دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شوراهای محلّی

No image
شوراهای محلّی

شوری، شوراهای محلی، شورای شهر، شورای اسلامی، سازمان‌های محلی

نویسنده : شعبانعلی جباری

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، ایجاد شوراهای اسلامی است و یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم به‌‌شمار می‌رود و اهمیت آن به ‌قدری است که تعدادی از اصول قانون اساسی به آن اختصاص داده شده است.

«طبق دستور قرآن کریم:

«وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَینَهُمْ» (شوری/38)

«وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ» (آل‌‌عمران/159)

شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر آن‌ها از ارکان تصمیم‌گیری و ادارۀ امور کشورند.موارد، طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن معین می کند.» (مفاد اصل 7 قانون اساسی)

اصول تشکیلات شوراها:

دورۀ فعالیت هر شورا از تاریخ تشکیل، چهار سال است و انتخاب مجدد آن بلامانع است.

أ) تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا 1500 نفر جمعیت، سه نفر و بیش از آن 5 نفر است.

ب) تعداد اعضای شوراهای بخش 5 نفر است که با اکثریت نسبی از بین نمایندگان منتخب شوراهای واقع در محدوده بخش تشکیل می‌شود.

شرایط انتخاب کنندگان:

طبق ماده 25 قانون انتخابات، شرایط انتخاب‌ کنندگان عبارت است از:

1) تابعیت ایران؛

2) داشتن حداقل سن 15 سال تمام؛

3) سکونت حداقل یک سال در محل.

شرایط انتخاب شوندگان:

1) تابعیت ایران؛

2) داشتن 25 سال سن؛

3) سکونت حداقل یک‌سال متصل به زمان اخذ رأی در محل؛

4) اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه؛

5) وفاداری به قانون اساسی؛

6) داشتن سواد خواندن و نوشتن.

اموال و بودجه شوراها:

شوراها دارای شخصیت حقوقی هستند و می‌توانند صاحب اموال شوند. بودجه شوراها از طریق درآمدهای محلی و در صورت نیاز از طریق عوارضی که در مقابل خدمات ارائه شده وضع می‌شود، تأمین می‌شود و کمبودهای آنرا دولت به درخواست شورای عالی استان‌ها، از محل درآمدهای عمومی جبران می‌کند.

وظایف شوراها:

أ‌) شورای روستا: طبق ماده 68 قانون انتخابات، وظایف شورای روستا عبارتست از:

1) نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای روستا؛

2) بررسی و شناخت کمبودها؛

3) جلب مشارکت و خودیاری مردم؛

4) تبیین و توجیه سیاست‌های دولت؛

5) تلاش برای رفع اختلافات محلی؛

6) انتخابات فردی ذی‌صلاح جهت دهیاری برای مدت 4 سال و ... .

ب‌) وظایف و اختیارات شورای بخش: طبق ماده 70 قانون مذکور، وظایف و اختیارات شورای بخش به شرح زیر است:

1) بررسی و آگاهی از مشکلات و کمبودهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی، بهداشتی و سایر امور رفاهی بخش؛

2) همکاری با مسئولان اجرائی کشور؛

3) ایجاد هماهنگی لازم بین شوراهای روستایی واقع در بخش و ... .

ج) وظایف و اختیارات شورای شهر: طبق ماده 71 قانون انتخابات، وظایف و اختیارات شورای شهر عبارت است از:

1) انتخاب شهردار برای مدت 4 سال؛

2) بررسی و شناخت کمبودها و نیازها، و نارسائی‌های اجتماعی، فرهنگی و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی؛

3) نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا؛

4) همکاری با مسئولان اجرائی و نهادها و سازمان‌های مملکتی؛

5) برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی و ...؛

6) اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی؛

7) تصویب بودجه و اصلاح متمم بودجه سالانه شهرداری؛

8) تصویب معاملات و نظارت بر آن‌ها که توسط شهرداری انجام گرفته است؛

9) تصویب وام‌های پیشنهادی شهرداری؛

10) نام‌گذاری معابر، خیابان‌ها، کوچه و کوی؛

11) تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری؛

12) نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، بهداشت، ایجاد گورستان‌ها و دیگر اماکن عمومی و وظایف دیگری که در قانون آمده است.

نظارت دولت بر شوراها:

طبق اصل 103 قانون اساسی، استانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آن‌ها هستند و هرگاه اعتراض به تصمیمات شورا داشته باشند می‌توانند طبق شرایط مقرر در قانون نسبت به آنها موارد زیر را اعمال نمایند:

1) ابطال مصوبات شوراها؛

2) انحلال شورا؛

3) سلب عضویت از اعضای شوری.

مقاله

نویسنده شعبانعلی جباری
جایگاه در درختواره حقوق عمومی - حقوق اداری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
Powered by TayaCMS