دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

همایش قرآن و جهان معاصر در دانشگاه آکسفورد برگزار شد

No image
همایش قرآن و جهان معاصر در دانشگاه آکسفورد برگزار شد
همایش دو روزه "قرآن و جهان معاصر" با حضور تعدادی از شخصیت‌های دانشگاهی و قرآن‌پژوهان کشورهای مختلف در کالج لیدی مارگارت هال دانشگاه آکسفورد برگزار شد و طی آن راهکارهای قرآن برای حل چالشهای دنیای معاصر مورد تبیین قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این همایش بین‌المللی که با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در بریتانیا ، مؤسسه مطالعات قرآنی آکسفورد و خبرگزاری ایکنا برگزار شد، سخنرانانی از کشورهای انگلستان، پاکستان، امریکا و کانادا حضور داشتند.
این همایش با حضور دکتر علمی محمد حلمی رایزن فرهنگی ایران در بریتانیا و حجت الاسلام مهدی محمدی عراقی عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.
حلمی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: بشریت در جهان معاصر با مشکلات، چالشها و دردهایی مواجه است که تنها درمان آن راهکارهای ماوراء طبیعی است. درد امروز بشریت جدا شدن از معنویت و بی توجهی به خداوند و فرامین دینی است.  درد بشریت امروز جدا شدن از اخلاقیات و ارزشها است، درد بشریت امروز گرفتار شدن در دستان قدرتهای ستمگر و بی رحم است، درد بشریت امروز تبعیض و توهم قدرت اقلیت است.
رایزن فرهنگی ایران در بریتانیا با ارائه راهکارهای ارائه شده توسط قرآن برای درمان این دردها گفت: نام همایش امروز "قرآن و جهان معاصر" است، از این رو باید مشکلات جهان معاصر را بررسی کنیم که با وجود پیشرفت های علمی و تکنولوژیک، ارزشهای انسانی، معنوی، اخلاقی و عدالت در آن تضعیف شده است.
دکتر حلمی سپس با اشاره به آیات متعددی از قرآن کریم مطالبی را در مورد "قرآن در مواجهه با دیگر باورها"، "دعوت قرآن به منطق و خرد"، "محکومیت ظلم و ضرورت مبارزه با ظالمان"، "ادامه درگیری میان حق و باطل" و "مسیر رسیدن به کمال و سعادت" بیان کرد.
دیوید اوئن دانشجوی دکتری دانشگاه هاروارد در حوزه تمدن و زبانهای خاور نزدیک مقاله خود را با عنوان "ابن رشد گرایی : آیا تفسیر ابن رشد زمینه ای برای قرائت مدرنیستی از قرآن آماده می کند؟" ارائه کرد. پس از او دکتر بسام الساعی مدیر سابق دپارتمان مطالعات عالی دانشگاه آکسفورد نظریه خود در مورد اعجاز قرآن  بیان کرد. مقالات بعدی توسط دکتر سلطان شاه و دکتر عبدالحی هر دو از دپارتمان مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه لاهور پا کستان ارائه شد.
در این دو مقاله به معرفی و بررسی ترجمه و تفسیر قرآن در زبانهای اردو و سندی پرداخته شده بود. مقاله پایانی روز اول توسط مارک ویلیامز دانشجوی دکتری رشته روابط بین الملل از دانشگاه مک ماستر کانادا ارائه شد. موضوع این مقاله ایجاد ارتباط بین قرآن و تئوری روابط بین الملل بود.
حجت الاسلام محمدی عراقی عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دومین روز این همایش سخنرانی تحقیقی خود را با عنوان «قرآن و عقل»  ارائه کرد.
عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: تحقیق و پژوهش درباره ماهیت ارتباط میان "عقل و ایمان" و "عقل و دین" از دیرباز یکی از دغدغه های اصلی متفکران و پژوهشگران مسائل دینی بوده و تاکنون فلاسفه، حکمای الهیات و عرفای مختلف در این باره مطالب متعددی را بیان کرده اند. این رابطه مهم و چالش برانگیز به یکی از موضوعات اصلی در مطالعات معاصر فلسفه دین تبدیل شده است.
وی توافق در مورد تعریف مفاهیمی نظیر عقل، ایمان، علم، استدلال و دین را برای نتیجه بخش بودن چنین بحث هایی ضروری خواند و گفت: توافق در تعاریف این مفاهیم پایه ای می تواند به بررسی بهتر رابطه عقل و دین و شناخت تاثیرات متقابل آن دو بر یکدیگر کمک کند.
وی سپس در ادامه با اشاره به آیات متعدد قرآنی گفت: به نظر من با توجه به اینکه عقل و ایمان هر دو هدیه خداوند متعال به بشر هستند، بنابراین با هم همانند دو بال یک پرنده دارای نوعی رابطه هماهنگ هستند. همانگونه که وجود دو بال برای پرواز و اوج گیری پرنده لازم است، عقل و ایمان نیز برای تکامل و رشد انسان ضروری هستند.
دکتر خالد الطرودی از موسسه اندیشه اسلامی ویرجینیای آمریکا از دیگر سخنرانان دومین روز همایش "قرآن و جهان معاصر" بود که درباره ارتباط میان قرآن و متون مقدس یهودی و مسیحی سخنرانی کرد.
فرحان مایر محقق موسسه تحقیقات اسماعیلی در لندن، سید منیر العزیز از مدرسان قرآن کریم در شهر لیدز انگلیس نیز در نشست روز دوشنبه همایش مقالات خود را به ترتیب درباره "رابطه قوانین شرعی و قوانین عرفی در جوامع غربی" و "تجربه آموزش قرآن به جوانان در کشورهای غربی" ارائه کردند.
دکتر ماهر ابو منشار و دکتر خالد الاویسی از موسسه المکتوم شهر داندی بریتانیا دیگر سخنرانان این همایش بودند که به ترتیب درباره "چارچوب پیشنهادی قرآن برای رابطه میان مسلمانان و غیرمسلمانان در طول تاریخ" و "چارچوب قرآنی برای همگرایی اسلامی در بیت المقدس" سخنرانی کردند.
دکتر سلطان شاه از مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه لاهور پاکستان نیز در دومین روز همایش مقاله ای را در مورد یکی از ترجمه های قرآن کریم از عربی به فرانسه توسط استاد محمد حمیدالله ارائه کرد.
دکتر محمد جواد گوهری رئیس موسسه مطالعات قرآنی آکسفورد نیز در نشست پایانی همایش توضیحاتی را در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان در تهران برگزار می شود، ارائه کرد که مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
در حاشیه این همایش نمایشگاهی از قرآن های نفیس چاپ شده در جمهوری اسلامی ایران و نیز نرم افزارهای جدید تهیه شده در این زمینه در معرض بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
منبع:

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
Powered by TayaCMS