دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شخصيت حضرت معصومه (س)

امام صادق(ع) فرمود: خدا حرمی دارد و آن مكه است، پيامبر(ص) حرمی دارد و آن مدينه است، اميرالمؤمنين(ع) حرمی دارد و آن كوفه است... بهشت هشت در دارد كه سه تای آن از قم است؛ در اين شهر زنی از فرزندان من از دنيا می‌رود، نام او فاطمه دختر موسی(ع) است و با شفاعت او همه شيعيان من روانه بهشت می‌شوند.
شخصيت حضرت معصومه (س)
شخصيت حضرت معصومه (س)

از مقام عصمت كه (تنها مخصوص چهارده تن می‌باشد و اززنان تنها حضرت فاطمه(س) دارای اين مقام می‌باشد) بگذريم، حضرت معصومه(س) از جمله زنانی است كه می‌توان ادعا كرد كه تالی‌تلو معصوم است؛ زنان اندكی ظرفيت آن را داشتند كه بيشترين بهره را از فروغ جاودان الهی و نور ولايت، دريافت كنند و بتوانند خود را در كمالات معنوی اندكی پايين‌تر از معصومان (عليهم السّلام) بسازند، بسان حضرت زينب كبری و حضرت معصومه (عليهما السّلام)[1] بنا به مقتضای ضربالمثل معروف «اهل البيت ادری بما فی البيت» اهل خانه از آنچه كه در خانه می‌گذرد، بيشتر از ديگران می‌دانند، بهتر است آن بانوی بزرگ را از زبان امامان معصوم(ع) بشناسيم.

امام صادق(ع) فرمود: خدا حرمی دارد و آن مكه است، پيامبر(ص) حرمی دارد و آن مدينه است، اميرالمؤمنين(ع) حرمی دارد و آن كوفه است... بهشت هشت در دارد كه سه تای آن از قم است؛ در اين شهر زنی از فرزندان من از دنيا می‌رود، نام او فاطمه دختر موسی(ع) است و با شفاعت او همه شيعيان من روانه بهشت می‌شوند.[2]

شهر قم مدفن تعداد زيادی از امامزادگان است و هر كدام دارای مقامات بس والايی هستند، اما ائمه (عليهم السّلام) تنها از اهميت شخصيت و زيارت دختر موسی بن جعفر (س) سخن گفته‌اند، اين خود نشانگر عظمت معنوی اين بانوی بزرگ است.

يكی ديگر از نشانه‌های شخصيت آن حضرت داشتن زيارت نامه مخصوص بسان پيامبر(ص)و امامان (ع) است، در حالی كه در آرامگاه‌های ديگر امامزادگان به طور معمول خواندن فاتحه مرسوم است. چند نكته در زمينه شخصيت آن بانوی بزرگ در خور توجه است:

1. مسافرت ايشان به سمت ايران به جهت ديدار با برادر پس از هجرت اجباری برادر بزرگوارش امام رضا(ع) به مرو، اما آن‌گونه كه مورخان نوشته‌اند اين مسافرت به سرانجام نرسيد و حضرت معصومه با رسيدن به ساوه بيمار شد و دستور داد او را به قم ببرند و در همين شهر بود كه جانبه جان آفرين تسليم كرد.[3]

حركت آن حضرت از مدينه به سمت ايران با اين مسير طولانی و به جان خريدن همه سختی‌های مسافرت مخصوصاً خطراتی كه از ناحيه حكومت مأمون آن حضرت را تهديد می‌كرد حاكی از شخصيت سياسی و اجتماعی اين بانوی بزرگ است.

2. در اين مسافرت آنگاه كه مريض شد و از دستيابی به امام رضا(ع) مأيوس شد، با توجه به آگاهی او از موقعيت آينده قم و مركزيت فرهنگی آن دستور داد او را به قم ببرند تا پس از پرواز روح بلندش به سوی ملكوت، حرم بهشت گونه‌اش مأمن عاشقان اهل بيت(ع) قرار گيرد.

اينتصميم يعنی دستور برای رسيدن به قم، حاكی از داشتن ديد فرهنگی دختر موسی‌بن‌جعفر(س) است. در اين راستا وقتی زندگی‌نامه آن حضرت را مطالعه كنيم در می‌يابيم كه يكی از القاب مشهور آن حضرت «محدثه»[4] است، وی رواياتی را از اجداد طاهرينش نقل كرده، همچنين جمعی از ارباب علم حديث از او نقل حديث كرده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به روايتی كه آن حضرت در سلسله سند هست و به خبر مسلسل به فواطم[5] مشهور شده‌اشاره كرد:

بكر بن احمد قصری از فاطمه دختر امام‌رضا(ع) و او از فاطمه (حضرت معصومه) و زينب و امكلثوم دختران امام كاظم(ع) و آنان از فاطمه دختر امام صادق(ع) روايت كرده‌اند و سند اين حديث به حضرت فاطمه زهرا (س) میرسد كه فرمود: آيا فراموش كرده‌ايد فرمايش رسول‌خدا(ص) را در روز عيد غدير كه فرمود: «من كنت مولاه فعلی مولاه».[6]

و همچنين روايت ديگری با همين سلسله سند كه به حديث معراج مربوط است.[7]

* مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

پینوشت ها:

[1].حكيمی، محمد،‌حضرت معصومه و شهر قم، معاصر، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1376، ص 41.

[2].قمی، عباس، سفينة‌البحار، ج 2، ص 376.

[3].قمی‌، عباس، همان، ص 376.

[4].محمدحسون؛ ام علی مشكور، اعلام النساء المؤمنات، انتشارات اسوه، چاپ اول، 1411ه‍ -ق، ص 577.

[5].قمی، عباس، همان، واژه شيع و فطم.

[6].شافعی، شمس‌الدين محمد، اسنیالمطالب، مكتبه الامام اميرالمؤمنين، اصفهان، ص 50.

[7] .مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، داراحياء التراث العربی، بيروت، ج 65، ص 76، ح 136.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 24 تیر ماه 1397

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS