دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مسئوليت‌پذيري، يک ويژگي مهم شخصيتي

No image
مسئوليت‌پذيري، يک ويژگي مهم شخصيتي

مسئوليت‌پذيري يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شخصيتي هر فردي است كه در موفقيت او نيز نقش بسزايي دارد. مسئوليت‌پذيري يك الزام و تعهد دروني براي انجام مطلوب همه فعاليت‌هايي است كه فرد آنها را بر عهده مي‌گيرد. متأسفانه كم نديده و نشنيده‌ايم از افرادي كه مسئوليت‌گريزند و با توسل به هزاران ترفند متفاوت تلاش مي‌كنند از پذيرش تعهد فرار كنند. بي‌ترديد مسئوليت‌پذيري عامل مهمي در تسريع روند پيشرفت‌هاي فردي، خانوادگي، اجتماعي و روابط بين فردي است؛ چرا كه بر اعتبار اجتماعي شخص، ميزان علاقه و اعتماد ديگران به او مي‌افزايد و باعث ايجاد احساس ارزشمندي و عزت نفس بسيار مي‌شود. مسئوليت‌پذيري معنا و مفهوم قراردادي، اخلاقي و تربيتي دارد كه هر زماني نيز قابل آموزش و فراگرفتن است؛ اگر چه ممكن است شما به خاطر از دست دادن زمان مفيد يادگيري اين ويژگي در دوران كودكي و نوجواني، هم‌اكنون نيازمند زمان بيشتري براي تمرين و آموختن باشيد اما مهم اين است كه اگر بخواهيد مي‌توانيد مسئوليت‌پذيري را ياد بگيريد. فقط بايد بخواهيد! به همين منظور، راهكارهايي جهت پرورش اين ويژگي مهم ارائه مي‌شود:

تعريف مشخصي داشته باشيد

مسئوليت‌پذيري چيزي نيست جز توانايي پذيرش، پاسخگويي و به عهده گرفتن فعاليتي كه از كسي درخواست مي‌شود و آن شخص حق دارد انجام آن كار محول شده را بپذيرد يا رد كند. زماني كه فردي قصد دارد مسئوليتي را بپذيرد، بايد كاملاً براي خود مشخص كند كه موضوع درخواست چيست و در برابر پذيرش آن چه چيزي به دست مي‌آورد يا در صورت نپذيرفتن آن چه چيزي را از دست خواهد داد. در واقع مسئوليت‌پذيري يك انتخاب كاملاً آگاهانه است.

از اشتباه كردن نهراسيد

مسئوليت‌پذيري و احساس مسئوليت زماني به وجود مي‌آيد كه فرد مسئوليتي را که به وي محول شده، بر عهده بگيرد. به خاطر داشته باشيد تا نخواهيد و تلاش نكنيد هرگز نمي‌توانيد فرد مسئوليت‌پذيري شويد. با امروز و فردا كردن راه به جايي نخواهيد برد، بي‌هيچ واهمه‌اي و با اعتماد به خود و اتكا به توانايي‌هايتان براي تجربه پيشامدهاي جديد در زندگي‌تان و پرورش بعد جديدي از وجودتان گام ‌برداريد. ظرفيت شخصيت شما چيزي بيش از آن است كه مي‌بينيد. يادتان باشد هرگز از اشتباه كردن نهراسيد، شما همچون ديگران ممكن‌الخطا و در مسير جديدتان نيازمند تجربه هستيد و چه بسا تا زماني كه نابلد راه هستيد اشتباه كردن شما حتمي است! به‌ جاي مأيوس شدن به خودتان قول دهيد از اين پس، از منظري ديگر به اشتباهتان بنگريد، اگر ديدگاه‌تان را تغيير دهيد، عملكردتان نيز متفاوت خواهد بود. به ‌جاي سرزنش خود يا احساس نااميدي سعي كنيد از اشتباهات خود درس بگيريد، نقايص و ضعف‌هاي خود را بشناسيد و براي ترميم آنها كاري كنيد. بي‌ترديد به اين طريق مي‌توانيد عملكرد بهتري از آنچه كه انجام مي‌دهيد به دست آوريد.

تقويت مهارت تصميم‌گيري

مسئوليت‌پذيري نيازمند مؤلفه مهمي به نام تصميم‌گيري است. ترديد و دودلي، مردد بودن، بلاتكليفي و بي‌تصميم بودن راهي براي بي‌مسئوليت بودن است. توانايي اخذ تصميم درست و مهارت حل مسأله، براي تكامل حس قدرت و كنترل کردن شرايط زندگي لازم و ضروري است و بر حسب شرايط زماني و مكاني هر شخصي به گونه‌اي كاملاً منحصر به فرد تعيين مي‌شود. براي مسئوليت‌پذيري و مسئول بودن بايد تصميم‌گيرنده خوبي باشيد. با خود روراست باشيد و عميقاً تأمل كنيد كه در اتخاذ چه تصميماتي دچار شك و ترديد مي‌شويد. بي‌شك پس از شناخت و پي بردن به اين موضوع، مي‌توانيد از مهارت حل مسأله نيز بهره ببريد.

برنامه‌ريزي داشته باشيد

بعد از تصميم‌گيري، برنامه‌ريزي عامل مهم ديگري براي مسئوليت‌پذيري است. با برنامه‌ريزي و تهيه فهرستي از كارها، اهداف و وظايفتان نه تنها به اندازه توان و استعدادتان تلاش مي‌كنيد بلكه مي‌توانيد انتظارات و توقعات واقع‌بينانه‌اي از خودتان داشته باشيد و بيش از حد خود را نيازاريد. توصيه مي‌كنيم وظايفتان را يادداشت كنيد؛ چه بسا با مكتوب كردن اهدافتان، آنها را جدي‌تر گرفته و براي نيل به آنها مصمم بوده و بيشتر تلاش خواهيد كرد.

ثابت قدم باشيد

در پذيرش مسئوليتي كه برعهده گرفته‌ايد، ثبات قدم داشته باشيد. بسيار تلاش كنيد مسئوليت‌تان را حتي اگر خيلي كوچك است، به ‌طور دقيق و به خوبي انجام دهيد. براي مثال، اگر مسئوليت بردن بچه‌ها به كلاس‌هاي ورزشي به شما محول شده است، سعي كنيد هميشه خودتان اين كار را انجام دهيد و از بهانه‌گيري‌هاي مختلف براي عدم انجام اين كار پرهيز كنيد؛ چرا كه انجام دادن گاه‌به‌گاه يك عمل باعث ايجاد حس رخوت، خستگي و بي‌حوصلگي مي‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS