دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

متن و فرامتن | نگاهی به مضمون عدالت در مجموعه «جنگجویان کوهستان»

داستان با تاکید بر عدد مقدس بودائیان، شرحی از مبارزه ۱۰۸ قهرمان را نقل می‌کند که از سراسر چین و در مکانی به نام «لیانگ‌شان‌پو» گردهم آمده و با گذر از مصائب ریز و درشت، در ‌‌نهایت بر حاکمان ظالم غلبه می‌کنند و طعم «عدالت» را بر کام مخاطب می‌نشانند...
متن و فرامتن | نگاهی به مضمون عدالت در مجموعه «جنگجویان کوهستان»
متن و فرامتن | نگاهی به مضمون عدالت در مجموعه «جنگجویان کوهستان»



سریال «جنگجویان کوهستان»، به کارگردانی «توشیو ماسودا»، محصول مشترک دو کشور چین و ژاپن بوده که فیلم‌نامۀ آن به قلم خودِ کارگردان و بر اساس یکى از آثار ادبیات کلاسیک چین به نام «لبۀ آب»، نوشته «شی نایان» و «لو گوانجونگ»، نگارش یافته است. این سریالِ ۲۶ قسمتی را شبکۀ تلویزیونی «ان. اچ. کی» ژاپن تولید کرده و طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ از همین شبکه پخش شده است.
 داستان با تاکید بر عدد مقدس بودائیان، شرحی از مبارزه ۱۰۸ قهرمان را نقل می‌کند که از سراسر چین و در مکانی به نام «لیانگ‌شان‌پو» گردهم آمده و با گذر از مصائب ریز و درشت، در ‌‌نهایت بر حاکمان ظالم غلبه می‌کنند و طعم «عدالت» را بر کام مخاطب می‌نشانند.
این مجموعه در سال ۱۳۷۱ از شبکه اول تلویزیون ایران به نمایش گذاشته شد و بلافاصله در ردیف برنامه‌های پرمخاطب سیما قرار گرفت. مطابق انتظار، بیشترین تاثیر سریال در مخاطبین جوان و نوجوانی مشاهده می‌شد که با تقلید از مهارت‌های رزمی قهرمانان داستان، اندام و جوارحی آسیب دیده را تحویل والدین خود می‌دادند! با این حال تماشای دوبارۀ این مجموعه نشان می‌دهد که صرف نظر از فرم خوش ساخت اثر، که همچنان هم اکشن سازان سیما و سینمای ایران را از مدار رقابت با خود خارج می‌کند، خطوط داستانی و مضامین انسانی این مجموعه نیز آن قدر قابل توجه بوده و هست تا قادر باشد آن همه شور و هیجان کودکانه در تماشای سریال را موجه جلوه دهد.

