دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظم نوین جهانی

No image
نظم نوین جهانی

نظم نوین جهانی، نظم نوین، نظم نو جهانی،جنگ سرد

نویسنده : طاهره اخوان

«اصطلاح(نظم نوین) را اولین بار میخاییل گورباچف (آخرین نخست وزیر شوروی) در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1988م. به کار برد؛ ولی، پس از این که جرج بوش پدر (رئیس‌جمهور أسبق آمریکا) درسال 1991 در سخنرانی خود خطاب به کنگره، از عبارت «نظم نوین جهانی» استفاده کرد، این اصطلاح بر سر زبان‌ها افتاد و تحلیل‌گران به بررسی آن پرداختند».

پیرامون کیفیت و ویژگی‌های نظم نوین، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد: برخی، نظم نوین را نقشه ایالات متحده برای نظم دادن به جهان پس از جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری می‌دانند. در این نگرش حفظ ارزش‌های آمریکایی و برتری آمریکا مور تبلیغ قرار می‌گیرد. سیاست آمریکا در به دست گرفتن رهبری جهان، استفاده از ابزارهای استقرار دموکراسی، رعایت حقوق بشر، حاکمیت اقتصاد بازار و ... است. آمریکا تلاش می‌کند تا دیگر کشورهای قدرتمند را به عنوان بازیگران درجه دوم در صحنه بین‌المللی وارد سازد.

چامسکی (نظریه پرداز آمریکایی) با تأیید موارد بالا بر اهمیت قدرت اقتصادی در نظم نوین تاکید می‌کند و اظهار می‌دارد که:

«چون آمریکا قادر به رقابت با دو کانون عمده اقتصادی یعنی ژاپن و اتحادیه اروپا نیست، به ناچار سعی می‌کند مسایل جهانی و نظم موردنظر خود را با ابزاهای نظامی حل و فصل کند و بدین ترتیب درگیر مجموعه‌ای از مناقشات منطقه‌ای و جهانی خواهد شد».

برخی دیگر از تحلیل گران که نگرش مثبتی به نظم نوین جهانی دارند در بیان ویژگی‌های ان بر تمرکز گرایی قدرت در صحنه بین‌المللی و وجود مراکز متعدد قدرت (ایالات متحده، اروپا، چین، ژاپن، روسیه، هندوستان و کشورهای در حال توسعه) تأکید می‌کنند. از نظر آن‌ها برتری قدرت اقتصادی و فنی بر قدرت نظامی، از ویژگی‌های بارز نظم نوین است. در نظم جدید، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و شرکت‌های چند ملیتی اقتصادی، نقش پررنگ تری ایفا خواهند کرد و مسایلی چون ریشه‌کن کردن فقر، گسترش آزادی‌ها، مسایل محیط زیستی، مورد توجه قرار خواهد گرفت. در جهان آینده اعضای جامعه وابستگی متقابل بیشتری به هم خواهند داشت و شهروندان به همان نسبت مسایل ملی و منطقه‌ای، به مسایل جهانی هم واکنش خواهند داد. «در این جهان، حاکمیت دولت‌ها تعدیل شده و گرو‌ه‌های مدنی و سازمان‌های غیردولتی بر امور حکومتی موثر خواهند بود».

در پایان، باید به این نکته اشاره کرد که به عقیده اکثر تحلیلگران، نظم جدید هنوز شکل نهایی خود را پیدا نکرده و ما در حال حاضر در دوره انتقال به نظم نوین به سر می‌بریم.

مقاله

نویسنده طاهره اخوان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS