دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تمثیل

No image
تمثیل

كلمات كليدي : تمثيل، اصل، فرع، جامع، حكم، قياس، احتمال، يقين

نویسنده : مهدي افضلي

یکی از گونه‌های استدلال تمثیل است که در شاخه‌هایی از معارف بشری به کار می‌رود، برخی از فقیهان در منابع استنباط‌شان از چیزی به نام قیاس یاد کرده‌اند که در حقیقت همان تمثیل در اصطلاح منطق‌دانان است. تمثیل منطقی عبارت است از دلیلی ‌که در آن ذهن انسان از حکم یک چیز به حکم چیز دیگر که با اولی اشتراکاتی دارد منتقل می‌شود. از باب نمونه گفته می‌شود مواد مخدر همانند مشروبات الکلی مستی می‌آورد، از آن‌طرف به لحاظ شرعی ثابت شده است که مشروبات الکلی حرام است، به دلیل آن‌که مواد مخدر با مشروبات الکلی در مست کردن اشتراک دارد، برای آن نیز حکم حرمت اثبات می‌شود.

ارکان تمثیل

1- اصل: جزئ اول که ثبوت حکم برای آن معلوم است، مانند مشروبات الکلی در مثال پیش‌گفته.

2- فرع: جزئ دوم که در پی‌ اثبات حکم حرمت برای آن بر آمده‌اند.

3- جامع: جهت مشترک و مشابهتی که میان اصل و فرع وجود دارد.

4- حکم: چیزی‌ که در اصل اثبات شده و در فرع می‌خواهند آنرا اثبات کنند.

اگر تمام ارکان یاد شده در جایی تحقق پیدا کرده باشند استدلال تمثیلی تحقق یافته و اگر در جایی یکی از ارکان نباشد نمی‌توان آنرا تمثیل نامید.

جای‌گاه تمثیل در علوم

از میان سه نوع دلیلی که در منطق مورد بحث قرار می‌گیرد، یعنی قیاس، استقرا و تمثیل، ارزش علمی تمثیل در پایینترین مرتبه قرار دارد. با اقامه تمثیلف چیزی‌ که عاید می‌شود صرفا احتمال است، از باب نمونه اگر در جایی کسی با یک فرد در رنگ رخساره یا قامت و قیافه مشابهت داشته باشد، اگر یکی اندیشمند باشد نمی‌توان دیگری را نیز اندیشمند انگاشت. تنها وقتی می‌توان از یقین سخن به میان آورد که جامع و جهت اشتراک و مشابهت میان اصل و فرع یقینا علت ثبوت حکم در اصل باشد، در این صورت می‌توان استنباط کرد که این حکم در فرع نیز به نحو یقینی وجود دارد. چون میان علت و معلول رابطه ضرورت برقرار است، هرکجا علت باشد لزوما معلول نیز خواهد آمد، از باب نمونه هر کجا آتش باشد حرارت نیز خواهد بود، اگر در جایی چیزی علت برای صدور یک حکم باشد، چنانچه در مصداق دیگری نیز این علت وجود داشته باشد حکم مورد نظر خواهد آمد. ولی این نوع تمثیل زیر مجموعه قیاس به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز یقین آور است.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS