دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهترين راه مقابله با حسودان

No image
بهترين راه مقابله با حسودان

جرعه های معرفت - شرح حديث معصومين (ع) در كلام رهبر انقلاب

عَن الصّادِقِ جعفرِ بنِ محمدٍ (عليهماالسلام) قالْ: اِصْبِرْ عَلي اَعْدَاءِ النِّعَمِ ، فانک لن تکافي من عصي الله فيک بافضل من ان تطيع الله فيه(1)

امام صادق(ع) فرمود: بر دشمنان نعمت (يعني حسودان) صبر کن، زيرا در مقابل کسي که خدا را درباره تو معصيت کرده (و نسبت به تو حسادت ورزيده) نمي تواني تلافي کني به چيزي که بهتر باشد از اطاعت خدا درباره او (يعني صبر کردن بر آزار او.)

«اعداء النعم» مراد آن کساني هستند که با نعمت هايي که خداي متعال به شما داده، آنها با اين نعمت ها دشمنند. شما نعمت علم پيدا کرديد، نعمت آبرو و حيثيت بين مردم پيدا کرديد، مالي خداي متعال به شما داده است، نعمت هاي گوناگوني که خدا به شما مي دهد، بعضی‌ها با اين نعمت هايي که خدا به شما داده دشمنند؛ يعني حسودند، حسودي مي کنند. در واقع آن کسي که حسادت مي کند و دشمني مي کند با شما به خاطر لطفي که خدا به شما کرده، او با شما دشمن نيست، با آن نعمت ها، با آن امتيازاتي که شما داريد، با آنها دشمن است.

مي فرمايد که اِصْبِرْ عَلي اَعْدَاءِ النِّعَمِ؛ صبر کن، مقابله به مثل نکن اگر چنانچه آنها عليه شما حرفي مي زنند، توطئه اي مي کنند، کاري مي کنند، شما پاسخ دشمني آنها را با صبر بده نه با عمل متقابل؛ چرا؟

فَإِنَّکَ لَنْ تُکَافِئَ مَنْ عَصَي اللهَ فِيکَ بِاَفْضَلَ مِنْ اَنْ تُطِيعَ اللهَ فِيهِ

عجب عبارت زيبا و پرمغزي؛ مي فرمايند آن کسي که در مورد تو معصيت خدا را کرده است؛ يعني بدي تو را گفته، عليه تو کار کرده، حرکتي کرده، اقدامي کرده، تو نمي تواني در مقابل اين شخصي که با تو دشمني کرده است، مقابله به مثلي بکني، مجازاتي کني، بهتر از آن مجازاتي که خدا مي کند بر اثر اينکه تو اطاعت کني خدا را درباره او.

اين مثل اين مي ماند که فرض کنيد کسي دشمن شما است به خاطر اينکه شما بين يک گروهي از مردم آبرومنديد، حيثيتي داريد؛ خب بهترين مجازات او اين است که شما کاري کنيد که آبرويتان بشود ده برابر. يعني اين بهترين مقابله با او است. چرا؟ چون شما به خاطر اين اطاعت الهي باز تفضلات بيشتري از خدا شامل حالتان مي شود.

______________________

۱) الامالي شيخ صدوق، ص ۱۵۸.

*شرح حديث در ابتداي درس خارج، 24/2/94

*پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب

روزنامه كيهان، شماره 21724 به تاريخ 26/6/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS