دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استیفاء ازمال غیر

No image
استیفاء ازمال غیر

كلمات كليدي : استیفاء، استیفا از مال غیر، اجرت

نویسنده : محمد مهدی حکیمی

استیفاء از مال غیر

ماده 337 قانون مدنی شرایط تحقق استیفااز مال غیر را معین نموده » استیفاء کننده از مال دیگری زمانی در مقابل صاحب مال مسئولیت پرداخت اجرت المثل را پیدا می کند که شرایط استیفاء و ایجاد الزام به پرداختن اجرت المثل تحقق یافته باشد.

شرایط تحقق استیفاء از مال غیر را می توان به این ترتیب خلاصه کرد:

1- إذن مالک یا صاحب مال

إذن مالک استیفاء مشروع را از نا مشروع، و به خصوص استیلای عدوانی برمال غیر ( غصب ) جدا می کند . استیفاء به مفهومی که در ماده 337 آمده است به موردی اختصاص می یابد که استیفاء کننده مأذون باشد و به قهر و غلبه اقدامی نکند و چنانکه ماده قانونی فوق تصریح دارد، تحقق ضمان ناشی از استیفاء منوط به آن است که استیفاءکننده با إذن صاحب مال از آن بهره برده باشد. این إذن ممکن است به صورت صریح باشد، مانند اینکه صاحب آپارتمان به درخواست یکی از آشنایان خود کلید آپارتمان خود را به او بدهد و با اقامت او موافق نماید، یا اینکه إذن صاحب مال ضمنی باشد، مانند اینکه صاحب باغ ورود خانواده ای که برای استراحت به باغ او وارد می شوند را ببیند و اعتراض و ممانعت نکند. البته باید توجه داشت که علاوه بر إذن صریح یا ضمنی صاحب مال، ممکن است مالی برای استفاده دیگران مهیا شده باشد و این امر در واقع باید إذن صاحب مال تلقی شود. مثل اینکه در منطقه ای صاحب باغ تخت هایی را برای استقرار و اسکان موقت مسافران آماده و فرش شود، در این صورت استفاده کننده از تخت آماده، باید اجرت المثل استیفاء را بدهد. نکته دیگر اینکه چنانچه استیفاء کننده بدون إذن صریح یا ضمنی صاحب مال یا قائم مقام قانونی او یا شخص مأذون از طرف او اقدام به استیفاء منفعت از مال او نماید، این اقدام غصب تلقی می شود و با تعریف غصب در قانون مدنی مطابقت دارد .[1]

2- اقدام استیفاء کننده به استیفاء

ظاهرماده 337 مربوط به موردی است که استیفاء کننده از مالک إذن می گیرد و بر مبنای آن از مال او استیفاء می کند. در الزام ناشی از استیفاء برخلاف عقد اجاره زمانی شخص مسئول پرداخت اجرت المثل خواهد بود ، که از مال استیفای منفعت کرده باشد. بنا بر این چنانچه شخصی از صاحب مال اجازه استقرار در آپارتمان او را گرفته است ، ولی عملاً در آن سکونت ننماید و استیفای منفعت نکند، در مقابل او مسئول پرداخت اجرت المثل نخواهد بود، اما اگر همان آپارتمان بر اساس عقد و قرارداد اجاره‌ای بین مالک و مستأجر، به تصرف مستأجر در آید ـ چه مستأجر از آپارتمان استیفای منفعت کند و یا آن را خالی بگذارد ـ باید اجاره مقرر را به موجر پرداخت نماید .

3- اجرت داشتن استیفاء از مال در عرف

استفاده از مال دیگری در دید عرف به طور معمول اجرت دارد و کمتر اتفاق می افتد که منفعتی رایگان تلقی شود . با وجود این هرگاه در نظر عرف برای آن منفعت اجرتی نباشد، مانند اینکه مالک خانه به عبور کننده که خسته شده اجازه دهد که روی سکوی درب خانه برای رفع خستگی بنشیند، مالک نمی تواند مطالبه اجرت کند و منتفع الزامی به دادن اجرت المثل ندارد.[2]

شرط اجرت داشتن استیفاء در دید عرف، شرط مستقلی برای تحقق مسئولیت ناشی از استیفاء نبوده و این امر در اصل مجانی نبودن استیفاء لحاظ می شود و چنین استدلال نموده اند که اگر دلیلی بر مجانی بودن إذن در انتفاع اقامه نشود و قرائن و امارات و از جمله عرف، مجانی بودن را تأکید نکند، استیفاء کننده مکلف به پرداخت اجرت المثل می باشد، ولی چنانچه عرف بر مجانی بودن استیفاء حکم نماید، قضاوت عرف دلیلی بر عدم استحقاق صاحب مال تلقی می شود و استیفاء کننده از اقامه دلیل معاف می شود. [3]

مجانی بودن إذن در انتفاع تا زمانی اعتبار دارد که صاحب مال از إذن مجانی خویش برنگشته باشد، ولذا از زمانی که صاحب مال مجانی بودن إذن خود را پس بگیرد، استیفاء کننده باید از همان زمان اجرت المثل استیفاء از مال غیر را بپردازد، اما قبل از عدول صاحب مال از إذن مجانی که داده است، استیفاء کننده مکلف به دادن اجرت نیست.

4- مجانی نبودن إذن در استیفاء

همانطوری که از قسمت اخیر ماده 337 قانون مدنی قابل استنباط است ، اصولاً إذن در انتفاع مجانی نیست و هر کس از مال دیگری با إذن صریح یا ضمنی مالک، استیفای منفعت نماید، باید اجرت المثل آن را پرداخت نماید و در مواردی که إذن در انتفاع به طور صریح یا ضمنی مجانی است، الزام به دادن اجرت المثل بر استیفاء کننده تحمیل نمی شود، هر چند که مالک پشیمان شود.به اضافه از إذن به انتفاع، رایگان بودن آن فهمیده نمی شود . مجانی بودن انتفاع امری است خلاف ظاهر که باید ثابت شود و با توجه به اینکه این ادعا خلاف اصل است، باید برای اثبات ادعای خود از امارات قضایی استفاده کرده و اقامه دلیل کند و این از لحن ماده 337 که جنبه استثنایی بودن آن به خوبی استنباط می شود، زیرا پس از بیان استحقاق مالک به گرفتن اجرت المثل در متن ماده آمده است : « . . . مگر اینکه معلوم شود که إذن در انتفاع مجانی بوده است . »

مقاله

نویسنده محمد مهدی حکیمی
جایگاه در درختواره حقوق خصوصی - حقوق مدنی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS