دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معنا و مفهوم تدبر

No image
معنا و مفهوم تدبر

«تدبر»، نگرش دقيق به فرجام کارها؛ و «تدابر» به مفهوم دشمني و گسستن پيوندهاست. تدبر از واژه دبر به معناي دنباله و پشت است. دبر در آيه 16 سوره انفال و 25 و 27 و 28 سوره يوسف به معناي پشت کردن است. مدبرين پشت کنندگان در عرصه جنگ است که در آيه 25 سوره توبه بيان شده است. شب هم پس از روز مي آيد و روز را پشت سر مي گذارد. (والليل اذ ادبر؛ مدثر، آيه 33) و به خداوند مدبرالليل و النهار گويند يعني کسي که روز را پشت شب و شب را پشت سر روز مي آورد.

تدبر از باب تفعل به معناي نوعي فرجام نگري است بگونه اي که آن امر به منش و رويه شخص تبديل شده باشد. خداوند از تدبير الامور سخن مي گويد، يعني پيامدها و دنباله هاي هر کاري را در نظر مي گيرد. (سجده، آيه 5؛ يونس، آيه 3)

فرشتگاني هم هستند که مدبرات امور هستند که چهار فرشته مقرب معروف هستند. اينان نيز تدبير امور مي کنند. اما تدبير امور و يا تدبر چيست؟

اگر دبر پشت و پيامد و لوازم هر چيزي است که پس از عمل و کاري به دنبال آن مي آيد، تدبر القرآن نمي تواند تدبر در قرآن باشد، وگرنه مي فرمود: افلايتدبرون في القرآن، در حالي که فرموده افلايتدبرون القرآن؛ پس بايد ديد که دبر قرآن چيست؟

شکي نيست که قرآن يک دنباله اي دارد که همان اهل بيت(ع) هستند؛ قرآن اگر ثقل اکبر است، اهل بيت(ع)ثقل اصغر است و اين دو در کنار هم تار و پود يک حقيقت به عنوان حبل الله را تشکيل مي دهند. پس تدبر قرآن به معناي جست وجوي دبر قرآن و دنباله آن است که همان قرآن هاي ناطق است که بايد با هم باشد. اگر دنباله هاي قرآن را مورد توجه قرار دهند آنان به عنوان مفسران و تبيين کنندگان قرآن شبهات را برطرف مي کنند و به محکمات ارجاع مي دهند و اين گونه آن اختلاف ظاهري بر طرف مي شود. اختلاف يعني آمد و شد يعني چيزي پشت سر چيز ديگري بيايد مانند آمد و شد شب و روز، شبهاتي که مي آيند و مي روند و موجب بگو و مگو ميان دو طرف مي شوند، با ارجاع به دنباله قرآن يعني اهل بيت(ع) حل مي شود؛ اين همان معناي مراجعه به راسخون و اهل ذکر درآيه 7 سوره آل عمران است که مي گويد با چنين مراجعه و تاويل آنان، مشکل حل مي شود. خداوند مي فرمايد: اَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا کَثِيرًا؛ پس چرا دبر قرآن را به دست نمي آورند و اگر قرآن از غيرخدا بود در آن اختلاف زياد بود که يک حرف نمي زد و حرف هاي متضادي داشت. (نساء، آيه 82) همچنين مي فرمايد: اَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ اَمْ عَلَي قُلُوبٍ اَقْفَالُهَا؛ آيا تدبر قرآن ندارند يا آنکه قلب هاي آنان قفل شده است (محمد، آيه 24) قلب هاي مهر و بسته شده، نمي تواند تدبر کند و پيامدها و دنباله هاي آن را بيان به دست آورد؛ از اين روست که نمي تواند با اهل بيت(ع) ارتباط برقرار کند و به ثقل اصغري که هماره با ثقل اکبر است چنگ بزند تا گمراه نشود. اينکه بدون اهل بيت(ع) نمي توان اختلاف قرآن را حل کرد شکي در آن نيست؛ زيرا راسخون در علم مي توانند اين ارجاع به محکم را حل کنند و ما را از ظاهر به باطن و تاويل قرآن رهنمون باشند.

روزنامه كيهان، شماره 21292 به تاريخ 9/12/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS