دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عاملی جدی برای رشد و ترقی

No image
عاملی جدی برای رشد و ترقی

نهج البلاغه تقوا را به عنوان یک نیروى معنوى و روحى که بر اثر ممارست و تمرین پدید مى‌آید و به نوبه خود آثار و لوازم و نتایجى دارد و از آن جمله پرهیز از گناه را سهل و آسان مى‌نماید، طرح و عنوان کرده است. الا و ان الخطایا خیل شمس حمل علیها اهلها و خلعت لجمها فتقحمت بهم فى النار. الا و ان التقوى مطایا ذلل حمل علیها اهلها و اعطوا ازمتها فاوردتهم الجنه؛ همانا خطاها و گناهان و زمام را در اختیار هواى نفس‌ قرار دادن، مانند اسبهاى سرکش و چموشى است که لجام از سر آنها بیرون آورده شده و اختیار از کف سوار بیرون رفته باشد و عاقبت اسبها سوارهاى خود را در آتش افکنند. و مثل تقوا مثل مرکب‌هاى رهوار و مطیع و رام است که مهارشان در دست سوار است و آن مرکب‌ها با آرامش، سوارهاى خود را به سوى بهشت مى‌برند. در این خطبه، تقوا به عنوان یک حالت روحى و معنوى که اثرش ضبط و مالکیت نفس است ذکر شده است. این خطبه مى‌گوید لازمه بى‌تقوایى و مطیع هواى نفس بودن، ضعف و زبونى و بى‌شخصیت بودن در برابر محرکات شهوانى و هواهاى نفسانى است. انسان در آن حالت مانند سوار زبونى است که از خود اراده و اختیارى ندارد و این مرکب است که به هر جا که دلخواهش هست مى‌رود. لازمه تقوا قدرت اراده و شخصیت معنوى داشتن و مالک حوزه وجود خود بودن است. مسأله تقوى یكى از واژه‌هایى است كه تقریباً بیش از كلمه‌هاى دیگر در نهج البلاغه به‌كار رفته است. اگر نهج البلاغه را به ده قسمت تقسیم كنیم، حداقل یك قسمت آن درباره تقوى، مفهوم تقوى، اوصاف تقوى و صفات متقین بحث شده است. از نظر نهج البلاغه تقوا نیرویى است روحى، نیرویى مقدس و متعالى که منشأ کشش ها و گریزهایى است، کشش به سوى ارزش هاى معنوى و فوق حیوانى و گریز از پستی ها و آلودگی هاى مادى. از نظر نهج البلاغه تقوا حالتى است که به روح انسان شخصیت و قدرت مى‌دهد و آدمى را مسلط به خویشتن و مالک خود می کند. از مفاهیم‌ بلند و معارف تمدن‌ ساز نهج‌البلاغه‌ به‌ روشنی‌ دریافت‌ می‌گردد كه‌ اصل‌ پروا و پرواپیشگی‌ باعث‌ پیشرفت‌ و شكوفایی‌ فرد، عامل‌ رشد و بالندگی‌ خانواده‌، راز ترقی‌ و صعود جامعه‌ و رمز پویندگی‌ و پایندگی‌ تمدن‌هاست‌؛ چرا كه‌ تقوا، از سویی‌ در فرد و جامعه‌ موجب‌ احساس‌ مسئولیت‌ در انجام‌ شایسته‌ امور و تدبیر شئون‌ و رعایت‌ حقوق‌ دیگران‌ می‌گردد و از دگر سو آنها را از شكستن‌ مرزهای‌ مقررات‌ و قوانین‌ عادلانه‌ و انسانی‌ باز می‌دارد . تقوا از سویی‌ باعث‌ شكوفایی‌ استعدادها و توانایی‌ها و فزونی‌ آگاهی‌ها، دانش‌ها، بینش‌ها و ژرف‌نگری‌ها می‌گردد و به‌ انسان‌ قدرت‌ شناخت‌ می‌دهد و از دگر سو او را در سركوبی‌ شیطان‌ و نیروی‌ اهریمنی‌ یاری‌ می‌رساند تقوا و پروا پیشگی‌ همچنین‌ از سویی‌ شادابی‌، طراوت‌، شور و شوق‌، امید و ایمان‌، روحیه‌ استقلال‌ طلبانه‌ و آزادمنشانه‌ و اعتماد به‌ نفس‌ می‌دهد تا همه‌ موانع‌ رشد و ترقی‌ را از سر راه‌ كنار زند و از دگر سو مهر و رحمت‌ بی‌ پایان‌ خدا و هماهنگی‌ و همراهی‌ ناچیزترین‌ ذرات‌ تا عظیم‌ترین‌ كهكشان‌ها را یار و همراه‌ انسان‌ می‌سازد. امام علی‌ (ع) در این‌ مورد می‌فرمایند: «فانَ تَقوی‌ الله‌ مفتاحُ سَدادٍ، و ذَخیرهُ معادٍ، و عتقٌ من‌ كُل مَلكَهٍ، و نَجاهٌ من‌ كُل هَلكَهٍ بها یَنَجحُ الطالبُ، و یَنُجو الهاربُ و تَنالُ الرَغائب‌...» «هان‌ ای‌ مردم‌، راستی‌ كه‌ پروای‌ از خدا كلید گشایش‌ هر دری‌ است‌ و ذخیره‌ گرانبهای‌ سرای‌ آخرت‌ و وسیله‌ آزادی‌ از هر نوع‌ بردگی‌ و اسارت‌ و سبب‌ نجات‌ از هر نابودی‌ و هلاكت‌. در پرتو تقوا، جویندگان رشد و تكامل‌، به‌ پیروزی‌ بال‌ می‌گشایند و فراریان‌، از بدبختی‌ و نگون‌ساری‌ و انحطاط‌ نجات‌ می‌یابند و هدفمندان‌ و هدفداران‌ و جامعه‌های‌ جویای‌ رشد و كمال‌ به‌ هر هدف‌ و آرزوی‌ بلندی‌ اوج‌ می‌گیرند. و باز روشنگری‌ می‌كند كه‌: «ذمَتی‌ بما اَقولُ رَهینهٌ وَ اَنَا به‌ زعیمٌ انَ مَنْ صَرَحَتْ لَهُ الْعبَرُ عَما بین‌ یَدیْه منَ المَثُلات حَجَزَتْهُ التقوی‌< عن‌ تَقَحُم الشُبُهَات..» جانم‌ در گرو سخنی‌ است‌ كه‌ می‌گویم‌ و خود ضامن‌ آن‌ هستم، بی‌ گمان‌ آن‌ جامعه‌ و مردمی‌ كه‌ از عملكرد پیشینیان‌ و پیامدهای‌ دردناك‌ و نابودكننده‌ آن‌ عبرت‌ آموزند، پروای‌ از خدا آنان‌ را از فرو رفتن‌ در ستم‌ و گناه‌ و كردارهای‌ ناشایسته‌ و بدبختی‌زا باز می‌دارد... مردم‌! به‌ هوش‌ باشید كه‌ گناهان‌ و زشتی‌ها و عملكرد بیدادگرانه‌ به‌ سان‌ مركب‌های‌ سركش‌ و لجام‌ گسیخته‌ای‌ هستند كه‌ ظالمان‌ و گناهكاران‌ بر آنها نشسته‌اند و به‌ قعر دوزخ‌، سرنگونشان‌ خواهند كرد؛ چرا كه‌ این‌ خاصیت‌ گریزناپذیر ستم‌ و گناه‌ است‌ كه‌ از هر گناه‌ و زشتی‌، زشتی‌ و بیدادی‌ دیگر پدید می‌آید... اما پروای‌ از خدا به‌ سان‌ مركب‌های‌ آرام‌ و راهواری‌ هستند كه‌ صاحبانشان‌ بر آنها نشسته‌ و زمام‌ آنها را در دست‌ دارند و آنان‌ را تا دل‌ بهشت‌ پیش‌ می‌برند.» و اعلان‌ می‌نماید كه‌:« فَمَن‌ اَخَذَ بالتقوی‌< عَزَبَتْ عنه‌ الشدائدُ... وَ وَبَلَتْ عَلیه البَرَكَهَ بَعْدَ ارذاذها.» «پس‌ آن‌ كس‌ كه‌ به‌ دامن‌ تقوا چنگ‌ زند، فشارها و سختی‌هایی‌ كه‌ به‌ او نزدیك‌ شده‌اند ،دور گردند و تلخی‌ها شیرین، موج‌های‌ متراكم‌ ناراحتی‌ها از هم‌ گشوده، و مشكلات‌ پیاپی‌ و خسته‌ كننده‌، آسان شوند. شكوه‌ و عظمت‌ و بزرگی از دست‌ رفته‌ به‌ سان‌ دانه‌های‌ درشت‌ باران‌ بر او فرو بارند و مهر و رحمت گسسته‌ خدا از او، دگرباره‌ شامل‌ حالش‌ گردد؛ نعمت‌ها پس‌ از فرو نشستن‌ به‌ جوشش‌ آیند و بركات كم‌ شده‌ به‌ فراوانی‌ و گستردگی‌ بر او ببارند.» و روشنگری‌ می‌فرمایند كه‌: «اَلا فَصُونُوه او تَصَوَنوا به» «پروا را پاس‌ دارید و به‌ وسیله‌ آن‌ و در پناه‌ آن‌، برای‌ خود و جامعه‌ و دنیای‌ خود، معنویت‌ و آسیب‌ ناپذیری‌ پدید آورید.» آن‌ حضرت، هنگام‌ بدرقه‌ یكی‌ از یاران‌ خود ـ ابوذر غفاری‌ ـ كه‌ به‌ جرم‌ نظارت‌ بر عملكرد دولت، فرمان تبعیدش‌ صادر شده‌ و همگان‌ به‌ قطع‌ رابطه‌ با او دستور یافته‌ بودند، ضمن‌ بدرقه‌ آن‌ آزاده‌ آواره‌ فرمود: «یا اَباذَر! انك‌ غَضبتَ لله‌ فَاُرُج‌ مَن‌ غَضبتَ لَهُ... وَ لَوْ اَنَ السماوات و الاَرضینَ كانتا عَلی‌ عَبدٍ رَتْقا، ثم اتَقَی‌ اللهَ، لَجَعَلَ اللهُ منُهم>ا مَخْرَجا...»«هان‌ ای‌ اباذر! تو به‌ خاطر خدا، استبداد و انحصار خشم‌ گرفتی‌ و انتقاد كردی‌، پس‌ به‌ همان‌ قدرتی‌ كه‌ به‌ خاطر خشنودی‌ او خشم‌ گرفتی، امید بند... این‌ دنیاداران‌ از خیرخواهی‌ و حق‌ گویی‌ و نقد و نظارت‌ تو بر قدرت‌ و دولت‌، از دنیایشان‌ ترسیدند، اما تو از دین‌ و تقوای‌ خود از آنها دوری‌ جستی‌ و ترسیدی‌... اگر دروازه‌های‌ آسمان‌ها و زمین‌ها بر روی‌ فرد و جامعه‌ای‌ بسته‌ شود، اما آن‌ فرد و جامعه‌ از خدا پروا كنند و بر اساس‌ احساس‌ مسئولیت‌ عمل‌ نمایند، خداوند راهی‌ برای‌ آنان‌ خواهد گشود...» و در خطبه‌ای‌ دیگر می‌فرمایند: «اُوصیكُم‌ عبادَالله‌ بتقوَی‌ الله‌ فَانها الزمامُ و القوامُ...» «هان‌ ای‌ بندگان‌ خدا! شما را به‌ تقوا و احساس‌ مسئولیت‌ سفارش‌ می‌كنم؛ چرا كه‌ پروای‌ از خدا زمام‌ كارهای‌ شایسته‌ و خداپسندانه‌ و اساس‌ و قوام‌ زندگی‌ سعادتمندانه‌ است‌. از این‌ رو به‌ اطمینان‌ آورترین‌ رشته‌ها و پیوندهای‌ تقوا چنگ‌ زنید و به‌ پروای‌ حقیقی‌ آراسته‌ گردید تا شما را به‌ سرمنزل‌ آرامش‌ و امنیت‌ خاطر و به‌ منزلگاه‌های‌ گسترده‌ و توسعه‌ یافته‌ و دژهای‌ استوار و تسخیرناپذیر و دنیای‌ عزت‌ و سرفرازی‌ و شكوه‌ برساند.» و نیز می‌فرمایند:«اعلَموا عبادَالله‌ اَنَ التَقوی‌< دارُ حصنٍ عَزیزٍ» «بندگان‌ خدا! بدانید كه‌ پروای‌ واقعی‌، خانه‌ و سرایی‌ است‌ به‌ سان‌ دژهای‌ استوار...» و در جای‌ دیگر می‌فرمایند:«و اعلَموا اَنَه‌ مَنْ یَتَق الله‌ یَجَعل‌ له‌ مَخرجا منَ الفتَن و نورا من‌ الظُلَم...» «مردم‌! بدانید آن‌ فرد و جامعه‌ای‌ كه‌ تقوا پیشه‌ سازد و مسئولانه‌ رفتار كند، خدا برای‌ رهایی‌ از فتنه‌ها و گرفتاری‌ها راهی‌ برایش‌ می‌گشاید و در دل‌ ظلمت‌ها، نوری‌ برایش‌ قرار می‌دهد و او را در آنچه‌ دوست ‌می‌دارد، ماندگاری‌ می‌بخشد...» با این‌ بیان‌ معلوم‌ شد كه‌ از دیدگاه‌ نهج‌ البلاغه‌، اصل‌ تقوا و آراستگی بایسته‌ و شایسته‌ به‌ صفت‌ پرواپیشگی‌ در همه‌ ابعاد و صحنه‌های‌ زندگی‌، یكی‌ از علل‌ اساسی‌ پیروزی‌ها، كامیابی‌ها و سرفرازی‌هاست‌ و این‌، اصلی‌ است‌ قطعی‌ و تخلف‌ناپذیر.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS