دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مدیر حوزه علمیه قم با همدلی و همگرایی کاستی‌ها را برطرف کنیم

No image
مدیر حوزه علمیه قم با همدلی و همگرایی کاستی‌ها را برطرف کنیم مدیر حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه قم ظرفیت‌های فراوانی دارد و از طرفی نسبت به نیازهای جامعه کاستی‌هایی دارد که باید از ظرفیت‌ها استفاده و کاستی‌ها را با همدلی و همگرایی برطرف کنیم.
به گزارش ایسنا، حسینی بوشهری با بیان این مطلب در دهمین اجلاسیه سطوح عالی خارج حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون تحول، افزود: ممکن است در برخی از مسائل به نام تحول مسیر حوزه به سمت و سوی خاصی کشیده شود که لازم است برای جلوگیری از این مساله تحول را مدیریت کنیم.
حسینی بوشهری با تاکید بر استفاده از ظرفیت طلاب جوان، اظهار داشت: نسل جوان حوزه مطالبات فراوانی دارد که اگر در بستر تدبر و تعمق قرار گیرد، تبدیل به بهترین محتوا برای استفاده همه طلاب خواهد شد.
دبیر دوم شورای عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه در سال گذشته پرداخت و افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در سال آینده به مدارس و حتی دروس آزاد تکالیف پژوهشی داده خواهد شد.
وی با اشاره به تاسیس رشته شیعه شناسی در حوزه، گفت: مدیریت این رشته با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی بوده و گام بسیار مهمی برای شناساندن تمام ابعاد تشیع به جهان است.
به گزارش مرکز خبر حوزه، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از راه اندازی 12 مدرسه پیش حوزوی خبر داد و گفت: فارغ التحصیلان این مدارس عمدتا جذب حوزه می‌شوند و اگر هم به دانشگاه بروند به عنوان دانشجویانی با زمینه دینی و مذهبی مطرح‌اند.
مدیر حوزه علمیه قم به برگزاری دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: حدود 2000 نفر در دوره آموزش زبان انگلیسی و پانصد نفر در دوره آموزش مکالمه عربی شرکت کردند.
وی اظهار داشت: گزارش عملکرد 10 ساله مدیریت حوزه در حال تدوین است که بزودی آماده و در اختیار بزرگان حوزه قرار خواهد گرفت.
منبع: خبرگزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

صبر را بالش کن، و فقر را در آغوش گیر، و شهوات را ترک کن، و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
کاظمین دلربای عاشقان

کاظمین دلربای عاشقان

مومن به سه خصلت محتاج است : کسب موفقیت از سوی خدا ،‌ نصیحت کننده‌ای در خود ،‌و قبول نصیحت از دیگران

پر بازدیدترین ها

No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت دوم-قسمت پایانی)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
No image

خوش بینی ،پویایی وفداکاری در خانواده‌

پایه ارتباط صحیح در خانواده دو چیز است:‌‌ ‌ 1‌‌-- ‌‌ارزیابی و سنجش رفتارهای زوجین توسط یکدیگر و تلاش برای رشد و کمال زندگی‌.... ‌
No image

ماهیت حاکمیت سیاسی

No image

ایمان‌ شفابخش و درمان‌کننده‌

یک پروفسور آمریکایی بهداشت روانی اعلام کرد، باورهای اعتقادی می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا با معلولیت‌ها و ناتوانی‌های جسمی سازگار شوند و نیز قدرت آنها را در توان‌بخشی و بهبودی سریع‌تر افزایش می‌دهد.‌ پروفسور بریک جانستون از دانشگاه میسوری در کلمبیا در این رابطه خاطرنشان کرد: مذهب می‌تواند به بهبود بیماران مبتلا به معلولیت‌ها و ناتوانی‌های مزمن مانند آسیب‌های مغزی، سکته...
No image

گفتگو با دکتر ابراهیم فیاض ،جامعه شناس واستاد دانشگاه

در فرایند وحدت حوزه و دانشگاه حرفى براى گفتن نداریم. درحوزه‌‌ها کاملا عقب ماندیم، در دانشگاه هم دانشگاهیان یاد گرفتند فقط درس‌هاى خودشان را بخوانند و کارى به حوزه نداشته باشند.” نگاه نقاد فیاض متضمن دغدغه‌هاى استراتژیک نظام جمهورى اسلامى است که على‌رغم گذشت 28 سال هنوز بى‌پاسخ مانده‌اند. در واقع میان حرف خوب وحدت حوزه و دانشگاه و تبدیل آن به یک استراتژى اثرگذار براى تولید ثروت ملی، فرهنگ عمومی، مناسبات نوین اجتماعى فاصله زیادى وجود دارد. در گفتگو با دکتر ابراهیم فیاض جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به نقادى مسیر فرایند وحدت حوزه و دانشگاه طى سالیان پس از انقلاب پرداختیم که مشروح آن در ذیل از نظرتان مى‌گذرد. همان‌طور که مى‌دانید24 آذرماه روز وحدت حوزه ودانشگاه است. این مقوله على‌رغم اینکه در اثر تکرار فراوان درسال‌هاى گذشته بسیار سادهبه نظر مى‌رسد اما داراى یک منشور پیچیده وانسانى است که ارائه تعریف ازآن را بسیار مشکل کرده است پر واضح است کهدر بحث وحدت و حوزه و دانشگاه اتحاد ساختارى مطرح نیست بلکه اتحاد تولیدات وکارکردهاى این دو مدنظر است . حال قصد داشتم با توجه به اینکه هم در دانشگاه تدریس کردید وهم با محیط حوزه ارتباط دارید تعریف مبسوطى را از این مقوله ارائه نمایید...
Powered by TayaCMS