دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ترکیب حقیقی

No image
ترکیب حقیقی

كلمات كليدي : تركيب، وحدت، وجود

نویسنده : مسعود اسماعيلي

ترکیب که در فلسفه به معنیِ «یکی شدنِ چند چیز» است، دارای اقسامی است:[1] 1) ترکیب اعتباری؛ 2) ترکیب حقیقی.

ترکیب اعتباری آن است که میان اجزای مرکب، یک جهتِ وحدتِ حقیقی (که ناشی از ذات یا وجودی واحد در ازایِ مرکب باشد) وجود ندارد؛ بلکه اتحادِ اجزاء، یا اتحادی فرضی و اعتباری است و یا اتحادی است ناشی از شکل و هیأتِ جمعیِ اجزاء؛ بگونه‌ای که اگر به واقعیتِ خارجیِ اجزاء توجه شود، هیچ جهتِ وحدت واقعی میان اجزاء یافت نمی‌شود. نشانه این نوع ترکیب آن است که مرکب، افزون بر آثار و ویژگیهایی که تک‌تک یا مجموعِ اجزاءِ آن دارند، دارای آثار و ویژگیهایی دیگر نیست. مثلاً ترکیب یک خانه از مصالح ساختمانی، ترکیبی اعتباری است زیرا واقعیتِ خارجیِ خانه، چیزی جز مصالح ساختمانی و شکلِ مجموعیِ آن مصالح نیست و ویژگیهای خانه نیز ناشی از ویژگی‌های تک‌تک مصالح و ویژگیهای مجموع آنها با هم (یعنی ویژگیهای ناشی از شکلِ جمعی این مصالح) است.[2]

ترکیب حقیقی آن است که میان اجزای مرکب، یک جهتِ وحدتِ حقیقی وجود دارد؛ ملاک وحدت حقیقی، وجود و ذات است[3] ولذا چیزی که دارای وحدتی حقیقی است لزوماً دارای وجود و ذاتی واحد نیز هست که این وجود و ذاتِ واحد، از آنِ کلِّ مرکب است. از این رو اگر اجزای یک مرکب ـ افزون بر اینکه ممکن است هریک دارای وجودی متمایز از وجود دیگر اجزاء باشند ـ در ضمنِ یک ذات و وجودِ واحد جمع نشوند، دارای ترکیب حقیقی نخواهند بود. نشانهٔ این وحدت حقیقی و وجود واحد آن است که مرکب، افزون بر آثار و ویژگیهایی که تک‌تک یا مجموعِ اجزاء آن دارند، خودْ دارای آثار و ویژگیهایی دیگر نیز هست.[4] مثلاً ترکیب آب از اکسیژن و هیدروژن ترکیبی حقیقی است؛ زیرا آب افزون بر خواص و آثار طبیعی خودِ اکسیژن و هیدروژن، دارای ویژگیهایی است که در آن دو بتنهایی موجود نیست.

با توجه به این مطلب، بدیهی است که اجزاء مرکب حقیقی، تا حقیتاً به یکدیگر نیازمند نباشند و نسبت به یکدیگر دارای فقر و وابستگیِ واقعی نباشند، ارتباط و اتحادِ حقیقی نمی‌یابند و حقیقتِ واحدی را تشکیل نمی‌دهند.[5] البته، نیاز این دو به یکدیگر، از دو جهت مختلف است وگرنه نیاز آن دو به هم، دور خواهد بود که محال است.[6] مثلاً ماده و صورت که در فلسفه، جسمْ حاصلِ ترکیب حقیقیِ آن دو است، هریک از جهتی به دیگری وابسته‌اند: ماده در فعلیت و صورت در موضوع داشتن.

اقسام ترکیب حقیقی و مثال آنها:

ترکیب حقیقی (مانند ترکیب اعتباری)، دارای دو قسم‌ است:

1) ترکیب حقیقیِ خارجی: ترکیب حقیقی خارجی آن است که اجزاء ترکیب، افزون بر جهتِ وحدت حقیقی و خارجی، دارای تمایز و کثرتِ خارجی‌اند؛ یعنی اجزاء، در عالمِ واقع، از یکدیگر متمایزند و کثرتِ واقعی و خارجی دارند. ملاکِ کثرت و تمایز واقعی و خارجی، وجودهای مستقلِ متعدد است. برای مثال، ترکیب جسم از ماده و صورتِ فلسفی، ترکیب حقیقیِ خارجی است؛[7] زیرا اجزاء آن، افزون بر آنکه در عالمِ واقعْ دارای جهتِ وحدتی به‌نامِ "جسم" هستند، در همان واقعیت، از یکدیگر متمایزند و عقل می‌تواند در همان متنِ واقع، میانِ ماده و صورت، تمایز و کثرت ببیند.

2) ترکیب حقیقیِ عقلی یا ذهنی: ترکیب ذهنی آن است که اجزاء ترکیب، در خارج تنها از وحدت حقیقی برخوردارند اما دارای تمایز و کثرتِ خارجی‌ نیستند؛ بلکه تنها در ذهن و عقل از یکدیگر متمایزند. به عبارت دیگر، اجزاءْ در عالمِ واقع، یک چیز بیشتر نیستند و این ذهن و عقل انسان است که با نیروی تحلیلِ خود، در آن شیءِ واحد اجزائی می‌بیند. البته نه به این معنا که ذهن برای مرکب، اجزائی را از پیش خود فرض می‌کند؛ بلکه به این معنا که ذهن اجزائی را که در مرکب به‌صورتِ غیر متمایز موجود است، از یکدیگر منحاز و متمایز می‌کند. ملاکِ کثرت و تمایزِ ذهنی و عقلی، عدمِ تعددِ وجودهای اجزاء در خارج است.

برای مثال، ترکیب یک خط از پاره‌خط‌های مختلف، ترکیب حقیقیِ عقلی است؛ زیرا ‌خط در عالم واقع دارای امتداد و اتصال حقیقی است ولذا وحدتی حقیقی دارد[8] و اجزاء آن در واقع، دارای وجودهای جداگانه‌ای نیستند و همه در ضمنِ همان وجودِ متصلِ واحد (خط) موجودند. ترکیب یک چیز از جنس و فصل نیز نزد اکثر فیلسوفان، ترکیب حقیقیِ عقلی محسوب می‌شود.[9]

مقاله

نویسنده مسعود اسماعيلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS