دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقل روایت فقط از لسان معصومین(ع) (حکایت خوبان)

ابراهیم بن ابی محمود گوید به امام رضا(ع) عرض کردم یابن رسول‌الله (ص) در نزد ما روایات و احادیثی از کتب مخالفین هست که در آن به فضائل امیرالمؤمنین و فضائل شما اهل بیت ‌(ع) ‌اشاره شده و ما مانند این روایات را از خود شما ائمه نشنیده‌ایم.
نقل روایت فقط از لسان معصومین(ع) (حکایت خوبان)
نقل روایت فقط از لسان معصومین(ع) (حکایت خوبان)

ابراهیم بن ابی محمود گوید به امام رضا(ع) عرض کردم یابن رسول‌الله (ص) در نزد ما روایات و احادیثی از کتب مخالفین هست که در آن به فضائل امیرالمؤمنین و فضائل شما اهل بیت ‌(ع) ‌اشاره شده و ما مانند این روایات را از خود شما ائمه نشنیده‌ایم. آیا این احادیث را از کتب آنها‌ استخراج نموده و بیان کنیم یا نه؟ امام (ع) فرمودند: ‌ای پسر ابی محمود بدان هر کس گوش فرا داد به سخن گوینده‌ای یعنی روایت او را قبول کند، او را عبادت کرده است. پس اگر آن گوینده از قول خدای متعال روایت نماید، کسی که قول او را قبول کرده و گوش داده اطاعت و بندگی خدا را نموده و اگر از هوای نفس خود و شیطان روایت کند، شخص شنونده عبادت شیطان را نموده پس بدان ‌ای پسر ابی محمود مخالفان ما خاندان احادیث زیادی در فضائل ما جعل کرده‌اند و سه هدف را از این کار خود دنبال می‌کردند و این روایات آنها بر سه پایه استوار است: 1- دسته اول اخباری است که آنها جعل کرده‌اند و در حق ما غلو نموده‌اند و در حق ما زیاد از اندازه رفته‌اند. 2- دسته دوم اخباری است که ما را کم و عادی جلوه داده‌اند تا برای مردم همچون یک شخص عادی همچون خلفای آنها جلوه‌گر باشیم. 3- و دسته سوم آن است که در آن اعمال دشمنان ما را و صفات و افعال آنها را به ما نسبت داده‌اند تا کار خود را صحیح جلوه کنند. پس مردم چون اخباری که آنها در حق ما غلو نموده‌اند را بشنوند، شیعیان ما را کافر قلمداد کنند و کوته‌اندیشان ما را به جای خدا بگیرند، و چون مردم اخباری که در آن ما را همچون مردم عادی جلوه داده‌اند را بخوانند صفت و افعال و کارهای افراد عادی را بر ما بندند. و چون مردم اخباری که در آن افعال دشمنان ما را به ما می‌بندند را بخوانند، مخالفان کارها و معایب خلفای خود را با آن بپوشانند. پس ‌ای پسر ابی محمود از مخالفان ما روایتی را بیان نکن. پیوسته ملازم سخنی باش که از ما خاندان خارج می‌گردد، زیرا هر کس که از ما دست بردارد و به مخالفان ما متمسک شود، ما نیز از او ببریم.‌ ای پسر ابی محمود حفظ کن آنچه برایت حدیث کردم، زیرا جمع کردم برایت در این حدیث خیر دنیا و آخرت را. (1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- عیون اخبار الرضا، جلد 1، صفحه 229.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: شنبه 27 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS