دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(3)

اویس کریم؛ در کتاب المعجم الموضوعی لنهج البلاغه، با انتقاد از باب بندی های گذشته و ناقص دانستن آنها، مباحث نهج البلاغه را در 22 باب تقسیم نموده و هر یک چندین فصل دارد و هر فصلی دارای موضوعاتی است که مجموعاً 604 موضوع می شود. عناوین باب های آن چنین است: 1) العقل و العلم؛ 2) الاسلام و الایمان و الیقین و الشرک و الشک؛
No image
نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(3)

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(3)

دکتر رضا حق پناه
پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

 موضوعات نهج البلاغه
علامه بر فصاحت و بلاغت و زیبایی لفظ، معانی ژرف و گسترده و مفاهیم والای نهج البلاغه است که به آن جاودانگی بخشیده است؛ مفاهیم و معارفی که از سرچشمه ی وحی مایه گرفته و از آبشار کلام علی (ع)، در بستر زمان بر پهن دشت زندگی انسان ها جریان یافته است. نهج البلاغه کتاب زندگی، چگونه زیستن و اندیشیدن، کتاب مکتبی حرکت کردن و ارزشی حکومت کردن، کتاب زهد، عشق، جنگ، حکمت، سیاست و چگونه استفاده کردن از نعمت های دنیا برای زندگی جاودان آخرت است.
به تعبیر شهید مطهری(قدس سره):
از امتیازات برجسته ی سخنان امیرالمومنین(ع)، که به نام نهج البلاغه امروز در دست ماست، این است که محدود به زمینه ی خاصی نیست. علی(ع)، به تعبیر خودش، تنها در یک میدان اسب نتاخته است. در میدان های گوناگون، که احیاناً بعضی با بعضی متضاد است، تکاور بیان را به جولان آورده است. نهج البلاغه شاهکار است، اما نه تنها در یک زمینه، مثلاً موعظه یا حماسه یا فرضاً عشق و غزل یا مدح و هجا و غیره، بلکه در زمینه های گوناگون، علی(علیه السلام) سخن را برای خود سخن و اظهار هنر سخنوری ایراد نکرده است؛ سخن برای او وسیله بوده نه هدف. او نمی خواسته به این وسیله یک اثر هنری و یک شاهکار ادبی از خود باقی بگذارد و بالاتر از این که سخنش کلیت دارد و محدود به زمان و مکان و افراد معینی است. مخاطب او انسان است و به همین جهت نه مرز می شناسد و نه زمان (مطهری، 1361 ،31).
همان گونه که سید رضی در مقدمه ی نهج البلاغه به ابعاد گوناگون کلام حضرت علی(علیه السلام) اشاره می کند، موضوعاتی که این کتاب حاوی آن است، چنان گسترده و متنوع است که نمی توان به سادگی آنها را برشمرد. محققان نهج البلاغه تلاش های بسیاری کرده اند تا به اندازه ای توانایی خود، موضوعات آن را استخراج و باب بندی و فصل بندی نمایند. اینک به عنوان نمونه برخی از این تلاش ها را یادآور می شویم.
1) شهید مطهری؛ در کتاب ارزشمند سیری در نهج البلاغه، با عنایت به این که مباحث و موضوعات نهج البلاغه بسیار زیاد است، می گوید: مباحث نهج البلاغه، که هر کدام شایسته ی بحث و مقایسه است به قرار ذیل است:
1) الهیات و ماوراء الطبیعه؛
2) سلوک و عبادت،
3) حکومت و عدالت؛
4) اهل بیت(علیه السلام) و خلافت؛
5) موعظه و حکمت؛
6) دنیا و دنیاپرستی؛
7) حماسه و شجاعت؛
8) ملاحم و مغیبات؛
9) دعا و مناجات؛
10) شکایت و انتقاد از مردم زمان؛
11) اصول اجتماعی؛
12) اسلام و قرآن؛
13) اخلاق و تهذیب نفس؛
14) شخصیت ها و مباحث دیگر (مطهری، 1361 ،31).
2) لبیب بیضون، پژوهش گر سوری، در کتاب تصنیف نهج البلاغه، در ابتدا کل نهج البلاغه را در ده باب دسته بندی می کند، آن گاه با تفکیک سخنان آن حضرت(علیه السلام) از یکدیگر، این ده باب را به 430 فصل ئ مبحث می رساند و هر بخش از کلام آن حضرت را در جای خود قرار می دهد. وی در مقدمه ی کتاب می نویسد:
به راستی چه دشوار است کتابی هدفمند نهج البلاغه را که در آن انبوهی از مفاهیم و معانی و دریایی از افکار وجود دارد، بتوان در ابواب و فصول و مباحثی جای داد... و من نهج البلاغه را در ده باب اساسی بدین گونه جای می دهم:
1) اصول دین(العقائد)؛
2) فروع دین (عبادات و معاملات)؛
3) امامت و پیشوایی؛
4) سیره ی امام علی بن ابی طالب(ع)؛
5) جنگ ها و حوادثی که در خلافت امام علی(علیه السلام) به وقوع پیوست؛
6) سیاست کشورداری؛
7) شؤون اجتماعی؛
8) انسان و ابعاد مختلف آن؛
9) فهرستی از اخلاقیات پسندیده و خصلت های نکوهیده.
آن گاه هر یک از این ابواب را به چند فصل و هر فصلی را به چند مبحث تقسیم کردم که تعداد این مباحث به 430 می رسد.
سپس ایشان به عنوان مثال در باب اول، اصول دین را به فصل زیر تقسیم بندی می کند:
فصل اول) توحید و شناخت خدا؛
فصل دوم) پرستش خدا؛
فصل سوم) آفرینش و آفریدگان؛
فصل چهارم) عدل الهی و تکلیف؛
فصل پنجم) قضا و قدر؛
فصل ششم) نبوت و انبیا؛
فصل هفتم) قرآن و سنت؛
فصل هشتم) اسلام و ایمان؛
فصل نهم) معاد (بیضون، 1408هـ، 9-26؛ صلواتی، 1376، 109-110).
3) کتاب الدلیل علی موضوعات نهج البلاغه؛ موضوعات آن را به هفت عنوان و مجموعاً 132 موضوع تقسیم و باب بندی کرده است:
1) الالهیات و الکائنات؛
2) النبوه؛
3) العقائد و الاحکام؛
4) الامامه و الخلافه؛
5) التاریخ؛
6) الاجتماع و السیاسه و الاقتصاد؛
7) الاخلاق.
4) اویس کریم؛ در کتاب المعجم الموضوعی لنهج البلاغه، با انتقاد از باب بندی های گذشته و ناقص دانستن آنها، مباحث نهج البلاغه را در 22 باب تقسیم نموده و هر یک چندین فصل دارد و هر فصلی دارای موضوعاتی است که مجموعاً 604 موضوع می شود. عناوین باب های آن چنین است: 1) العقل و العلم؛
2) الاسلام و الایمان و الیقین و الشرک و الشک؛
3) القرآن و السنه؛
4) اصول الدین؛
5) العبادات؛
6) التقوی و المتقین؛
7) الخوف و الرجا؛
8) التوئبه و غفران الذنوب؛
9) الدعا و الدعیه المأثوره عنه؛
10) الزهد؛
11) الموعظه و الاعتبار؛
12) الامر بالمعروف و نهی عن المنکر؛
13) الجهاد و فن الحرب و الشهاده؛
14) الحاکم الاسلامی و خصائصه؛
15) الجائب الاقتصاد فی نهج البلاغه؛
16) الجهاد الاکبر و تهذیب نفس؛
17) الاخلاق؛
18) الاسرء و الاقرباء و المرأه و تربیه الابناء و البحار؛
19) الصداقه و الاصدقاء؛
20) القضا یا التاریخیه؛
21) القضاء و الافتاء؛
22) مواضع متفرقه.
برخی معتقدند که بدون تقطیع کلمات و سخنان امام(علیه السلام) می توان موضوعات نهج البلاغه را در چند فصل تقسیم بندی نمود:
1) متقین؛
2) غاصبین؛
3) ناکثین؛
4) قاسطین؛
5) مارقین؛
6) ساکتین؛
7) عقاید؛
8) مواعظ و اخلاق؛
9) اشعار و ادعیه و مناجات؛
10) روایات فقهی و فلسفه احکام؛
11) ملاحم و مغیبات (صلواتی، 1376، 111-113).
افزون بر این ها، عده ای از پژوهش گران عرصه ی نهج البلاغه در راستای تنظیم و معرفی موضوعات آن، گام هایی برداشته اند، مانند فهارس صبحی صالح، در آخر نهج البلاغه به تصحیح وی، فرهنگ آفتاب، در ده جلد، قاموس نهج البلاغه از محمد علی شرقی.
تک نگاری های متفرق
گستردگی و تنوع مفاهیم و موضوعات نهج البلاغه موجب شده است پژوهش گران و مجذوبان عرصه ی نهج البلاغه به تک نگارهایی موضوعی در زمینه های مختلف بپردازند و به عاشقان مولا(علیه السلام) عرضه نمایند. به عنوان نمونه:
در زمینه ی اصول دین، کلام و عقاید 38 اثر مانند:
- العقائد من نهج البلاغه، محسن علی معلم؛
- اصول دین در پرتو نهج البلاغه، محمد باقر بهبودی؛
- خدا در نهج البلاغه، محمد علی گرامی؛
- حکمت الهی و نهج البلاغه، شهید محمد مفتح؛
- حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه، آیت الله عبدالله جوادی آملی؛
- امامت در نهج البلاغه، محمد تقی شریعتی؛
- مهدی منتظر در نهج البلاغه، مهدی فقیه ایمانی.
در زمینه ی فروع دین، 17 کتاب از جمله:
- فروع دین در نهج البلاغه، بنیاد نهج البلاغه؛
- راز نماز در نهج البلاغه، علی دوانی؛
- شهادت در نهج البلاغه، محمد ری شهری؛
- جنگ و جهاد در نهج البلاغه، حسین شفایی؛
در زمینه ی اخلاق 32 کتاب از جمله:
- صد درس اخلاقی از نهج البلاغه، ج1و2، سید رضا حبوباتی؛
- اخلاق در نهج البلاغه، ج 1و2و3، سید کاظم رافع؛
- تعلیم و تربیت در نهج البلاغه، عبدالمجید رهادت؛
- ماه مهر( تربیت در نهج البلاغه)، مصطفی دلشاد تهرانی؛
- اخلاق نظامی از دیدگاه نهج البلاغه.
درباره ی امور اجتماعی، 41 کتاب مانند:
- خط و فرهنگ اسلامی در نهج البلاغه، عبدالمجید معادی خواه؛
- رمز تداوم انقلاب در نهج البلاغه، محمدی ری شهری؛
- نظارت مردمی در نهج البلاغه، دفتر نشر امام هادی؛
-آثار اخلاقی فرد در دیدگاه نهج البلاغه، محمد مرتضایی؛
- آیین زمامداری در نهج البلاغه، آیت الله فاضل لنکرانی؛
- آیین کشورداری در نهج البلاغه، محمد دشتی.
در امور سیاسی 11 کتاب، مانند:
- خوارج از دیدگاه نهج البلاغه، حسین نوری؛
- درس هایی سیاسی از نهج البلاغه، محمد تقی رهبر؛
- نظرات سیاسی در نهج البلاغه، محمد حسین مشایخ فریدنی؛
- تفکر سیاسی و دفاعی بسیج با نگرشی در نهج البلاغه، اسماعیل منصوری لاریجانی.
درباره ی قرآن 9 کتاب از جمله:
- رابطه ی نهج البلاغه با قرآن مجید، سید جواد مصطفوی؛
- سیمای قرآن در نهج البلاغه، علی کریمی جهرمی؛
- آیات قرآن در نهج البلاغه، محمدی ری شهری؛
- قرآن در نهج البلاغه، آیت الله جوادی آملی؛
- قرآن در آیینه ی نهج البلاغه، استاد مصباح یزدی.
در زمینه ی ادبیات و نهج البلاغه، پنج اثر؛ در زمینه ی تاریخ و نهج البلاغه، پنج کتاب و در خصوص انسان در نهج البلاغه، چهار مقاله.
مقاله ها و سخنرانی ها پیرامون نهج البلاغه 25 اثر، از جمله درس هایی از نهج البلاغه، آیت الله سید علی خامنه ای (علیقلی، 279-33).
منبع: نشریه اندیشه حوزه، شماره 85.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

امام شناسی در نهج البلاغه

از آن جمله امیرمؤمنان در خطبه ای می فرماید: «بدانیدآن کس ازما (حضرت مهدی علیه السلام ) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر درآن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام رفتار می کند تا گره ها را بگشاید. بردگان و ملت های اسیر را آزاد می سازد، جمعیت های گمراه و ستمگر را می پراکند و حق جویان پراکنده را متحد می سازد.
دیدگاه نهج البلاغه درباره «حکومت و حکومت داری و رهبری »

دیدگاه نهج البلاغه درباره «حکومت و حکومت داری و رهبری »

کتاب شریف نهج البلاغه با 239 خطبه، 79 نامه و 472 حکمت و موعظه پس از قرآن مجید و در کنار احادیث شریف، کتاب دنیا و آخرت است؛ کتابی است که به شؤونات مختلف دنیوی و اخروی انسانها از جمله مبحث: «حکومت اسلامی، آیین زمامداری، رهبری، و ویژگی های حاکم اسلامی » نیک پرداخته است که امید است مجموعه مقالات این شماره برای علاقه مندان به این مبحث مهم، قابل توجه و سودمند باشد .
نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
Powered by TayaCMS