دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فنون تبدیل مشکل به مسئله

No image
فنون تبدیل مشکل به مسئله
فنون تبدیل مشکل به مسئله دکتر احد فرامرز قرا ملکى 1 - طرح مسئله :‌ پژوهش از مواجهه محقق با مشکل آغاز مى‌شود،‌اما توقف در سطح مشکل و فراتر نرفتن از آن،‌ فرآیند پژوهش را به انحراف مى‌کشاند. مفهوم و اهمیت تمایز مشکل و مسئله را که غالبا مورد توجه قرار نمى‌گیرد را پیشتر بیان کردیم اینک از راه‌ها و روش‌هاى عبور از مشکل به مسئله مى‌پرسیم. با چه فنونى مى‌توان مشکل را به مسئله دقیق، واضح و متمایز تبدیل کرد؟ با چه آزمون‌هایى مى‌توان نسبت به تشخیص درست مسئله اطمینان یافت؟ چگونه مى‌توان مهارت و توانایى تشخیص دقیق مسئله را به دست آورد؟ 2 - فنون و فرآیند تشخیص مسئله : تشخیص مسئله فرآیندى است که آغاز آن مواجهه محقق با مشکل است و گام پایانی، صورتبندى دقیق مسئله مى‌باشد. واسطه بین گام نخست و گام پایانى مرحله مهم اما غالبا مورد غفلتى است که آن را مرحله تبدیل مشکل به مسئله مى‌نامیم. تبدیل مشکل به مسئله خود در واقع فرآیندى است مرکب از شش فرمان. هر فرمان در واقع فن یا فنونى را به میان مى‌آورد. در بیان فنون،‌به آزمون‌هایى اشاره مى‌کنیم که محقق به وسیله آنها پایبندى خود را به فرامین ارزیابى کند. مجموعه فرآیند‌ها،‌فرامین‌،‌فنون و آزمون‌‌هاى مربوط را دستور نامه تبدیل مشکل به مسئله مى‌نامیم. 3 - دستور نامه تبدیل مشکل به مسئله: فرمان نخست. تحلیل مشکل: مشکل مرکب از مسائل مختلفى است . وقتى مسائل مختلف در ظاهر واحدى ترکیب شوند محقق را به خطا مى‌کشانند. این خطا در منطق سنتى به نام مغالطه “جمع مسائل بسیار در یک مسئله” )Complex question fallacy( خوانده مى‌شود. (طوسی، اساس الاقتباس ،‌ص 378) به عنوان مثال وقتى مى‌پرسیم استاد مطهرى چرا در عرصه پژوهش موفق بوده است ،‌این پرسش مرکب از دو سوال است: علل و عوامل موفقیت و دلیل و شواهد آن. یک پرسش به مقام استدلال و دیگرى به مقام تبیین متعلق است و یا وقتى که از هدف امرى مى‌پرسیم، گاهى سوال از هدف فاعلى است وگاهى مسئله به هدف فعل مربوط است . مشکل مبهم است وجاى حیرت “یا این یا آن” . نخستین فرمان در دستور نامه تبدیل مشکل به مسئله‌، ‌تجزیه کردن مشکل به مسائل محتمل است . این فرمان را باید با گرایش حداکثرى عمل کرد. یعنى تمام مسائل احتمالى را که دراین معضل مى‌توانند در میان باشند، باید به دقت استقصاء کرد. در نخستین فرمان، سعى مى‌کنیم فهرستى از مسائل محتمل به دست آوریم. تاکید بر “محتمل” به دلیل گرایش حداکثرى در تحلیل مشکل است . آزمون “من در اینجا با چه مسائل محتملى مى‌توانم روبرو باشم؟” در تجزیه مشکل به مسائل، کارایى دارد. به عنوان مثال، استاد مطهرى وقتى با معضله‌اى به نام “علل انحطاط مسلمین “ مواجه مى‌شود ابتدا با این آزمون سعى مى‌کند به استقصاى مسائل محتمل در این مشکل بپردازد و د رنهایت بیست و هفت مسئله را فهرست مى‌کند (مطهری، مجموعه آثار ، ج 1 ،‌ص 357 - 358) تجزیه مشکل به مسائل را مى‌توان به طریق بارش افکار و با استفاده از فنون مختلف انجام داد. در نوبت‌هاى بعدى به طور تفصیلى به فرمان‌ها و فنون دستور نامه تبدیل مشکل به مسئله مى‌پردازیم.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

ماهیت حاکمیت سیاسی

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
Powered by TayaCMS