دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توقیع

No image
توقیع

كلمات كليدي : توقیع، مكاتبات، نواب اربعه، وكیل

نویسنده : (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه

توقیع

اصطلاحی در فرهنگ شیعی به معنای مکاتبات و منشورهای امامان به‌ویژه حضرت ولی‌عصر (عج) می‌باشد. این اصطلاح به هرگونه سخن شفاهی امام عصر نیز اطلاق شده است.

واژۀ توقیع نخستین بار در روایتی از امام کاظم (ع)، به‌معنای یادداشتی که امام در زیر یک نامه نوشته بوده‌اند، دیده شده است. با همین ترکیب و در همین معنا در چند روایت از امام رضا (ع) نیز به کار رفته است.

در زمان امام رضا (ع) توقیع تنها برای یادداشتی که در همان نوشتۀ اصلی نگاشته می‌شده به‌ کار می‌رفت، از این رو در مقابل «کتاب مفرد» قرار می‌گرفت، ولی پس از آن حضرت، کاربرد اصطلاحی توقیع گسترش یافت و یادداشت‌های مستقل امام زمان (ع)، که مسبوق به پرسش نبود، نیز با عنوان توقیع شناسانده شد.

تاریخ توقیعات

قدیم‌ترین مکتوب تاریخ‌دار امامان، در سال 201 صادر شد و موضوع آن ولایت‌ عهدی امام رضا (ع) است. در همین سال یک مکتوب در پاسخ به سؤال مأمون دربارۀ موی منتسب به پیامبر اکرم و در سال 202 مکتوب دیگری در تأکید عهدنامۀ پیشین نگارش یافته است. پاسخ سؤال شرعی علی‌بن‌حدید در همین سال به خط امام جواد (ع) و نامۀ مفصّل امام به علی‌بن‌مهزیار دربارۀ حقوق شرعی و خمس و زکات در سال 220 و وصیت آن حضرت مکتوبات تاریخ‌دار امام جواد می‌باشند.

از امام هادی (ع) در سال 228 نامۀ علی‌بن‌مهزیار و چند مورد دیگر تأیید شده است.

در سال 255 سهل‌بن‌زیاد از امام حسن عسکری (ع) دربارۀ توحید و اختلاف شیعیان در موضوع جسم و صورت، پرسش کرده و امام پاسخ گفته است. توقیعی نیز در سال 256 از آن حضرت نقل شده است.

خصیبی توقیعات امام عصر را که سال‌های 260، 263، 268، 271، 273 صادر شده نقل کرده است. در زمان سفارت محمد‌بن‌عثمان‌بن‌سعید عَمْری، در سال 281 توقیعی مشتمل بر صلوات بر پیامبر و آل وی و در سال 290 توقیعی در توثیق محمدبن‌جعفر اسدی وکیل آن حضرت خطاب به صالح‌بن‌ابی صالح صادر شده است. پایان عصر غیبت صغرا با توقیعی خطاب به علی‌بن‌محمد سَمُری، آخرین نایب امام عصر، در 328 یا 329 اعلام شده است.

در عصر غیبت کبرا دو توقیع خطاب به شیخ‌ مفید، در 410 و 412 گزارش شده است.

شیوۀ ارسال پرسش

پرسش‌گران ساکن شهرهای دور، اغلب نامه‌های خود را توسط وکلای امامان می‌فرستادند. گاهی نیز افراد واسطه، وکیل امام نبودند. برای نمونه، سهل‌بن‌زیاد از طریق محمدبن‌عبدالحمیدعطّار نامه‌ای به امام حسن عسکری (ع) نگاشت و حال آن‌که ذکری از وکالت محمدبن‌عبدالحمید عطار نشده است.

در عصر غیبت صغرا نیز مکاتبات از طریق نایبان چهارگانه، به‌حسب دورۀ نیابت، انجام می‌گرفته است. گاه نیز توقیعات بدون وساطت نایبان به برخی از شیعیان می‌رسیده است.

سؤالات را گاه شخص امام پاسخ می‌داد و گاه نایب امام و در برخی موارد شخصی دیگر، به امر و اشراف آن حضرت، عهده‌دار این کار می‌شده است. بنابر گزارشی، در صورتی که امام خود پاسخ سؤال را می‌داده است، زمان صدور توقیع بیش از مواردی بوده که نایبان امام به پرسش‌ها پاسخ می‌داده‌اند. گاه سؤالات قبل از رؤیت یا به محض وصول پاسخ داده می‌شد که حاکی از علم الاهی امامان بوده است. به گزارشی، امام هادی (ع) به یکی از اصحاب خود دستور داده بود که اگر پرسشی دارد، آن را بنویسد و زیر سجاده‌اش بگذارد، پس از ساعتی پاسخ آن را نگاشته می‌یابد.

خرق عادت به گونه‌های دیگری هم در صدور توقیعات بروز کرده است؛ گاه امام (ع) سؤالات نانوشتۀ راویان را که تنها در خاطر گذرانده بودند پاسخ می‌داد یا سؤالاتی را که با قلم بی‌مرکّب که شاید برای امتحان درستی ادعای نایبان نوشته می‌شد، پاسخ می‌داد. گاه سؤال کسی بدون ذکر دلیل بی‌پاسخ می‌ماند، پس از چندی با انحراف مذهبی پرسش‌کننده، سبب aپاسخ ندادن به سؤال وی روشن می‌شد.

ارسال توقیعات برای شیعیان، توسط وکلای امام صورت می‌گرفت. چهار وکیلِ اصلی امام عصر (ع) خود وکیلانی در شهرهای مختلف داشتند که توقیعات از طریق آنها انتشار می‌یافت.

توقیعات دربارۀ موضوعات مختلفی هم‌چون تعیین و نصب وکیلان و توثیق و مدح برخی از ایشان و دستورهای لازم به وکیلان دربارۀ چگونگی ایفای وظیفۀ وکالت، اعلام وصول وجوه شرعی، رفع حاجت شیعیان، نکوهش قاطع مدعیان دروغین وکالت یا وکیلان معزول، پاسخ پرسش‌های فقهی و کلامی و حدیثی و تفسیری و غیره صادر می‌شده است. به‌جز مسائل و درخواست‌های شخصی پرسش‌گران، مباحثی چون ابهام یا تعارض در روایات نقل شده از امامان پیشین (ع)، اختلاف اصحاب امامیه در یک مسئلۀ فقهی یا اعتقادی منشأ و زمینۀ پرسش از امامان بوده است.

منابع :

iv>

دانشنامۀ جهان اسلام، زیر نظر غلام‌علی حداد عادل، تهران، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی، چاپ دوّم، 1375، ج8، ص577

مقاله

نویسنده (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه
جایگاه در درختواره علوم حدیث
جایگاه در درختواره علوم حدیث - اصول حدیث - درایه حدیث

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
Powered by TayaCMS