17 آذر 1395, 7:49
بشر همواره از دیرباز در جستجوی سعادت و کمال خویش بوده است. بیتردید یگانه عاملی که میتواند انسان را به این هدف رهنمون سازد، دین است. انسان بدون کمک دین نمیتواند برخورد مناسبی با تمام مشکلات پیش روی خود داشته باشد. دین میتواند راه زندگی سالم و سعادتمند را به انسان بیاموزد و همواره عامل اعتماد، ایمان و گامی به سوی سعادت فردی و اجتماعی او باشد. در دنیای مدرن علیرغم پیشرفتهای متنوع در حوزههای مختلف علمی و نیازهای مادی انسان، این پیشرفتها نه تنها نتوانسته آرامش روحی و روانی و زندگی همراه با امنیت را برای او به ارمغان بیاورد، بلکه هر روز با پیشرفت این علوم و تکنولوژی، انسان معاصر بیشتر دچار فشارهای روحی و روانی، اضطرابها و سردرگمی شده است. انسان معاصر همواره خلاء دین را در زندگی خود احساس میکند و همواره کوشیده است با گام نهادن در این مسیر تا حدود زیادی از این آسیبها و مشكلات فراروی خود را بکاهد. یکی از موضوعاتی که در دین از جایگاه ویژهای برخوردار است، تربیت دینی است. تربیت دینی انسان را به تکامل و تعالی در راستای بندگی خداوند میرساند و با بررسی و تحلیل همه جانبه نیازها، استعدادها و بهرهمندی از تواناییها و قابلیتهای دینی و معنوی انسانها، با تکیه بر عقلانیت و خردورزی، آنان را در جهت رستگاری و سعادت رهنمون میسازد.
با نگاهی به بستر جامعه، معضلات و ناهنجاریهای آن خواهیم فهمید که ریشه بیشتر این نابسامانیها در کنار نهادن یا بیتوجهي به مسئله مهم تربیتدینی در جامعه است. سهلانگاری و ناآگاهی خانوادهها نسبت به تربیتدینی فرزندان خود، ناکارآمدی و نارسایی کانونها و نهادهای دینی جامعه، عدم پاسخگویی کامل به نیازهای نسل جوان جامعه با توجه به آموزههای مبتنی بر دین، عدم پاسخگویی به موقع و مناسب به شبهات دینی نسل جوان و برداشتهای غلط و گاهاً ابزارگونه از دین، تهاجمفرهنگی، عدم درک واقعیتهای دوران نوجوانی و جوانی و مواردی از این قبیل، لزوم و ضرورت توجه بیشتر به مقوله تربیتدینی را در جامعه بیش از پیش نمایان میسازد.
فصلنامه علمی-تخصصی نامهتربیت وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با نگاهی کاربردی- تبلیغی به مسائل تربیتی در نظر دارد با محوریت تولید دانش دراین حوزه و با ایجاد پروسهای که شامل مراحلی از جمله: نیازسنجی مخاطبان و موضوعات مورد نیاز آنان، نیازسنجی مربیان و مبلغین، آسیبشناسی و مسئلهشناسی مسائل تربیتی و انتشار مقالات تخصصی، جهتدهی و ارجاع مخاطبان به منابع و مباحث مربوط به موضوعات تربیتی، الگوپروری با محوریت تربیتاسلامی برای نسل جوان، آموزش مسائل تربیتی مورد نیاز جامعه بر اساس نیازسنجی و نظرسنجی از مخاطبین، استفاده از نظرات بزرگان و نویسندگان در حوزه تربیت دینی بهصورت گفتوگو و مصاحبه در مجله و ...گامی در حد توان در جهت رفع این مشکلات بردارد.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان