دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مسجد مغرب؛ آرامش بخش آبهای اقیانوس اطلس

مسجد حسن ثانی در پایتخت اقتصادی مغرب در جذب گردشگر به این منطقه اقتصادی کمک بسیاری می کند، به ویژه اینکه گلدسته 200 متری آن بر روی آبهای اقیانوس اطلس از فاصله 7 کیلومتری نیز قابل مشاهده و معنویت آن آرامش بخش این منطقه است.
No image
مسجد مغرب؛ آرامش بخش آبهای اقیانوس اطلس مسجد حسن ثانی در دارالبیضا پایتخت اقتصادی مغرب گنجینه اصیلی از معماری جهان اسلام در آفریقا را در خود جای داده است. در ساخت این مسجد که بزرگترین مسجد قاره آفریقا به شمار می رود، از 65 هزار تن سنگ مرمر استفاده شده است . نمازخانه آن مساحتی حدود 20 هزار متر مربع در 25 هزار متر مربع و دارای 1500 ستون است. همچنین مسجد دارای سه صحن عمود بر دیوار قبله است که مساحت آن 20 هزار متر مربع می رسد.
ارتفاع گلدسته این مسجد 210 متر و هر ضلع آن 10 متر است که از فاصله 7 کیلومتری نیز دیده می شود و شخص تصور می کند که به این مسجد بسیار نزدیک است، از این رو از مرتفع ترین گلدسته های جهان محسوب می شود؛ بنابراین مسجد از ظرافت و دقت هنر برجسته معماری بر روی آب برخوردار شده است که نشان می دهد مهندسان و معماران با تجربه بر آن کار کرده اند.
این مسجد بر روی آبهای اقیانوس اطلس ساخته شده؛ چرا که مغرب ساحلی طولانی از اقیانوس اطلس را از آن خود کرده است.
این مسجد علاوه بر تزئینات متعدد و استفاده از سنگ مرمر، از کاشیکاریهای رنگی در ستونها، دیوراها و گلدسته ها بهره گرفته و همچنین از آجر، سنگ مرمر، گچ و سنگهای گرانقیمت ساخته شده است. این مسجد با تزئینات بسیار زیبا از رنگهای سفید و سبز پوشیده شده است.
ساخت مسجد در شصتمین سال تولد پادشاه مغرب حسن ثانی آغاز و در سال 1993 ساخت آن به پایان رسید.
مسجد شب هنگام با اشعه لیزر تا 30 کیلومتر سمت کعبه و قبله را نشان می دهد.
نمازخانه این مسجد دارای سقفی متحرک الکترونیکی است که اگر هنگام ظهر باز شود، اشعه و نور خورشید به میان آن می تابد. نمازخانه مسجد گنجایش 25 هزار را داشته و صحن خارجی نیز 80 هزار نفر می توانند نماز بخوانند و در مجموع گنجایش بیش از 100 هزار نفر را دارد .
این مسجد سلسله قبه های متنوع و زیبایی دارد که علاوه بر تزئینات متعدد، لوسترها و چراغهایی از آن آویزان است که نور آن در شب کافی است و همه جا را روشن می کند.
برای زائران و گردشگران در همه ساعات شبانه روز باز است .
به مسجد حسن ثانی موزه، حمام بخار، کتابخانه، مدرسه آموزش قرآن کریم، سالن همایش و مراکز دیگر فرهنگی ضمیمه شده است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

اخلاق که در نهاد ما آرمیده است ; نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا

اخلاق که در نهاد ما آرمیده است ; نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا

لحظه ای که فیلم بدون تاریخ و بدون امضا به پایان رسید، و هدیه تهرانی از امیر اقایی در نقش دکتر نریمان از او پرسید حالا «واقعا اون پسر به خاطر تصادف مرد» و دکتر نریمان به جای پاسخ دادن به این سوال مشخص، لبخندی مبهم و ناپیدا را تحویل هدیه تهرانی داد، به این نتیجه رسیدم که یک فیلم غیرضروری و شاید نالازم را تماشا کرده ام اما....
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
سنگ چینی از اجاقی خرد ; عشق در جشنواره سی و پنجم

سنگ چینی از اجاقی خرد ; عشق در جشنواره سی و پنجم

فیلم های امسال به‎رغم تنوع داستان‎، در دو مضمون کلی اشتراکی غریب و ناخودآگاهانه‌ای داشتند که زنگ هشداری برای شرایط فعلی کشور ما به شمار می‎روند و بحرانی را تصویر می‎کنند که در حال تعمیق است و اگر بهره‎ای کامل از حقیقت نداشته باشد، لااقل حکایت از جدا شدن بدنه روشنفکران و در این مورد خاص سینماگران، به عنوان طیفی از نخبه‌گان و روشنفکرانِ جامعه ایرانی، از قاطبه مردم.
از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

" نفس " آخرین ساخته تلویزیونی جلیل سامان و آخرین حلقه از سه گانه او با موضوع سازمان مجاهدین خلق بخوانید منافقین است که در اولین ساعات شب‌های ماه مبارک رمضان و مصادف با افطار به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
Powered by TayaCMS