر و بشر دوستانه وجود دارد.[2] یکی از حوزه‌های که در آن این رابطه نمود عینی پیدا می‌کند زمان مخاصمه مسلحانه است. حقوق بشر دوستانه از اشخاص در زمان مخاصمات حمایت می‌کند و حقوق بشر حقوقی است که همه افراد و گروهها صرف نظر از تابعیتشان در همه مکان‌ها و زمان‌ها از آن برخوردار می‌گردند. بر همین اساس حقوق بشر علاوه بر زمان صلح در زمان جنگ نیز قابل اعمال است.[3]

بنابراین به هنگام مخاصمات مسلحانه هر دو حقوق می‌توانند مشترکاً اعمال گردند. یعنی در این هنگام، افراد از حمایت‌های پیش بینی شده از هر دو نوع حقوق برخوردار می‌گردند.

2- ماهیت حقوق بشر

گفتیم که دلیل اصلی اجرای حقوق بشر در زمان مخاصمه ناشی از رابطه‌ای است که بین حقوق یعنی بشر و بشر دوستانه وجود دارد. شکل گیری چنین رابطه‌ای متأثر از ویژگی‌های است که در حال حاضر حقوق بشر از آن برخوردار می‌باشد.

اولاً هدف اصلی حقوق بشر حمایت از همۀ افراد و گروه‌ها می‌باشد؛ ثانیاً چنین حمایتی در همه شرایط و در همه زمان‌های و مکان‌ها قابل اجرا است. با در نظر گرفتن این دو ویژگی می‌توان گفت که امروزه حقوق بشر غیر مشروط، فرازمانی، فرامکانی و فرا تابعیتی است.[4] پس بدون شک بخش معظمی از حقوق بشر در زمان مخاصمات مسلحانه لازم الرعایه است.

3- نحوه اعمال حقوق بشر

در قسمت‌های قبلی به این نتیجه رسیدیم که حقوق بشر می‌تواند همزمان با حقوق بشر دوستانه در زمان جنگ و یا مخاصمه اجرا شود و بایستی طرفین مخاصمه نسبت به اجرای هر دو نوع حقوق پای بند باشند. زیرا که اجرای یکی به معنای طرد آن دیگری است. هر دو مشترکاً و به طور همزمان لازم الاجرا هستند.[5] با تصویب پروتکل‌های الحاقی شماره ا و شماره 2 بود که تقارب حقوق بشر و بشر دوستانه به روشنی ظاهر گردید و قابلیت اعمال همزمان این دو حقوق در زمان مخاصمه به رسمیت شناخته شد. مراد از اجرای حقوق بشر به هنگام مخاصمات مسلحانه، اجرای کامل مقررات آن نیست بلکه بخشی از مقررات آن به حاللت تعلیق در می‌آید. زیرا که جنگ یکی از مصادیق بارز وضعیت اضطراری است. و در چنین وضعیتی دولت‌ها بر اساس نهاد تعلیق که نظام بین الملل حقوق بشر آن را به رسمیت شناخته اشت اجازه می‌یابند که اجرای بسیاری بخشی از حقوق بشر را به حالت تعلیق در بیاورند و تنها پاره‌ای از آنها را که تحت هیچ شرایطی قابل تعلیق نیستند اجرا نمایند[6]. حقوق بشری که به هنگام مخاصمه غیر قابل تعلیق اند عبارتند از:

‌أ. حق ذاتی حیات؛

‌ب. مصونیت از شکنجه

مجازات یا رفتار ظالمانه یا خلاف انسانی یا ترذیلی و ممنوعیت آزمایش‌های غیر ارادی علمی یا پزشکی؛

‌ج. ممنوعیت برده‌داری

تجارت برده و به بندگی کشیدن انسان؛

‌د. آزادی از جبس به سبب ناتوانی در ایفای یک تعمد قراردادی؛

‌ه. حق برخورداری از اصل عطف به ماسبق نشدن قوانین کیفری

را حق شناسایی شخصیت حقوقی انسان نزد قانون؛

‌و. حق آزادی فکر، وجدان و مذهب.[7]

مقاله

نویسنده احمدرضا سليمان‌زاده
جایگاه در درختواره حقوق بین الملل عمومی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS