دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید در برخورد با مشکلات فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی کار فرهنگی انجام شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید در برخورد با مشکلات فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی کار فرهنگی انجام شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر لزوم توجه به فعالیت‌های فرهنگی در تبیین معارف دینی و ارزش‌های معنوی در جامعه تاکید کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، مکارم شیرازی در ادامه سلسله نشست‌های تفسیر قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه تصریح کرد: در برخورد با مشکلات و مباحث فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی باید کار فرهنگی انجام داد و در مرحله بعد حربه مجازات به کار گرفته شود.
وی با تاکید بر لزوم رعایت حفظ شئون دینی به‌ویژه در شهر مقدس قم بیان کرد: باید اهتمام به نماز اول وقت به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و در این راستا کسانی که مشغول کسب و کار در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) هستند، هنگام نماز کسب و کار خود را تعطیل کنند.
مکارم شیرازی افزود: این‌گونه مباحث فرهنگی باید در قم بیش از شهرهای دیگر مورد توجه قرار گیرد تا در شهرهای دیگر با تأسی از قم فرهنگ اسلامی و دینی نهادینه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزات حضرت ابراهیم (ع) با آداب جاهلی کفار گفت: آداب و رسوم رایج در جوامع بر سه قسم هستند که قسم اول آن، آداب و رسوم منطقی است و در زمان ما نیز می‌توان آنها را انجام داد، مثل دید و بازدید ایام عید نوروز، قسم دوم از آداب و رسوم، اموری هستند که باید اصلاح شوند مثل سیزده بدر که به نیت انجام یک رسم جاهلی حرام است ولی اگر برای تفریح و دیدن طبیعت و آثار خلقت باشد، اشکال نخواهد داشت؛ به همین لحاظ جمهوری اسلامی از آن به روز طبیعت نام می‌برد.
وی افزود: قسم سوم آداب و رسوم جاهلی، مصداق بارز ضلال مبین است که باید از جامعه طرد شوند مانند مراسم چهارشنبه سوری که غیر از بدبختی و ضررهای جانی و مالی چیزی عاید انسان نمی‌کند.
مکارم شیرازی یادآور شد: در برخورد با آداب و رسوم‌های مختلف باید اهل تشخیص باشیم و آنچه خوب است اخذ کنیم و آنچه مطابق مفاهیم و مبانی دینی نیست کنار بگذاریم.
وی، دارا بودن استعداد و قابلیت‌های لازم را از شرایط پذیرش مسوولیت دانست و گفت: رسالت انبیاء الهی مسوولیت بسیار بزرگی بوده که بدون استعداد به آنان عنایت نمی‌شد، منطق پویا، شجاعت و بهره‌مندی از توانمندی کافی در عرصه استدلال از شاخصه‌های مسوولیت‌پذیری پیامبران بود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نامه 69 نهج البلاغه : نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز

نامه 69 نهج البلاغه اشاره دارد به "نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز " .
No image

نامه 70 نهج البلاغه : روش برخورد با پديده فرار

موضوع نامه 70 نهج البلاغه درباره "روش برخورد با پديده فرار" است.
No image

نامه 71 نهج البلاغه : سرزنش از خيانت اقتصادى

نامه 71 نهج البلاغه به موضوع "سرزنش از خيانت اقتصادى" می پردازد.
No image

نامه 72 نهج البلاغه : انسان و مقدّرات الهى

نامه 72 نهج البلاغه موضوع "انسان و مقدّرات الهى" را بررسی می کند.
No image

نامه 73 نهج البلاغه : افشاى سيماى دروغين معاويه

نامه 73 نهج البلاغه موضوع "افشاى سيماى دروغين معاويه" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

نامه 69 نهج البلاغه : نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز

نامه 69 نهج البلاغه اشاره دارد به "نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز " .
No image

نامه 68 نهج البلاغه : روش برخورد با دنيا

نامه 68 نهج البلاغه موضوع "روش برخورد با دنيا" را بیان می کند.
No image

نامه 55 نهج البلاغه : اندرز دادن به دشمن

موضوع نامه 55 نهج البلاغه درباره "اندرز دادن به دشمن" است.
No image

نامه 77 نهج البلاغه : روش مناظره با دشمن مسلمان

موضوع نامه 77 نهج البلاغه درباره "روش مناظره با دشمن مسلمان" است.
No image

نامه 61 نهج البلاغه : نكوهش از فرمانده شكست خورده

نامه 61 نهج البلاغه موضوع "نكوهش از فرمانده شكست خورده" را بررسی می کند.
Powered by TayaCMS