دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عقد «حواله» چه شرايطي دارد و چه زماني مي توان از آن استفاده کرد؟

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد
عقد «حواله» چه شرايطي دارد و چه زماني مي توان از آن استفاده کرد؟
عقد «حواله» چه شرايطي دارد و چه زماني مي توان از آن استفاده کرد؟

دانستني هاي حقوقي؛

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد، «آشنايي با حقوق متقابل افراد با يکديگر و قانون» است که مهمترين اثر اين آشنايي و آگاهي را مي توان در پيشگيري از وقوع بسياري از مشکلات حقوقي دانست؛ بنابراين، امروز تلاش داريم تا موضوع «عقد حواله» را بررسي کنيم.

عقد (قرارداد) حواله يکي از عقود معين در قانون مدني ايران است؛ به اين معني که همه‌ي شروط و ويژگي‌هاي آن در اين قانون به ‌طور اختصاصي ذکر شده است. در اين مبحث قرار است با مفهوم اين عقد، کارکرد و آثار آن آشنا شويم.

حواله به معناي انتقال دِين از ذِمّه‌ي شخصي به شخص ديگر است. براي روشن شدن مطلب و ادامه‌ي بحث مثالي مي‌زنيم: فرض کنيد که «الف» بايد مبلغ هزار تومان به «ب» بدهد و در واقع «الف» به «ب» بدهکار است. حال اگر «الف» بدهي و دِين خود را به شخص ديگري يعني «ج» حواله دهد و «ج» ملزم شود که به جاي «الف» هزار تومان به «ب» بپردازد، عقد حواله محقق شده است (از اين مثال ساده، واضح است که عقد حواله از مفهوم عرفي آن دور نيفتاده است و در عرف هم از اين اصطلاح با معني مشابهي استفاده مي‌شود).

همان‌طور که مي‌بينيد در اين عقد برخلاف ساير عقود که معمولاً در آنها دو طرف درگير هستند، ما با سه طرف مواجهيم: بدهکار/ مديون يا مُحيل (در مثال ما «الف»)، طلبکار/دائن يا مُحتال‌ (در مثال ما «ب») و شخص ثالث يا محال‌عليه (در مثال ما «ج»)؛ بنابراين در اين قرارداد به توافق و اراده‌ي سه نفر نياز است: بدهکار بايد بخواهد دين خود را انتقال دهد، طلبکار بايد بپذيرد که طب خود را به جاي «الف» از «ج» وصول کند و «ج» بايد قبول کند که بدهي «الف» را به «ب» بپردازد.

حال بايد ديد که اين قرارداد در چه شرايطي منعقد مي‌شود. اول ‌از همه بايد توجه داشت که وقوع عقد حواله فرعِ بر وجود دين و بدهي است. به اين مفهوم که اول بايد بدهي و ديني وجود داشته باشد که بعد بتوان آن را حواله‌ کرد. پس اگر «الف» هيچ ديني به «ب» نداشته باشد، نمي‌تواند آن را منتقل هم بکند. با اين وجود لازم نيست که حتماً دين قطعي و ثابت شده باشد و همين که سبب دين ايجاد شده باشد براي تحقق حواله کافي است؛ مثلاً بعد از عقد نکاح و تمکين، شوهر بايد به زن نفقه بپردازد و از اين جهت مديون اوست. اين دين بعد از تمکين است که بر ذمه‌ي شوهر ثابت مي‌شود؛ با اين وجود به محض وقوع عقد نکاح، شوهر مي‌تواند پرداخت نفقه را به ديگري حواله دهد. در اينجا درست است که دين هنوز براي او به‌ وجود نيامده است اما سبب دين، يعني نکاح وجود دارد؛ پس مي‌توان اين دين را حواله کرد. بر همين اساس، اگر عقد حواله‌اي منعقد شود و بعداً معلوم شود اصلاً ديني در کار نبوده است، عقد حواله هم باطل خواهد بود (مثلاً معلوم شود دين قبلاً پرداخت شده است يا اينکه عقدِ ايجادکننده دين باطل بوده است).      

عقد حواله چيست؟

حواله ممکن است در دو صورت اتفاق بيفتد. بياييد به مثال بالا برگرديم. «الف» به «ب» بدهکار است و مي‌خواهد بدهي خود را به «ج» حواله دهد. در اينجا ممکن است دو فرض اتفاق بيفتد: در فرض اول «ج» نيز به «الف» بدهکار است؛ يعني «الف» بايد هزار تومان به «ب» بدهد و هم‌زمان هزار تومان از «ج» طلب دارد. به‌ جاي اينکه اول خودش پول را از «ج» بگيرد و بعد بدهد به ب، به «ج» مي‌گويد عوض اينکه هزار تومان را بدهي به من، به «ب» بپرداز. به ‌اين ‌ترتيب با يک عمل حقوقي هم ذمه‌ي «الف» بري مي‌شود، هم ذمه‌ي «ج» و هم اينکه «ب» به طلب خود مي‌رسد.

اما حالت دوم آن است که «ج» به «الف» بدهکار نيست اما به هر دليلي قبول مي‌کند که بدهي «الف» به «ب» را بپردازد و مثلاً بعداً از «الف» پس بگيرد. در اين فرض عقد حواله شباهت زيادي با عقد ضمان پيدا مي‌کند.

عقد حواله در واقع نوعي وسيله‌ي پرداخت است. بدهکار با انجام حواله، دين خود را ادا مي‌کند و بعد از اينکه عقد حواله بسته شد، ديگر به طلبکار هيچ بدهي‌اي نخواهد داشت. در عوض شخص محال‌عليه است که در مقابل طلبکار مسئول مي‌شود و بايد بدهي را بپردازد. طلبکار هم فقط مي‌تواند از او پرداخت دين را مطالبه کند و ديگر نمي‌تواند سراغ طلبکار اولي برود و طلب خود را از او مطالبه کند.

گفته شد که حواله يک عقد و قرارداد است بنابراين اشخاصي که مي‌خواهند اين عقد را منعقد کنند بايد اهليت داشته باشند و بتوانند در اموال خود تصرف کنند. به اين ترتيب تاجر ورشکسته، چون حق تصرف در اموال خود را ندارد، نمي‌تواند با کسي عقد حواله منعقد کند.

نکته‌ي مهم ديگر در مورد نحوه‌ي انحلال عقد حواله است. عقد حواله يک عقد لازم است؛ به اين معني که طرفين بايد به آن متعهد و پايبند باشند و نمي‌توانند جز در موارد معدود قانوني آن را به هم بزنند. اين موارد قانوني عبارت‌اند از:

اعسار محال‌عليه: اعسار به معناي ناتواني مالي است. گفتيم که حواله در واقع نوعي وسيله‌ي پرداخت دين است؛ بنابراين محال‌عليه بايد توانايي مالي پرداخت دين موردنظر را داشته باشد. حال اگر محال‌عليه توانايي مالي پرداخت چنين مالي را نداشته باشد و به اصطلاح حقوقي «مُعسِر» باشد و طلبکار هم به اين مسئله آگاهي نداشته باشد، مي‌تواند عقد حواله را فسخ کند و به خود بدهکار اصلي مراجعه کند و طلبش را از او بگيرد.

 

تخلف از شرط: اگر ضمن عقد حواله، شرطي و تعهدي به نفع هريک از طرفين شده باشد، اما آن فرد مسئول از اجراي آن شرط سر باز بزند، در اينجا هم شخص ذي‌نفع مي‌تواند عقد حواله را به‌هم‌بزند.

 

اقاله: اِقالِه يک عمل حقوقي است که در آن طرفيني که قبلا با هم قراردادي را منعقد کرده‌اند، توافق مي‌کنند که آن قرارداد را به‌هم‌بزنند. در واقع همان اراده‌هايي که مي‌توانند با توافق، قراردادي را ايجاد کنند، همان اراده‌ها هم مي‌توانند آن توافق را بر هم بزنند. اين عمل در حقوق «اقاله» ناميده مي‌شود در اينجا هم هرگاه بدهکار، طلبکار و محال‌عليه به اين نتيجه برسند که ديگر نمي‌خواهند عقد حواله وجود داشته باشد، مي‌توانند آن را اقاله کنند و به‌هم‌بزنند.

سايت تابناک

تاريخ انتشار: شنبه 4 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS