دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

«هر کس دوست دارد که خداوند را ملاقات نماید در حالی که هیچ ترس و هراسی نداشته باشد، باید که ولایت و سرپرستی فرزندت امام حسین (ع) را بر خود بپذیرد.» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 36، ص 296)
پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:
پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

«مَن أَحَبَّ أن یَلقَی اللهَ وَلا خَوفَ عَلَیه فَلیَتَوَلَّ إِبنَکَ الحُسَین»

«هر کس دوست دارد که خداوند را ملاقات نماید در حالی که هیچ ترس و هراسی نداشته باشد، باید که ولایت و سرپرستی فرزندت امام حسین (ع) را بر خود بپذیرد.» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 36، ص 296)

همه چیز در توسل به امام حسین (ع)

هنگامی که خیر ولادت امام حسین (ع) به پیامبر (ص) رسید، به خانه امیرالمؤمنین (ع) آمدند و به اسماء فرمودند:‌ «مولود را بیاور!» اسماء حضرت را در پارچه‌ای سفید پیچید و خدمت رسول الله (ص) آورد. پیامبر طفل را به آغوش گرفتند و در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفتند. امین وحی الهی،‌جبرئیل (ع) نازل شد و عرض کرد: «سلام خداوند بر تو ای پیامبر! این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون، «شبیر» نام بگذار که به عربی «حسین» گفته می‌شود؛ چرا که علی برای تو بسان هارون برای موسی است، جز آنکه تو خاتم پیامبرانی و پس از تو پیامبری نیست».[1]

بدین ترتیب نام پرعظمت «حسین» از جانب پروردگار برای آن حضرت انتخاب شد. در این روز ملائکه آسمان‌ها برای عرض تبریک و تهنیت خدمت پیامبر (ص) رسیدند و مقداری از تربت کربلا برای آن حضرت آوردند و او را بر شهادت حسین (ع) تسلیت و تعزیت گفتند.[2]

یکی از کرامات این روز، توسل و پناه‌جویی فطرس ملک (دردائیل) به ساحت ولایت امام حسین (ع) و آمرزیده شدن و بازگشت او به مقام قبلی‌اش می‌باشد. آری، آنان که نجات و سعادت دنیا و آخرت را طالبند، چاره‌ای جز پذیرش ولایت امام حسین (ع) و توسل و پناه‌جویی به ساحت نورانی‌اش ندارند؛ چرا که «الخیر کل الخیر فی باب الحسین»؛ تمام خیر و خوبی در بارگاه امام حسین (ع) است.

  • [1] . شیخ صوق، معانی الاخبار،‌ص 57، 2 .
  • [2] . علامه مجلسی، بحغارالانوار، ج 44، ص 182.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

رحمت الهی، عامل دوری از شیطان

در این بخش متن سخنرانی با عنوان رحمت الهی، عامل دوری از شیطان در موضوع شیطان از منظر قرآن و روایات آورده شده است.
No image

بهشت و جهنم، نتیجه عاقبت اندیشی انسان

در این متن به بهشت و جهنم، نتیجه عاقبت اندیشی انسان با موضوع دنیا و آخرت پرداخته شده است.
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

وسوسه های شیطانی وعواقب بد اعمال نامشروع

در این متن به وسوسه های شیطانی وعواقب بد اعمال نامشروع با موضوع شیطان از منظر قرآن و روایات پرداخته شده است.
No image

ویژگیهای معارف الهی

در این بخش متن سخنرانی با عنوان ویژگیهای معارف الهی در موضوع معرفت در اسلام آورده شده است.
Powered by TayaCMS