دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قراردادهای کمپ دیوید

No image
قراردادهای کمپ دیوید

قراردادهاي كمپ ديويد، انور سادات، مناخيم بگين، اسرائيل، مصر، صحراي سينا، كرانه باختري، غزه

نویسنده : مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران

قراردادهای کمپ دیوید

پس از دیدار انور سادات رئیس جمهور مصر در نوامبر 1977.م از قدس و در نتیجه سرسختی مناخیم بگین، کارتر رئیس جمهور آمریکا خواهان برگزاری یک گردهمایی در 17 سپتامبر 1978.م در کمپ دیوید گردید.

قراردادهایی در کمپ دیوید امضا شد که دو سند را تشکیل می‌داد:

1 .قرارداد صلح میان اسرائیل و مصر که اسرائیل از تمام صحرای سینا عقب نشینی می‌کند و این منطقه پس از تخلیه کوچ نشین‌های اسرائیل، به یک منطقه اتمی از سلاح تبدیل خواهد شد، در برابر آمریکا مبنی بر میزان چهار هزار میلیون دلار برای اسکان دوباره کوچ نشینان پرداخت خواهد کرد.

2.دومین سند: چهارچوبی برای مشخص کردن آینده کرانه باختری و غزه است و اشاره‌ای به تفکیک آبادی نشین‌های یهودی در کرانه باختری و غزه نکرده است و هیچ اشاره‌ای به حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها و سرنوشت فلسطینی‌های بیرون از کرانه باختری و غزه و مناطقی که نیروهای نظامی صهیونیست‌ها از آن عقب نشینی خواهند کرد نشده است. هم‌چنین از شهر بیت‌المقدس، ذکری به میان نیامده است. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی در امور ذیل حق وتو را برای خود حفظ کرده است:

1.چه کسانی از فلسطینی‌ها در گفتگو شرکت خواهند کرد.

2.ماهیت گفتگوهای خودمختاری .

3.به کدام‌یک از آوارگان اجازه بازگشت داده شود .

4.امنیت اسرائیل در تمام تحرک‌ها و مصوب‌های فلسطینی‌ها باید در نظر گرفته شود.

5.برپایی کشور فلسطینی.(بر گرفته‌ از فرهنگ علوم سیاسی؛ مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران)

مقاله

نویسنده مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS