دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مارشال هیرف اپل‌وایت

مارشال هیرف اپل‌وایت
مارشال هیرف اپل‌وایت

كلمات كليدي : ادیان جدید، نومعنویت‌ها، مارشال هيرف اپل‌وايت، مدعیان جدید، دروازه آسمان

نویسنده : یحیی جهانگیری سهروردی

مارشال هیرف اپل‌وایت، بنیانگذار دین جدیدی به نام دروازه آسمان (هیونز گیت[1]) در قرن بیستم است. او در 17 می 1931 میلادی، در ایالت تگزاس از پدری که کشیش پروتستانی بود تولد یافت.[2] اپل وایت دوست داشت مثل پدر خود یک مبشر مسیحی باشد. ولی پدر و خواهرش او را به آموختن موسیقی تشویق نمودند. در سال 1952 فارغ‌التحصیل رشته فلسفه شد. پس از آن بزودی رشته الهیات مسیحی را در یک مدرسه دینی مسیحی سپری نمود.[3] در سال 1954 ارتش وارد آمریکا شد. در 28 سالگی یعنی در سال 1959 با همکاری همکلاسی‌های دانشگاهی‌اش درباره موجودات فرازمینی به نوشتن پرداخت. به زعم او نوعی دیگر از موجودات در سیاره‌ای دیگر منظومه شمسی وجود دارد.[4]

در سال 1960 یک زندگی عادی داشت. مدتی نیز ریاست گروه موسیقی کر کلیسای اس‌تی‌مارکس در هوستن را بر عهده داشت. بالاخره بخاطر داشتن مشکل جنسی و ابتلا به بیماری همجنس بازی[5]در سال 1965 از همسرش جدا و در سال 1968 وی را طلاق داد.[6]دارای دو فرزند بود که ناگهان به سال 1972 خانواده‌اش را ترک گفت.

روبرت بلاچ[7] جامعه‌شناس، اپل‌وایت را کسی می‌داند که مدتی در حال تردید میان علاقه به جنس موافق و مخالف بود. او با هیچ‌کس راحت نبود جز با بونی نیتلس[8]، همکارش در تاسیس دین هیونز گیت، که علاقه‌های جنسی اپل‌وایت را تخریب نمی‌کرد. البته این دو بعدا کم‌کم رابطه خود را از هم قطع نمودند. در این مدت اپل وایت به تخیل در مسائل متافیزیکی بطور خصوصی پرداخت بطوریکه از زندگی دنیایی دست کشید![9]

اپل‌وایت در یک حلقه ویدئویی که آن را سی‌ان‌ان بدست آورده بود، سعی داشت خود را به عنوان یک چهره روشنفکری قلمداد کند. او توضیح می‌دهد که چگونه حدود صد دانشجو را متقاعد کرده‌ است که به نیت رهائی از قلمرو انسانی(ملکی) و دستیابی به قلمرو آسمان و بهشت(ملکوتی)، خانواده‌هایشان را ترک نموده و به این دو ملحق شوند.[10]

اپل‌وایت به 39 نفر گفته بود که خودش بخاطر سرطانی که داشت خواهد مرد. اگر هنگام کشته ‌شدنش، آنها هم به او ملحق شوند ستاره دنباله‌داری به نام «هیل‌ باپ»[11] خواهد آمد و آنها را به دنیای جاویدان خواهد برد.[12] به زعم وی، این ستاره دنباله‌دار، نشانه‌ای از فرا رسیدن زمان «ترک کردن» کره زمین از طرف آنها برای انتقال یافتن به وسیله یک سفینه فضایی به دنیایی دیگر است.[13]

پیش‌شرط ورود به آن سفینه فضائی منحصر در رهایی از بدن بود. او به آنان لباس یکرنگی پوشاند سر همه را تراشید و از اینکه یکدیگر را با ضمیر «او» صدا کنند ممنوع کرد. بر آنان ازدواج، مسائل جنسی و نوشیدنیهای مستی‌آور را منع کرد و ملزم کرد تا همه مایملکشان را به این دین ببخشند. بالاخره همه بار سفر بسته و با خود پاسپورت و مقدار کمی دلار، نیز همراه بردند.[14]

عقیده به کشته شدن، بعد از سه یا سه و نیم روز و نایل شدن به بهشتی که در ابرهاست و وسیله نجات هم بشقاب‌پرنده خواهد بود. یکی از باورهای اصیل مسیحیت در باره حضرت عیسی (ع) است. بی‌شک با توجه به پیشینه مطالعات الهیات مسیحی وی، به این عقیده دست یافته‌ است. زیرا برخی از آموزه‌های این دین برگرفته از سنت مسیحی است. افزون بر اینکه پدر اپل‌وایت یک روحانی مسیحی بوده، خود او نیز انگیزه وعظ دینی داشته است. لذا پس از اخذ مدرک لیسانس در سال 1952 (هر چند بسیار کوتاه) باز به مطالعات دینی روی آورد.

او در نهایت در26 مارس 1997، در 65 سالگی، در ایالت کالیفرنیای آمریکا با یک خودکشی دسته‌جمعی از دنیا رفت.[15]

مقاله

نویسنده یحیی جهانگیری سهروردی
جایگاه در درختواره جنبش های نوپدید معنوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS