مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
ادبیات معاصر ایران چون ریشه در اسطوره ندارد جهانی نشده است
18 بهمن 1386, 0:0
ادبیات معاصر ایران چون ریشه در اسطوره ندارد جهانی نشده است
نشست نقد و بررسی کتاب "دانشنامه اساطیر جهان" (نوشته رکس وارنر با ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور) عصر دیروز با حضور ژاله آموزگار، کتایون مزداپور و مترجم کتاب در شهرکتاب مرکزی برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست ژاله آموزگار درباره کتاب دانشنامه اساطیر جهان گفت: این کتاب ما را به سفری شیرین و دور و دراز در زمینه اسطوره های جهان می برد؛ از ماورای استرالیا تا آمریکای شمالی و جنوبی. در این کتاب زیربنای باورهای مردمان در جای جای زمان به شیرینی شرح داده شده است. وی با اشاره به تعاریف مختلفی که از اسطوره وجود دارد، افزود: در برخی فرهنگها اسطوره جنبه افسانه ای دارد و در برخی جاها رویای هر کس اسطوره شخصی و رویای جمعی نیز اسطوره یک ملت دانسته شده است. اما باید گفت اسطوره در واقع داستان و سرگذشتی مینویی است که معمولاً اصل آن معلوم نیست و شرح پدیده ای طبیعی به صورت فرازمینی است که بخشی از آن از دین گرفته شده و با باورهای دینی پیوندی ناگسستنی دارد. آموزگار سپس به مباحث کتاب پرداخت و گفت: رکس وارنر (مولف دانشنامه اساطیر جهان) از مکتب اُهِمر در قبل از میلاد آغاز کرده و متذکر شده که در سده 19 میلادی همه اسطوره ها به صورت غیر تاریخی درآمدند. اما امروزه پذیرفته شده که اسطوره می تواند ریشه در تاریخ داشته باشد و اساساً اسطوره باوران اسطوره را راست می پندارند. یکی از دلایل وجودی اسطوره عدم اطلاع آن مردمان از واقعیت مسئله بوده است و در واقع اسطوره ها واکنشی از ضعفهای بشر است در برابر درماندگی و ناتوانایی هایش و یا تجسمی است از احساساتی که انسانها نسبت به امور نامطلوب دارند. به عبارت دیگر آنها هنگامی که اسطوره را تکرار می کنند، آرامش می یابند و گاهی هم عقده حقارت خود را با آن تسکین می دهند. این اسطوره پژوه با اشاره به زمان پیدایش اسطوره شناسی به عنوان یک علم، اضافه کرد: شاید تنها 100 سال از عمر این دانش می گذرد و اگر تحلیل دقیقی و فراگیرنده ای از اساطیر به عمل نمی آمد و این دانش به صورت علمی مجزا به کار گرفته نمی شد، بار سنگینی بر دوش علم باستان شناسی می افتاد. هر چند امروزه اسطوره ها سترون و اسطوره باوران کم شده اند اما می توان چند اسطوره را نام برد که هنوز در زیر چرخ دنده های مدرنیسم له نشده اند. ژاله آموزگار جای اسطوره های ایرانی را در کتاب وارنر همراه با یک کتابنامه برای این دانشنامه خالی توصیف کرد و همچنین از ابوالقاسم اسماعیل پور (مترجم کتاب دانشنامه اساطیر جهان) برای ترجمه و افزودن مقاله "ژان پیر دو مناش" به کتاب - که به اسطوره های ایرانی پرداخته است - قدردانی کرد. در این نشست همچنین کتایون مزداپور - اسطوره پژوه - یکی از ویژگیهای دانشنامه اساطیر جهان را در جمع بودن تمامی اساطیر جهان از همه جا و در یک جا ذکر کرد و گفت: در این کتاب ادیان، باورها و عقاید مردم مختلف جهان در یکجا گرد آمده و این اتفاقی است که من فقط در این کتاب دیده ام. وی افزود: در ایران و در زمانی که نمی دانیم کی بوده، نوعی اسطوره زدایی بسیار عمیق شروع شد و صورت گرفت و بعد از آن است که ما دیگر مثلاً خدای بد نداریم و به جای او اهریمن یا شیطان گذاشته شد؛ داستان زادن خدایان را دیگر نداریم و این اهریمن است که با اینکه حالت انتزاعی و ذهنی دارد اما خصلت اسطوره ای ندارد. در واقع می توان گفت این آئین ها هستند که نقش اساطیر را در ایران قدیم و جدید ایفا می کنند و شاید بیشتر از 23 جشن در سال داریم که بیشتر نیایش و ستایش است. مزداپور با اشاره به پیشنهادی که مدتها پیش برای جایگزینی کلمه افسانه به جای اسطوره شد، اضافه کرد: افسانه و اسطوره تفاوتهای معنایی دارند و نمی شود این دو را به جای هم به کار برد؛ اسطوره باورهای مقدس دیگران است و در آن مولفه ای با عنوان قداست وجود دارد. امروزه خیلی از آداب و رسوم در مرز بین مقدس و نامقدس وجود دارد اما تمایز افسانه و اسطوره به همین است. ابوالقاسم اسماعیل پور مترجم کتاب دانشنامه اساطیر جهان نیز در این نشست با اشاره به درون مایه های مشترک اساطیری در جهان و نیز رابطه میان اسطوره و ادبیات، گفت: درون مایه های مشترک در اساطیر جهان یکی از مهمترین مضامین کتاب را تشکیل می دهد و انگار که انسانها تجربیات مشترک داشته اند. اسطوره و ادبیات دو روی یک سکه اند و البته در اینجا منظور ادبیات ناب مانند شعر، داستان، رمان، نمایشنامه و گونه های دیگر است نه ادبیات در معنای رشته ای علمی و آکادمیک. ادبیات ناب زاده خیال است و اسطوره هم نوعی ادبیات ناب انسانهای اولیه است زیرا ریشه در خیال دارد. وی افزود: اسطوره رویای جمعی یک ملت و یک قوم است و مانند ادبیات زاده می شود و با ادبیات هم پیوندی ناگسستنی دارد. در قرن 18 اسطوره زدایی عمیقی روی می دهد اما تاثیرگذاری اسطوره در ادبیات از قرن 19 به این طرف و با تولد مکتب رمانتیسم اوج گرفت و تاثیر آن را در ادبیات قرن بیستم هم می بینیم؛ تی اس الیوت و ازرا پاوند بزرگترین شاعران قرن 20 از اسطوره ها متاثرند. اسماعیل پور با اشاره به تاثیر اسطوره ها در ادبیات ایران گفت: در ادبیات معاصر ایران و از دوره مشروطه به بعد نوعی اسطوره زدایی صورت گرفته و این به دلیل نیازهای اجتماعی است و در واقع نویسندگان بیشتر به جنبه های رئالیستی ادبیات توجه داشته اند در حالی که ادبیات کلاسیک از اسطوره بهتر بهره می گرفته است. به همین دلیل باید گفت ادبیات معاصر ما به دلیل اینکه ریشه در اسطوره ندارد جهانی نشده و بیشتر متاثر از غرب است. وی در پایان با یادی از مهرداد بهار و احمد تفضلی دو تن از اسطوره پژوهان سالهای گذشته ایران، یادآور شد کتاب دانشنامه اساطیر جهان را به یاد مرحوم مهرداد بهار ترجمه کرده و آن را به او تقدیم می کند.
ادبیات معاصر ایران چون ریشه در اسطوره ندارد جهانی نشده است
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
رسالة النیّة
7 آذر 1403, 11:15
توضیح درباره آقا سید احمد
7 آذر 1403, 11:15
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
ادبیات معاصر ایران چون ریشه در اسطوره ندارد جهانی نشده است
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
فرهنگی
خبرگزاری مهر
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS