دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وتو weto

No image
وتو weto

وتو، جلوگيري مي‎كنم، منع مي‎كنم، حق رد، مريكا، روسيه، انگلستان، فرانسه ، چين، منشور ملل متحد

وتو واژه‌ای لاتین است به معنای «جلوگیری می‌کنم»،«منع می‌کنم»،«حق رد» و برای جلوگیری از عمل است از طریق یک رأی منفی . وتو امتیازی است که به پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه وچین دارده شده که قطعنامه‌ها وطرح هائی که مخالف منافع آنها است از آن استفاده می‌کنند.

حق وتو با اصرار شوروی در منشور ملل متحد گنجانده شده زیرا در موقع تأسیس سازمان ملل متحد، شوروی و کشورهای کمونیست در اقلیت بودند به علت نگرانی از تصمیماتی که ممکن بود علیه آنها اتخاذ شود حق رأی چنین تصمیماتی را برای خود محفوظ کردند.

بیشتریت استفاده از این حق را ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت نموده است و اغلب برای رد قطعنامه‌هائی که علیه اسرائیل به تصویب رسیده می باشد و عملاً نگذاشته قطعنامه‌ای علیه اسرائیل به تصویب برسد.

هم اکنو اکثر کشورها مخالف حق وتو برای پنج عضو دائم سازمان ملل متحد هستند و پیشنهاد‌هائی هم دربارۀ اعضای دائم شورای امنیت در جریان است و جلسات مختلفی هم در سازمان ملل متحد تشکیل شده تا بر تعداد اعضای دائم اضافه نمایند.

اما پیشنهاد حذف حق وتو برای پنج کشور عضو سازمان ملل متحد با واکنش منفی این اعضا مواجه شده و تهدید نموده‌اند که اگر به تصویب برسد ممکن است از سازمان ملل متحد خارج شوند و منطق این کشورها این است که کشورهای بزرگ نمی‌توانند تابع تصمیمات کشورهایی باشند که جمعیت آنها به یک ملیون نفر یا کمتر نمی‌رسد.

درقوانین اساسی بعضی از کشورها حق وتو یا رد قوانین مصوبه قوۀ مقننه تحت شرایطی برای رئیس جمهور پیش بینی شده است؛ در آمریکا رئیس جمهور می‌تواند فقط یکبار قوانین مصوبه کنگره را وتو کند. و لی اگر کنگره مجدداً همان قانون را با اکثریت دو سوم آراء تصویب کرد رئیس جمهور ناچار به امضاء و اجرای آن است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS