دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تسلسل

No image
تسلسل

كلمات كليدي : تسلسل، اقسام تسلسل، امور نامتناهی، امور متناهی، برهان وسط و طرف، برهان السدّ و اخصر

نویسنده : (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه

تسلسل به معنای عام عبارت است از اجتماع امور نامتناهی، چه از هر دو طرفِ آغاز و انجام، نامتناهی باشد و چه از یک طرف. تسلسل به معنای خاص و مصطلح عبارت است از ترتّب امور نامتناهی بدین صورت که چیزی معلول چیزی باشد و دومی نیز معلول سومی و سومی معلول چهارمی و بدین منوال تا بی‌نهایت، و به علتی که اولِ این زنجیره باشد و او را علتی نباشد، منتهی نگردد.

اقسام تسلسل:

1)تسلسل لا یقِفی؛ تسلسلی که اجزای ان بالفعل و مجتمع، موجود نباشد، خواه میان اجزای آن ترتّب باشد، مانند اجزای زمان که مترتب بر یکدیگرند؛ ولی مجتمع در وجود نیستند، خواه میان اجزای آن ترتّب نباشد، مانند سلسلۀ اعداد که نه میان آنها ترتّب عِلّی وجود دارد نه تمامی اجزای زنجیره بالفعل موجود است.

2)تسلسلی که اجزای نامتناهی آن بالفعل موجود و مجتمع در وجود باشند و میان آنها ترتّب علّی و معلولی باشد، بدین صورت که جزء اول، معلولِ جزء دوم باشد و جزء دوم، معلولِ جزء سوم و جزء سوم، معلولِ جزء چهارم و بر این قیاس هر جزء معلولِ جزء دیگر باشد تا بی‌نهایت.

3)تسلسلی که اجزای نامتناهی آن بالفعل موجود و مجتمع در وجود باشد و میان آنها ترتیب و ترتّب وضعی برقرار باشد، مانند تسلسل در ابعاد و مقادیر اجسام.

4)تسلسلی که میان اجزای نامتناهی آن ترتّب نباشد، خواه اجزای آن بالفعل و مجتمع در وجود باشند خواه بالقوه، مانند تسلسل در نفوس بشری.

ارسطو که بیش از پیشینیان خود به بحث علل پرداخته است، در مابعدالطبیعه تسلسل یا عدم تناهی در علل چهارگانه را با اقامۀ برهان محال دانسته است که برهان وی در فلسفۀ اسلامی به «برهان وسط و طرف» معروف شده است.

متکلمان استحالۀ تسلسل را مشروط به هیچ شرطی ندانسته‌اند و تسلسل را مطلقاً باطل می‌دانند، ولی حکیمان مطلق تسلسل را محال نمی‌دانند.

از نظر حکیمان شرط استحالۀ تسلسل، این است که همۀ اجزای نامتناهی سلسله بالفعل موجود و مترتب بر یکدیگر باشند، به طوری که در سلسلۀ مذکور قبل از هر قبلی یک قبل و بعد از هر بعدی یک بعد باشد، بی‌آنکه به جزئی منتهی شود که قبل از آن قبلی یا بعد از آن بعدی نباشد.

براهین استحاله تسلسل:

برخلاف بطلان دور، که برخی حکما آن را بدیهی یا نزدیک به بدیهی دانسته‌اند، کسی بطلان تسلسل را بدیهی ندانسته است. حکما و متکلمان برای ابطال تسلسل، براهین بسیاری اقامه کرده‌اند، مشهورترین براهینی که در این خصوص اقامه شده است، عبارت‌اند از: برهان وسط و طرف، و برهان اسدّ و اخصر.

1) برهان وسط و طرف

اگر سلسله‌ای فرض شود که دارای سه جزء باشد، بدین صورت که جزء اول علتِ جزء سوم باشد و جزء سوم معلوم جزء دوم باشد، از مقایسۀ سه جزء سلسله، اوصاف خاصی برای اجزا پدید می‌آید. بدین ترتیب که جزء اول، علت بی‌واسطۀ جزء دوم و علت باواسطه و بعید برای جزء سوم است و فقط دارای وصف علیت است و به معلولیت متصف نیست. جزء دوم، عنصر واسطه است که معلول جزء اول و علت جزء سوم است. جزء سوم معلول دو جزء قبل است و علت چیزی نیست. بنابراین، جزء اول یک طرف سلسله و جزء سوم طرف دیگر سلسله و جزء دوم که وصف علیت و معلولیت دارد، وسط سلسله است.

چنان‌چه بر تعداد اجزای سلسله افزوده شود، در حقیقت بر تعداد وسط در سلسله افزوده خواهد شد و در این حال هر جزئی که وسط است، ویژگی عنصر وسط، یعنی داشتن دو وصف علیت و معلولیت، را خواهد داشت. چون تضایف میان طرف و وسط، ملازمت آنها را از حیث وجود و عدم و قوه و فعل اقتضا می‌کند، هرگاه وسط موجود باشد، طرفین نیز باید موجود باشد.

فرض سلسله‌ای با اجزای نامتناهی مستلزم آن است که وسط بدون طرف موجود باشد و این امر بنا به تضایف وسط و طرف محال است.

2) برهان اسدّ و اخصر

اگر سلسله‌ای نامتناهی فرض شود که هر یک از آحادِ مترتب و بالفعل آن در این حکم مشترک باشند که وجود هر جزء منوط به موجود شدن جزء دیگری است که قبل از آن موجود شده است، پس هیچ یک از آحاد نامتناهی سلسله موجود نمی‌شود؛ مگر این‌که قبل از آن جزء دیگری موجود شده باشد.

بنابراین، سلسلۀ مفروض باید به جزئی منتهی شود که موجود بودن آن متوقف بر جزء دیگر نباشد. پس تحقق سلسله، دلیل بر وجود جزئی در آغاز است که موجودیت آن متوقف بر غیر نیست و وجود اجزای سلسله، بدون واسطه یا با واسطه، منوط به وجود آن است.

مقاله

نویسنده (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS