دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اهمیت دعا کردن در ماه رمضان

No image
اهمیت دعا کردن در ماه رمضان

فاطمه محمدی

یکی از سخت‌ترین کارها، برای بسیاری از ما، درخواست چیزی از دیگران است. آنقدر گاهی این درخواست‌ها سخت می‌شوند که حتی حاضر نیستیم از پدر و مادرمان هم ‌چیزی طلب کنیم، چرا که یک حس منفی ناتوانی به ما دست می دهد که از برآوردن نیاز خود عاجزیم.

و این حس واقعا عذاب‌آور است، چرا که ما خودمان شاهد هستیم که وقتی کسی مرتبا از ما چیزی می‌خواهد، به طور مکرر پول قرض می‌خواهد، یا مدام از وقت و انرژی ما مطالبه دارد و هر خواسته دیگری به مرور زمان ارزش و اعتبار آن شخص برای ما زیر سوال می‌رود و دیگر احترام سابق را برای او قائل نیستیم و این یک واکنش ناخودآگاه است.به همین خاطر خداوند متعال ما را از درخواست از دیگران و زیر پا گذاشتن عزّت نفسمان برحذر داشته است، (بحارالأنوار: 96/158/37)؛ روزى رسول خدا(ص) به اصحاب خود فرمود: با من بیعت كنید بر اینكه چیزى از مردم نخواهید. از آن پس، اگر چوبدست كسى از دستش مى افتاد، خودش [از مركب] پیاده مى‌شد و آن را برمى‌داشت و به كسى نمى گفت آن را به من بده. (البته اینها به معنی این نیست که اگر کسی چیزی از ما خواست دریغ کنیم، این هشدار برای این است که بیاموزیم عزّت نفسمان را به هر قیمتی حفظ کنیم.) اما در این عالم خاکی و در این زمانه مرگ معرفت‌ها و مرام‌ها، کسی هست که دست رد به سینه هیچ کس نمی زند، هم توانش را دارد، هم ثروتش را، هم قدرت و هم مهربانی و دلسوزی لازم را ....او ثروتی دارد که هرگز تمامی ندارد، قدرتی دارد که هیچ قدرتی بالاتر از او نیست. از او هرچه خواسته شود اجابت می‌شود، هرچه در توان کسی از بنی بشر نیست از او برمی‌آید و مهمتر از همه این است که اگر هزاران بار از او درخواست کنیم، نه تنها ارزشمان را از دست نمی‌دهیم، بلکه برای او عزیزتر و محترم‌تر خواهیم شد.در جایی که می‌فرماید: (الفرقان، 77)؛ بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‌كند. و این ارزش گرفتن از دعا، به خاطر ایمان و توجهی است که ما به آفریدگارمان داریم، از خلق او روی گردانیم و به او رو می‌کنیم، این دعا به ما ارزش می‌دهد، چون نمادی است از ایمان، بنابراین دعا نه تنها نیاز ما را برطرف می کند که به ما ارزش هم می دهد.

مراتب دعا

دعا یک عبادت است؛ عبادتی از روی عجز و نیاز، اما این عبادت مراتبی دارد که اگر ما بدانیم، باعث رشد معنویمان خواهد شد. وقتی ما بیاموزیم که در این عالم، برگی بدون اجازه خداوند از جای خود نمی‌جنبد و هیچ مخلوقی توان این را ندارد که بدون خواست و اراده خداوند برای ما قدمی بردارد، این اولین مرتبه ایمان است که ما از خلق برمی‌گردیم و به سوی خالق رو می‌کنیم.مرتبه بالاتر این است که ما از حاجت‌خواهی‌های مادی فراتر می‌رویم و از خداوند طلب معنویات می‌کنیم، طلب معرفت و بینش می‌کنیم، این خواسته‌ها یعنی ما رشد کرده‌ایم و دنیا و مافیها برای ما کوچک شده‌اند. نه اینکه نخواهیم، بلکه ارزش دلبستگی برای ما ندارند. ما می‌خواهیم به بالاتر از دنیا برسیم، می خواهیم خود و خدای خود را بشناسیم.این دعا ارزشمندترین دعاهاست، دعایی که برای شناخت و معرفت و در نتیجه عاقبت به‌خیری باشد.

بهترین فرصت برای دعاکردن

ماه رمضان ماه گشوده‌شدن درهای رحمت خداوند است، در ماه رمضان دعاها مستجاب می‌شود، ماه رمضان، ماه هم‌صحبتی عبد با معبود است، ماه خواستن‌ها و اجابت‌هاست، هنگامی‌که حجاب‌ها و موانع میان ما و خدایمان برداشته می‌شود. پیامبر(ص) فرمود: درهاى آسمان در شب اوّل ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرین شب این ماه بسته نمى‌شود. (بحارالأنوار:96/344/8 ) آیت‌ا... حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) در شرح این حدیث فرمودند: «...در روایت تعبیر به «ابواب» شده است... یعنی تمام حجاب‌ها از طرف خداوند نسبت به بندگانش برداشته می‌شود، هیچ حجابی نیست، تمام درب‌ها باز است، هر تقاضایی که متناسب با دری باشد، به خداوند متعال می‌رسد، چه مادی چه معنوی ....و نتیجه آن این است که این تقاضاها بی‌جواب نمی‌ماند، به تعبیری امروزی به بایگانی نمی‌رود، مستقیم به خود خداوند می‌رسد. ...».پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: «.....اعمال شما در آن (ماه رمضان) پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت‌های راستین و دلهای پاک، بخواهید كه توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.» (وسائل ‌الشیعه ج: 10 ص : 314)در این خطبه رسول خدا(ص) خطاب به ما می‌فرمایند دعای شما مستجاب است. بنابر مقدماتی که گفتیم نتیجه می‌گیریم که ماه مبارک رمضان، فرصت طلایی دعا کردن و جواب گرفتن است. حاجات ما به آسمان می‌روند و مستجاب شده برمی‌گردند، اگر تأخیری در استجابت دیدیم ناامید نشویم چرا که خداوند حکیم بهتر می‌داند که صلاح ما چیست، به هر حال استجابت دعاها حتمی است، پس در این ماه عزیز، از هر فرصتی برای دعاکردن استفاده کنیم، چه در طلب حاجات مادی چه معنوی. امام علی(ع) می‌فرماید:«خداوند کلید گنجینه‌ها(ی رحمتش) را در دستان تو قرار داده است که به تو اجازه داده از او درخواست کنی تا هرگاه بخواهی، درهای نعمتش را با دعا بگشایی و بارش باران رحمتش را طلب نمایی؛ پس اگر اجابت دعایت به تأخیر افتاد، این تأخیر تو را ناامید نسازد».( نهج‌البلاغه ، نامه 31)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

صبر را بالش کن، و فقر را در آغوش گیر، و شهوات را ترک کن، و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
کاظمین دلربای عاشقان

کاظمین دلربای عاشقان

مومن به سه خصلت محتاج است : کسب موفقیت از سوی خدا ،‌ نصیحت کننده‌ای در خود ،‌و قبول نصیحت از دیگران

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت اول)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
Powered by TayaCMS