دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انفاق و ثبات روانی

No image
انفاق و ثبات روانی

از نظر قرآن، انسان اگر کار نيکي انجام مي دهد، پيش از آنکه ديگران از آن سودي برند، خود شخص است که از اين کارش بهره مند مي شود. خداوند کيفر کار بد را به همان ميزان می‌دهد (نباء، آيه 28) و از عدالت بيرون نمي رود و ذره اي ظلم روا نمي دارد. اما اگر کسي کار نيکي انجام دهد اين گونه نيست که به همان ميزان پاداش بگيرد، بلکه پاداش مضاعف مي گيرد که بخشي در دنيا و بخشي در آخرت است. آن کس که فقط گرايش به دنيا دارد پاداش کار خيرش را در دنيا مي گيرد و خداوند به او طوري مي دهد که در قيامت ديگر مدعي پاداش نشود. از اين رو کافراني که کار خير کردند در همين دنيا چنان بهره مند مي شوند که آسايش در زندگي آنها موجب تعجب مؤمنان مي شود. (زخرف، آيات 32 تا 34) خداوند در اين باره مي فرمايد: کساني که زندگي دنيا و زيور آن را بخواهند، جزاي کارهايشان را در آن به طور کامل به آنان مي دهيم و به آنها در دنيا کم داده نخواهد شد. اينان کساني هستند که در آخرت جز آتش برايشان نخواهد بود و آنچه در آنجا کرده اند به هدر رفته و آنچه انجام ميداده اند باطل شده است. (هود، آيات 15 و 16)

اما آناني که براي رضايت خدا خدمتي نيک به ديگران مي کنند، نه تنها چند برابر پاداش می‌گيرند، چنانکه مي فرمايد: وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْاَرْضِ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ اَسَاءُوا بِمَا عَمِلُوا وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ اَحْسَنُوا بِالْحُسْنَي؛ و هر چه در آسمان ها و هر چه در زمين است از آن خداست تا کساني را که بد کرده اند به سزاي آنچه انجام داده اند نه بيشتر کيفر دهد و آنان را که نيکي کرده اند به نيکي و بيشتر پاداش دهد. (نجم، آيه 31) بلکه مهم ترين پاداش، ثبات رواني و استواري آن است به گونه اي که مضطرب و پريشان نمي شوند و تحت تأثير تکانه ها قرار نمي گيرند: و مَثَل صدقات کساني که اموال خويش را براي طلب خشنودي خدا و استواري روحشان انفاق مي کنند، همچون مَثَل باغي است که بر فراز پشته اي قرار دارد که اگر رگباري بر آن برسد، دو چندان محصول برآورد و اگر رگباري هم بر آن نرسد، بارانِ ريزي براي آن بس است و خداوند به آنچه انجام مي دهيد بيناست . (بقره، آيه 265)

روزنامه كيهان، شماره 21709 به تاريخ 7/6/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS