دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اینها در رأسِ مصیبت های کمرشکن برای انسان اند!

No image
اینها در رأسِ مصیبت های کمرشکن برای انسان اند!

قدس آنلاین: ممکن است آدمی دردها و مشکلات مختلفی را به عنوان بزرگترین رنج و بلایی که بر وی نازل شده تعبیر کند اما پیامبر اکرم (ص) تعبیر دیگری از مصائب کمرشکن برای انسان دارند.

به گزارش قدس آنلاین، رعایت حال همسایگان و توجه به حرمت و جان و مال و آبروی آنها و نیز پرهیز از اذیت و آزار آنها در اسلام بشدت مورد توصیفه و سفارش است تا جایی که گاه تصور می شد که همسایه حتی از همسایه ارث می برد!

خداوند در آیه 36 سوره مبارکه نساء می فرماید: «خداى را بپرستيد و هيچ چيز شريك او مسازيد و با پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين، نيكى كنيد».

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «جبرئيل پيوسته مرا درباره همسايه سفارش مى كرد تا جايى كه گمان بردم بزودى او را ارث بَر [از همسايه اش] خواهد كرد.»

ایشان همچنین فرموده اند: «احترام همسايه بر انسان، همانند احترام مادرش است.»

امیرمؤمنان امام علی (ع) نیز می فرمایند: «بر هيچ حرمتى همچون حرمت همنشينى و همسايگى تأكيد نشده است.»

علاوه بر این، از امام صادق (ع) است که: «حُسن همسايگى، روزى را زياد مى كند.»

و نیز فر موده اند: «حُسن همسايگى، خانه ها را آباد و عمرها را زياد مى كند.»

امام كاظم (ع) در تعریف حسن همسایگی می فرمایند: «حُسن همسايگى اين نيست كه آزار نرسانى بلكه حسن همسايگى اين است كه در برابر آزار و اذيّت همسايه شكيبا باشى.»

پیامبر خدا (ص) می فرمایند: «سه چيز در رأس مصيبت هاى كمر شكن است: ... و همسايه اى كه چشمانش تو را مى پايد و دلش تو را رسوا مى خواهد. اگر خوبى بيند، آن را مى‌پوشاند و فاش نگرداند و اگر بدى بيند، آن را آشكار و همه جا پخش كند.»

و از مولای متقیان امام علی (ع) است که: «همسايه بد، بزرگترين رنج و سخت ترين بلا است.»

علاوه بر این، آموزه های روایی ما بر تفقد و دلجویی از همسایگان و رعایت حال آنان نیز تأکید و سفارش دارند.

چنانکه رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند: «هر كس كالايى از همسايه خود دريغ دارد، خداوند، در روز رستاخيز، خير خود را از او دريغ دارد و او را به خودش وا گذارد و چه بد وضعى دارد كسى كه خداوند او را به حال خودش وا گذارد.»

و نیز از ایشان است که: «به من ايمان نياورده است آن كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان نياورده است آن كه شب پوشيده بخوابد و همسايه اش برهنه باشد.»

منابع:

مکارم الاخلاق

غررالحکم

کافی

میزان الحکمه

امالی طوسی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS