دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

منافع خود یا حقوق دیگری؟

عمار یاسر خاطره زیبایی از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند: «وقتی در مکه بودم شبانی می‌کردم و گوسفندان خاندانم را به چرا می‌بردم.
منافع خود یا حقوق دیگری؟
منافع خود یا حقوق دیگری؟

عمار یاسر خاطره زیبایی از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند: «وقتی در مکه بودم شبانی می‌کردم و گوسفندان خاندانم را به چرا می‌بردم. رسول خدا(ص) نیز (که در آن موقع هنوز به پیامبری مبعوث نشده بود) گاهی شبانی می‌کرد.

روزی به او گفتم: «ای محمد! می‌خواهی گله هایمان را برای چرا به وادی فخ ببریم؟ من در آنجا چراگاه خوبی سراغ دارم» او موافقت کرد و من هم فردای آن روز گوسفندانم را به آنجا بردم، اما ایشان زودتر از من رسیده بود و پیش ازمحدوده دشت در انتظار من ایستاده بود. با کمال تعجب دیدم که ایشان به گوسفندانش اجازه وارد شدن به دشت را نمی دهد و از پیشروی آنها جلوگیری می‌کند. هنگامی که مرا دید به من فرمود: «چون با تو در اینجا وعده کرده بودم، نخواستم زودتر از تو گله ام را بچرانم.» (بحار الانوار، ج16، ص224)

مسلماً اگر هر کدام از ما در این شرایط قرار بگیریم برای این که از قافله عقب نمانیم، چراگاه را خالی می‌کنیم. می‌گویید اغراق است؟ فقط کافی است کمی به رفتارهای دوستان، همکاران و اطرافیان خود دقیق تر شوید.

بیشتر ما وقتی پای انتخاب منافع شخصی خودمان و احترام به حقوق و منافع دیگران به میان می‌آید، سخنوران قهاری هستیم و در چشم به هم زدنی جملات قصاری در رعایت حقوق دیگران بیان می‌کنیم، اما وقتی به پای عمل می‌رسیم و در اصل منافع شخصی مان در برابر احترام به حقوق دیگران و رعایت منافع شخصی دیگری قرار می‌گیرد، چند درصد از ما حاضریم نفع دیگری را به نفع خودمان ترجیح دهیم؟

مصداق عینی این موضوع را هر فردی در هر شغل و حرفه ای می‌تواند ببیند ساده ترین آن شاید راننده تاکسی باشد که پس از ساعت ها چرخیدن فقط یک مسافر سوار کرده، اما به محض شنیدن کلمه «دربست» به خود اجازه می‌دهد حقوق مسافر بیچاره را زیر پا گذاشته و او را پیاده کند. معمولاً در چنین شرایط حساسی، ضمیر ناخودآگاه افراد تصمیم گیری می‌کند و اگر گرایش نهفته در درون فردی از ابتدا بر این قرار گرفته باشد که خود را ترجیح دهد، جز منافع خود به چیزی اهمیت نخواهد داد، به همین علت است که بیشتر انسان ها در تصمیم گیری ها منافع شخصی خود را به دیگران ترجیح داده و همه چیز را بر پایه آن تنظیم می‌کنند.

شاید تا به حال شما هم در شرایطی قرار گرفته باشید که از اطرافیان خود انتظار داشته اید به منافع گروهی که درآن هستید توجه کرده و پشت شما بایستند، اما برخلاف آنچه همواره از آنها شنیده اید، به راحتی پشت شما را خالی کرده و منافع شخصی خود را در اولویت قرار می‌دهند و گاه این خودبینی را تا جایی ادامه می‌دهند که اگر فرصت دست دهد به نفع خود، روی شما خط بطلان هم می‌کشند.

کاش در این شرایط انسان ها کمی به سیره نبوی توجه بیشتری می‌کردند و از ایشان نه فقط در حد حرف بلکه در عمل درس می‌گرفتند که با این رفتار انسانی و صادقانه خود حتی حاضر به نادیده گرفتن عهدی که با عمار بسته بودند، نشدند.

شاید ما در مواجهه با چنین شرایطی از این مهم غافل می‌شویم که منافع جمعی، جدای از منافع شخصی ما نیست و ممکن است روزی ما هم تحت شعاع منافع گروه قرار بگیریم، روزی که دیگری به خاطر منافع شخصی خود، منافع ما را به راحتی زیر پا گذاشته و از آن رد می‌شود. باید پذیرفت که این زنجیره ای است که هیچ یک از ما را از آن گریزی نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS