دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسلام قرآنی: رحمانی يا غضبانی

No image
اسلام قرآنی: رحمانی يا غضبانی

 

اسلام واقعي که آدم(ع) تا خاتم(ص) بدان دعوت کرده اند، داراي کدام خصيصه است: رحماني يا غضباني؟ برخي مي خواهند بگويند که اسلام، دين خشونت و غضب و کشتار و جهاد و خونريزي است؛ برخي نيز مي گويند اسلام دين رحمت است. هر کدام از اينها به گروهي از آيات تمسک مي جويند و آن را دليل بر سخن خود قرار مي دهند.

برخي با تمسک به اينکه خداوند پيامبر(ص) را رحمت براي جهانيان قرار داده (انبياء، آيه 107) از اسلام رحماني سخن مي گويند.

اما حقيقت اين است که اسلام از آدم(ع) تا خاتم(ص) اسلام متعادل است که ميان رحمت و غضب و نرمي و غلظت جمع کرده است. آيات بسياري بر اين نکته تاکيد دارد. از جمله مهم ترين آيات مي توان به آيه 29 سوره فتح اشاره کرد که مي فرمايد: مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ اَشِدَّاء عَلَي الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ؛ محمد، پيامبر خدا و کساني که با او هستند بر کافران سختگيرند و با يکديگر مهربان.

اسلام سنت ها و قوانيني دارد که هرگز تغيير نمي کند و در همه شرايع و مناهج ثابت است و بدل براي آن آورده نمي شود و گاه به گاهي ندارد؛ يعني نه تبديلي است نه تحويلي تا حالي به حالي باشد.(فاطر، آيه 43)

بر اساس آموزه هاي قرآني، اسلام دين خدا است(آل عمران، آيه 19) و هر کسي غيراز آن بپذيرد از او پذيرفته نمي شود.(آل عمران، آيه 85) از اين رو همه پيامبران به اسلام دعوت مي کردند و مسلمان بودند.

اسلام در قالب شرايع و منهاج ارائه شده است(شوري، آيه 13؛ مائده، آيه 48) تا به مقتضيات زمان و مکان توجه داده شود. آخرين شريعت همان است که پيامبر(ص) آورده (جاثيه، آيه 18) تا در قالب اسلام کامل با امامت و ولايت، ساختار و محتوا و مفادش تا قيامت حفظ شود.(مائده، آيه 3)

اين دين اسلام و شريعت پيامبر اکرم(ص) همه ابعاد زندگي را بيان کرده است(نحل، آيه 89). بنابراين، هر گونه نظريه درباره نيازآن به تغيير و تبديل و تحول و کمبود و نقص و مانند آنها باطل بوده و معتقد به آن کافر است.

با توجه به آموزه هاي قرآني مي توان گفت به همان اندازه که اسلام خشونت داعشي و طالباني و بوکوحرامي و ديگر تکفيري ها باطل دانسته و مخالف آموزه هاي صريح قرآن و سنت و سيره معتبر پيامبر(ص) است؛دعوت به اسلام رحماني بدون سنت هايي چون جهاد عليه ظلم و استکبار(نساء، آيه 75)، نيزباطل و مخالف کتاب و سنت است.

به سخن ديگر، خروج از دايره وسط و ميانه و اعتدال و عدالت و نيزافراط و تفريط، از مصاديق اسلام شيطاني و اسلام آمريکايي است. بر همين اساس اسلام رحماني مخالفان جهاد و غليظ بودن نسبت به کفار و منافقان و فتنه گران، چيزي جز اسلام آمريکايي نيست.

روزنامه كيهان، شماره 21124 به تاريخ 15/5/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نامه 69 نهج البلاغه : نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز

نامه 69 نهج البلاغه اشاره دارد به "نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز " .
No image

نامه 70 نهج البلاغه : روش برخورد با پديده فرار

موضوع نامه 70 نهج البلاغه درباره "روش برخورد با پديده فرار" است.
No image

نامه 71 نهج البلاغه : سرزنش از خيانت اقتصادى

نامه 71 نهج البلاغه به موضوع "سرزنش از خيانت اقتصادى" می پردازد.
No image

نامه 72 نهج البلاغه : انسان و مقدّرات الهى

نامه 72 نهج البلاغه موضوع "انسان و مقدّرات الهى" را بررسی می کند.
No image

نامه 73 نهج البلاغه : افشاى سيماى دروغين معاويه

نامه 73 نهج البلاغه موضوع "افشاى سيماى دروغين معاويه" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

نامه 69 نهج البلاغه : نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز

نامه 69 نهج البلاغه اشاره دارد به "نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز " .
No image

نامه 68 نهج البلاغه : روش برخورد با دنيا

نامه 68 نهج البلاغه موضوع "روش برخورد با دنيا" را بیان می کند.
No image

نامه 55 نهج البلاغه : اندرز دادن به دشمن

موضوع نامه 55 نهج البلاغه درباره "اندرز دادن به دشمن" است.
No image

نامه 77 نهج البلاغه : روش مناظره با دشمن مسلمان

موضوع نامه 77 نهج البلاغه درباره "روش مناظره با دشمن مسلمان" است.
No image

نامه 61 نهج البلاغه : نكوهش از فرمانده شكست خورده

نامه 61 نهج البلاغه موضوع "نكوهش از فرمانده شكست خورده" را بررسی می کند.
Powered by TayaCMS