به نظرم توجه به مضمون فراگیر عدالت و تفسیر آن به «وضع الشیء فی موضعه»، که در کلام جهان شمول امیرمومنان (ع) نمود یافته، می‌تواند گره‌ای از رمز ماندگاری این دسته از آثار سینمایی باز کند؛ عدالت در معنایی که به آن اشاره شد، تمنایی در زندگی هر روز بشر و گم شده‌ای در مسیر تکاپوی پیوستۀ انسان‌ها و یا در تعبیری برگرفته از یونگ، کهن الگویی در نهاد آدمی است. اغلب قصه‌های عامیانه‌ای که الگوی داستان‌های کلاسیک واقع شده‌اند، بر مدار یک تعادل اولیه، آشفتگی موقت و بازگشت تعادل به داستان قوام یافته‌اند. همچنین گروهی دیگر از داستان‌های کلاسیک بر مدار حرکت یک قهرمان از دنیای عادی به سوی نابسامانی و در ‌‌نهایت استقرار او در نظم بازیافته و برساخته‌اش شکل گرفته‌اند.
در هر دو معنا می‌توان عدالت را صورتی از «نظم» و «انسجام» و «توازن قوا» دانسته و آن‌را از معنای اجتماعی و کم و بیش شناخته شدۀ آن به ساحتی فردی و اخلاقی هم توسعه داد. عدالت در این معنا،‌‌ همان وجه تعادل یا حد وسطی است که نخستین بار در اخلاق ارسطویی مطرح شده و در ادامه به سنت فلسفی و اخلاقِ نظری مسلمانان نیز ورود یافته است.
از نگاه ارسطو، فضیلت ‏یا خیر اخلاقی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن حد وسطِ میان «افراط و تفریط» مراعات گردد. او معتقد است هر وضعیت اخلاقی یک حد معین دارد که کمتر از آن و یا بیشتر از آن رذیلت به حساب آمده و خود آن حد معین، فضیلت یا اخلاق خواهد بود. مثلا «شجاعت‏» که مربوط به قوه غضبیه آدمی است، و کارکرد قوه غضبیه هم دفاع از نفس است، حد وسط میان «تهور» و «جبن» است، که به ترتیب وضعیت افراط و تفریط قوه غضبیه به حساب می‌آیند. همچنین «عفت‏» که مربوط به قوه شهویه است، و کارکرد آن بقاء نسل آدمی است، حد وسط میان «خمود» و «شره‏» است و نیز «حکمت‏» که مربوط به قوه عاقله است‏، حد وسط میان «جربزه‏» و «بلاهت‏» به حساب می‌آید و همچنین «سخاوت‏» حد وسط میان «بخل‏» و «اسراف‏» است و «تواضع‏» حد وسط میان «تکبر» و «حقارت‌پذیری‏» خواهد بود.
در داستان‌هایی که از سنت کلاسیک تجربه کرده‌ایم، معمولا قهرمان داستان در سیمای فردی واجد همین خصوصیات حد وسطی ظاهر می‌شود؛ قهرمانانی مثل «لین‌چان» مجموعۀ جنگجویان کوهستان که صفات اخلاقی خود را بر مدار سجایایی معتدل و البته باورپذیر پرورش داده و با تبدیل خود به انسان‌هایی واجد اعتدال رفتاری، زمینۀ تحقق عدالت را در جامعه خود فراهم می‌سازند.
لین چان اسیر حسادت «کائوچیو» می‌شود و با رکب خوردن از این ضدقهرمان سالوس‌منش، مجازت مرگ را بر دوش می‌کشد. مراسم اعدام او با دخالت قاضی عدالت‌پیشه‌ای که بعد‌ها در لیست سیاه کائوچیو قرار می‌گیرد، ناتمام می‌ماند و قهرمان داستان با جهیدن از مرگ، به مجازات حبس محکوم می‌شود. لین چان که خود را تابع قانون سرزمینش می‌داند، موقعیت‌های مختلف فرار از زندان را نادیده می‌گیرد و درست زمانی که قدرت اهریمنی کائوچیو را بر همۀ محاکم و قوانین سرزمین خود مستولی می‌بیند، به قلعه‌ای می‌رود که قرار است با گلچین قهرمانانی که بخشی از صفات درونیشان را به نقطۀ اعتدال رسانده‌اند، داعیه‌دار قیام برای برپایی عدالت در سرزمین چین باشد.
در هر قسمت از این مجموعه، قهرمانی تازه را می‌بینیم که از مهارتی منحصر به فرد برخوردار بوده و با مراقبت از اعتدال رفتاری خود، گم‌شده‌ای به نام عدالت جمعی را طلب می‌کند. در نقطۀ مقابل و در گوشه و کنار داستان، ضدقهرمانانی ظاهر می‌شوند که از حیث اخلاقی به دو سوی افراط و تفریط غلطیده‌اند و کارکرد داستانیشان هم ایجاد اختلال در راه قهرمانان لیانگ‌شان‌پو است.
این چنین، مضمونی به نام «عدالت» با داستانی برخوردار از نظم خطی و کلاسیک به پیش رفته و وضعیتی به نام «تعادل» و تلاش برای بازیابی آن به دست قهرمانانی «معتدل»، همگی دست به دست هم داده و در ‌‌نهایت، کنش‌ها و کشمکش‌های جذاب و همه پسندی را به دنبال می‌آورند.
مرور داستان‌ جنگجویان کوهستان و توجه به روح قهرمانی، اعتدال‌رفتاری و عدالت‌خواهی حاکم بر شخصیت‌ها و مضامین و موضوعات آن‌، باور به حیات پیوستۀ قصه گویی کلاسیک را- در حریم خاص خود- تقویت کرده و مرام‌نامۀ ارسطو در رساله ماندگار «فن شعر» را این بار از دریچۀ پیوند آن با نظام اخلاقی او برجسته‌تر می‌سازد.

وقتی همۀ این‌ نشانه‌ها را در کنار هم می‌نشانیم، جنگجویان کوهستان را یک اثر سینمایی موفق با قصه‌ای تازه‌، پرداختی منسجم، مضمونی قابل اعتنا و کارگردانی‌ای توانمند خواهیم یافت. اما از همه این‌ها که بگذریم، مجموعه‌ای مثل جنگجویان کوهستان برای ماندگار شدن در ذهن بزرگسالان، یا الگو شدن در رفتار نوجوانان از یک ویژگی فرهنگی/ هنری خاص هم بهره‌مند است؛ در این مجموعه که یک اثر تاریخی به حساب آمده و بخشی از فرهنگ و هویت مردمان خاور دور را در خود به تصویر می‌کشد، رویدادهای داستان در شعاع فهم مخاطب عام گسترش یافته و برای درک مطالب آن، حاجتی به اطلاع از زمینه تاریخی یا پشتوانه اعتقادی و کلامی کشمش‌های داستان وجود ندارد. به بیان روشن‌تر آن‌چه در اصطلاح «فرامتن» نامیده می‌شود و در پی برجسته شدن آن، از فیلم‌های روشنفکری گرفته تا سریال‌های تاریخی تولید داخل، همگی خود و مخاطبشان را ناگزیر از رجوع به داشته‌ها و دانسته‌های فلسفی و تاریخی تصور می‌کنند، در مجموعه‌ای مثل جنگجویان کوهستان مورد توجه قرار نگرفته و همین نکته ظریف است که آثاری از این دست را در گستره‌ای وسیع به فروش رسانده و مخاطبینی را از سراسر جهان در پای تلویزیون می‌نشاند.
و البته وقتی سازنده اثر با خود قرار می‌گذارد که از حصار بایسته‌های یک تولید سینمایی خارج نشده و مخاطبش را صرفا در محدوده پیشبرد داستان تغذیه کند، داستان به متنی درونماندگار تبدیل می‌شود؛ متنی که خواسته یا ناخواسته مخاطب را وادار به تماشای چند باره‌اش کرده و قهرمان خود را در دل مخاطب می‌نشاند؛ قهرمانی که، همچنان خواسته یا ناخواسته، از متن فرا‌تر رفته و الگویی در هنجارهای فردی و اجتماعی بیننده خواهد شد.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده علیرضا آرام

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
در کشاکش فانتزی و درام | نقدی بر سریال «آب پریا»

در کشاکش فانتزی و درام | نقدی بر سریال «آب پریا»

«آب پریا» مجموعه‌ای است که همه دغدغه‌های تکرار شوندۀ سازنده‌اش را در خود جمع کرده و با تمرکز بر فاجعه‌ای به نام خشکسالی، راه علاج را در بیداری آدم‌ها و بازخوانی نقش آن‌ها در تجدید حیات منابعِ دربردارندۀ این منبع حیات جستجو می‌کند.
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
Powered by TayaCMS