دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

همسران پیامبر (ص)

No image
همسران پیامبر (ص)

دین مقدس اسلام ازدواج‌های نامحدود و بی‌قید و شرط را محدود و مشروط به شرایطی خاص مثل؛ عدالت (عاطفی،مادی) و رعایت برابری بین همسران نموده است. و براساس آیات قرآن کریم هر مرد مسلمان به شرط داشتن توانائی مالی و رعایت عدالت بین همسران خود می‌تواند تا چهار همسر دائم به صورت همزمان اختیار کند. و لی وقتی در مورد پیامبر اسلام (ص) مشاهده می‌کنیم که آن حضرت بیش از چهار همسر دائم اختیار کرده بودند.

برخی مسئله تعدد همسران پیامبر (ص) را نقطه ضعفی در زندگی آن حضرت می‌دانند و گاه با تعدد زوجات در زمان ما که معمولاً ناشی از شهوت‌رانی و رسیدن به مال و منال پدر زن و استعمار زنان برای کارهای شخصی است. آن را مقایسه می‌کنند.

اساساً این طرز تلقی‌های امروزه از تعدد زوجات در آن دوره مطرح نبوده چرا که مخالفان زیادی که درصد اسلام سعی داشتند با هر بهانه و اشکالی به آن حضرت و ایراد بگیرند، به این موضوع اشاره نکرده‌اند از سوی دیگر ازدواج‌های متعدد پیامبر (ص) قبل از نزول آیه قرآن بود که تعداد زنان را محدود به چهار عدد می‌کند چرا که آیه مذکور در اواخر سال هشتم هجری نازل شد که بعد از آن پیامبر (ص) ازدواجی نکردند و لذا همسران خود را قبل نزول این آیه اختیار کرده بودند.

پیامبر گرامی اسلام در سن بیست و پنج سالگی که اوج جوانی یک انسان است با زنی چهل ساله ازدواج کرد که قبلاً دو بار ازدواج کرده و از شوهران قبلی فرزند هم داشت. حضرت پیامبر حدود 25 سال با حضرت خدیجه بنت خویلد،زندگی کردند و تا زمانی هم که این بانو در قید حیات بودند با هیچ زنی ازدواج نکردند پس از آن نیز هیچ دوشیزه‌ای را جز عایشه ،آنهم در سن بالای 50 سالگی، به ازدواج خود نیاورد.

هدف پیامبر اسلام از انتخاب همسران متعدد چند مورد می‌توانست باشد که به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌شود.

1- هدف سیاسی و برای کاستن از دشمنی دشمنان و یا ایمان آوردن و یا ایجاد دوستی و علاقۀ اشخاص و قبایل به اسلام بوده است.گاهی به خاطر این ازدواج‌ها تمام افراد یک قبیله و یا عده‌ زیادی از دشمنان اسلام به اسلام می‌گرویدند به عنوان نمونه ازدواج پیامبر (ص) با صفیه دختر حی بن اخطب رئیس قبیله بنی‌نظیر،حفصه دختر عمربن خطاب،جویریه دختر حارث.

2- برانداختن برخی آداب و رسوم جاهلی اعراب: مثل ازدواج با زینب بنت حجش همسر سابق زید، پسر خوانده رسول خدا؛ از آنجا که اعراب و قتی یک نفر را به عنوان فرزند خواندگی قبول می‌کردند او را مثل یک فرزند واقعی قلمداد نموده که می‌توانست از پدرخوانده ارث ببرد و پدرخوانده نمی‌توانست با زن مطلقه او ازدواج کند. از این رو پیامبر (ص) با این ازدواج بر این پندار و سنت غلط خط بطلان کشیدند.

3- تأمین نیاز اقتصادی برخی بیوه زنان که سرپرستی نداشتند. به خصوص که بعضی از آنها سرپرست خود را در جبهۀ نبرد با دشمنان از دست داده بودند؛مثل «سوده» و «ام‌سلمه»

این بانوان مومن و عاقل می‌توانستند با بهره مندی از نعمت معاشرت با پیامبر (ص) معارف دینی و اخلاق زندگی آن حضرت و نیز احکام الهی را بدون قید و حیا بیاموزند و سپس آن را به دیگر زنان که حیا اجازه نمی‌داد مسائلشان را نزد رسول خدا مطرح کنند تعلیم دهند. از سوی دیگر آئین اسلام براساس قرآن و سنت استوار گشته و سنت شامل گفتار،کردار و رفتار آن حضرت می‌شود و چه کسی بهتر از همسران آن حضرت که گفتار و کردار رفتار حضرت را در خانه‌اش می‌بینند می‌توانند برای سایرین بازگو کند از این رو برخی از همسران آن حضرت از قبیل ام سلمه و سوده آموزگارانی برجسته بودند.

در اینکه پیامبر (ص) با چه تعداد از زنان ازدواج‌ کرد اختلاف هست که بین 13 تا 23 همسر برای آن حضرت ذکر می‌کنند که برخی را پس از مدتی و برخی را بدون عمل زناشوئی طلاق دادند و برخی از آن‌ها در دوره حیات پیامبر (ص) از دنیا رفتند آنچه که مسلم است حضرت پیامبر (ص) هنگام رحلت نُه همسر در حبالۀ نکاح داشتند. همسرانی که در تواریخ مشهور هست که با پیامبر ازدواج کردند عبارتند از:

خدیجه دختر خویلد اولین همسر حضرت، سوده، عایشه، حفصه ، زینب دختر حزیمه، ام سلمه،زینب دختر جحش، جویریه، ام‌حبیبه دختر ابو سفیان،صفیه دختر ابن اخطب،میمونه دختر حارث هلالی. در ضمن دو کنیز در حبالۀ نکاح حضرت بود به نام‌های ماریه قبطیه ،مادر ابراهیم، ریحانه دختر زید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS