دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مروری بر زندگی آیت‌الله مجتهدی تهرانی

ملامحمد علی مجتهد، معروف به آیت‌الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی، که ریاست علمی و مدیریت یک مدرسه علمیه در تهران را بر عهده داشت، از جمله علما و استادان اخلاق مشهور بود.
مروری بر زندگی آیت‌الله مجتهدی تهرانی
مروری بر زندگی آیت‌الله مجتهدی تهرانی

مروری بر زندگی آیت‌الله مجتهدی تهرانی

ملامحمد علی مجتهد، معروف به آیت‌الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی، که ریاست علمی و مدیریت یک مدرسه علمیه در تهران را بر عهده داشت، از جمله علما و استادان اخلاق مشهور بود.

وی در نهم مهرماه سال 1302 شمسی در تهران چشم به جهان گشود و در خاندانی با تقوا پرورش یافت. پدرش مرحوم محمد باقر از کاسبان معروف، با تقوا و متدین تهران و جدش مرحوم میرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنان و متدینان عصر خود بود. بعد از این دو، اجداد آیت‌‌الله مجتهدی همگی در کسوت روحانیت و از علمای گران‌قدر و مبلغان اسلام و از ائمه جماعات مشهور کاشان بودند.

از جمله اجداد وی آیات و حجج اسلام، حاج ملا محمد علی مجتهد، حاج ملا محمد باقر مجتهد و حاج ملا محمد کاظم مجتهد کاشانی را می‌توان نام برد.

صاحب کتاب لبا‌ب‌الالقاب، آیت‌الله مرحوم آخوند ملا حبیب الله شریف کاشانی، (م 1340 ق) درباره یکی از اجداد وی یعنی آیت‌‌الله حاج شیخ محمد‌ علی مجتهد کاشانی می‌نویسد: «او فرزند حاج محمد باقر کاشانی است. آیت‌‌الله حاج محمد ‌علی مجتهد کاشانی عالمی فاضل و مدرسی بزرگوار در علوم شرعی و عقلی بود، به حدی که فضل و علم و زهدش بر دیگران مسلم و آشکار بود. آن مرحوم فرزندی داشت به نام حاج ملا ابوالقاسم که او هم حکیم و منجمی زبردست بود. من آن فرزند را دیده بودم و در تهران فوت کرد (و در اطراف چهار راه مولوی که در آن زمان قبرستان بود، دفن شد). مرحوم آیت‌‌الله حاج محمد ‌علی از شاگردان فقیه عالی‌قدر آیت‌الله سید محمد تقی کاشانی بود و او از شاگردان عالم ربانی و معلم اخلاق حاج ملا احمد نراقی است. ملااحمد نراقی استاد شیخ مرتضی انصاری بودند و وقتی که از رحلت آیت‌الله سید ‌محمد تقی کاشانی با خبر شدند، از شدت حزن و اندوه و با صدای رسا و بلند به شدت گریه کرده و از فقدان آن عالم بزرگوار تأسف خوردند.»

آیت‌‌الله مجتهدی در سال 1362 قمری و در سن نوزده سالگی به کسوت روحانیت درآمد. پیش از آن در بازار تهران مشغول به کار بود و پدرش، مرحوم محمد باقر، راضی نبود که فرزندش طلبه شود، ولی بر اثر عشق و علاقه زیادی که استاد به علم و دانش داشت، به طلبگی روی آورد.

با توجه به مخالفت پدر، با سختی بسیار در لباس روحانیت به تحصیل علم پرداخت و پس از سال‌ها نه تنها پدر راضی شد، بلکه به وجود چنین فرزندی افتخار می‌کرد.

وی پنج سال بعد در سال 1367 قمری و در سن 24 سالگی ازدواج کرد و در همین سال دروس رسائل و مکاسب را نزد آیات و حجج اسلام فاضل (پدر مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی)، سید ‌حسین قاضی و آقا شیخ قاسم نحوی امتحان داد و با موفقیت به اتمام رساند. پس از نزدیک به دو سال در سن 26 سالگی و در سال 1369 قمری امتحان کفایه و بخشی از درس خارج را با موفقیت گذراند.

آیت‌الله مجتهدی در کنار تحصیل، به تدریس کتب حوزوی هم می‌پرداخت و زمانی که از قم به تهران آمد، شب‌ها در مسجد‌ امین‌الدوله، محل تدریس و اقامه نماز مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد، بود، صبح و عصر به امر تدریس اشتغال داشت. از آنجا که مرحوم حاج شیخ محمد ‌حسین زاهد در اواخر عمر و با وجود کهولت سن به سختی مشغول تعلیم و تربیت طلاب بود، از آیت‌الله مجتهدی خواست که افزون بر تدریس، شب‌ها هم منبر برود. آیت‌الله مجتهدی در طول دو سال، شش جزء نخست قرآن را با بهره گیری از تفسیر‌ برهان، که مبنای تفسیری‌اش بود، برای مردم تفسیر ‌کرد.

وی صبح‌ها در مسجد مرحوم حاج سید عزیزالله بازار تهران به تدریس کتب ادبیات و فقه برای طلاب می‌پرداخت و بعد از ظهر‌ها نیز برای کسانی که روزها شاغل بودند و بعد از ظهرها درس می‌خواندند، کتب حوزوی از قبیل مطول، سیوطی، مغنی و منطق را تدریس می‌کرد.

دو سال بعد و در 21 محرم سال 1372 قمری، ثلمه‌ای در جهان اسلام به وجود آمد و آن رحلت عارف زاهد و معلم اخلاق، حاج شیخ محمد حسین زاهد بود.

آیت‌الله مجتهدی پس از گذشت سه سال از درگذشت آن عالم بزرگوار همچنان به تدریس در مسجد مرحوم حاج سید‌ عزیز‌الله مشغول بود تا آن‌که عده‌ای از علماء و مردم متدین از وی درخواست کردند که حوزه علمیه را به مسجد مرحوم حاج ملا جعفر منتقل کنند که در آن زمان انبار خاک ذغال و خمره ترشی کاسبان محل بود. تاجران و مردم با علما مشورت کردند و به این نتیجه رسیدند که آیت‌‌الله مجتهدی به دلایلی برای ادامه راه مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد نسبت به سایر علما ارجحیت دارد؛ بنابراین به همت علاقه مندان آیت‌الله مجتهدی توانست حوزه علمیه فعلی را که در خیابان پانزده خرداد شرقی ـ کوچه شهید مرتضی کیانی ـ کوچه مسجد آقا وقرار دارد، تأسیس کند.

* استادان مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

دروس ادبیات عرب: آیت‌الله حاج شیخ علی‌اکبر برهان

کتاب مطول: نزد آیت‌الله محمد جواد خندق‌آبادی و آیت‌الله سید مرتضی علوی فریدونی

منظومه حاج ملا هادی سبزواری: علامه طباطبایی(ره)

کتاب لمعتین: آیات و حجج اسلام شهید صدوقی، محمد جواد خندق‌آبادی و شیخ عبدالرزاق اصفهانی

رسائل: آیت‌الله شیخ محمد جواد خندق آبادی

مکاسب: آیت‌الله سید محمد صادق طباطبایی

کفایه جلد اول: حضرت آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی

کفایه جلد دوم: آیت‌الله سید صادق شریعمتداری

درس خارج به مدت یک سال: نزد آیت‌الله حاج آقا حسین بروجردی

درس خارج به مدت یک سال: نزد آیت‌الله سید محمد رضا گلپایگانی

درس خارج به مدت یک سال: نزد آیت‌الله حاج شیخ عباسعلی شاهرودی

درس خارج به مدت دو سال: نزد آیت‌الله شیخ محمد رضا تنکابنی

و درس خارج به مدت شش سال: در محضر آیت‌الله سید احمد خوانساری

درس اخلاق: نزد حضرت امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه قم و حجت‌الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید حسین فاطمی قمی.

منبع:

خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
تمایزات دو مکتب فکری عقل گرایی و تجربه گرایی‌

تمایزات دو مکتب فکری عقل گرایی و تجربه گرایی‌

می توان فلسفه جدید را به دو واکنش تجربه گرایانه در برابر خرد گرایانه خلاصه کرد.
جایگاه تفکر و تعقل در دین

جایگاه تفکر و تعقل در دین

مقدمه: اهمیت تفکر و تعقل در زندگی آدمی تا بدان جاست که از آن به عنوان وجه تمایز اصلی انسان و سایر جانداران نام می‌برند.
مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

آقا حسین خوانساری از جمله مخالفان سرسخت قاعده الواحد است.
Powered by TayaCMS