دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تربیت اجتماعی از دیدگاه اسلام

No image
تربیت اجتماعی از دیدگاه اسلام

آیت‌الله ابراهیم امینی - بخش اول

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

در این ‌که انسان زندگی اجتماعی را برگزیده و به صورت اجتماعی زندگی می‌کند، تردیدی نیست. منشأ آن، اقتضای طبیعی باشد یا قصد بهره‌گیری و تأمین نیازهای زندگی از انسان‌های دیگر، یا تعاون و همزیستی مسالمت‌آمیز یا هر انگیزه دیگر، فعلاً در آن بحثی نداریم. انسان‌ها در جامعه‌های مختلف زندگی می‌کنند و هر یک از جوامع دارای نظام فکری و فرهنگی خاص و آداب و رسوم و عادات و ارزش‌های اخلاقی و ضوابط و مقررات ویژه‌ای است که حیات اجتماعی آن، به رعایت آنها بستگی دارد و بدین‌ وسیله از دیگر جوامع شناخته و امتیاز داده می‌شود.

فرهنگ جامعه توسط بزرگترها به نسل جدید انتقال می‌یابد. در میان جامعه و فرد، تأثیر و تأثر متقابل انجام می‌گیرد. جامعه در فرد اثر می‌گذارد، فرهنگ خود را به او منتقل می‌سازد و او را همفکر و همسو می‌گرداند. فرد نیز به نوبه خود در جامعه اثر می‌گذارد. انسان در جامعه پرورش می‌یابد، آداب و رسوم و افکار و ارزش‌های آن را می‌پذیرد، شخصیت خود را می‌سازد و با جامعه هماهنگ می‌گرداند. و این است معنای اجتماعی شدن و اجتماعی کردن و فرهنگ‌پذیری انسان.

ولی باید بدانیم که فرهنگ‌پذیری انسان از جامعه، نه تحمیلی و اجباری است چنان که بعضی از جامعه‌شناسان تصور کرده‌اند، نه بر اثر تقلید کورکورانه و بی‌هدف است، چنان‌ که گروهی دیگر پنداشته‌اند، بلکه انطباقی است آگاهانه و با اراده و اختیار و هدفدار. کودک با حرص و ولع افکار و رفتار افراد جامعه خود را می‌نگرد، آنچه را مناسب تشخیص داد، می‌پذیرد تا هرچه زودتر به صف بزرگسالان بپیوندد و به عضویت جامعه درآید؛ ولی چنین هم نیست که همه چیز را بپذیرد و همیشه خود را به رنگ محیط درآورد. امام صادق(ع) فرمود: «هر که در نفس خود پنددهنده‌ای نداشته باشد، پندهای مردم برایش سود ندارد.»۱به هر حال، کودک برای اجتماعی شدن آماده است، چون در جامعه زندگی می‌کند، تدریجاً با آداب و رسوم و فرهنگ جامعه آشنا می‌شود و رفتار خود را با جامعه منطبق می‌سازد.

گرایش‌های اجتماعی کودک

نخستین مرحله ظهور گرایش‌های اجتماعی کودک چند هفته بعد از ولادت و در محیط خانواده شروع می‌شود. در برابر رفتار پدر و مادر عکس‌العمل عاطفی و رفتار اجتماعی نشان می‌دهد. وجود جسمانی و نفسانی او در این محیط کوچک رشد می‌کند، با چیزهای فراوانی آشنا می‌شود و معلومات زیادی را فرا می‌گیرد. تجربیات و عادت‌ها و اندوخته‌های ذهنی کودک در این زمان در رشد شخصیت او تأثیر به‌ سزائی دارد و برای زندگی آینده‌اش مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود. بنابراین اخلاق و رفتار پدر و مادر و کیفیت زندگی آنان و ارزش‌های حاکم بر خانواده در فرهنگ‌پذیری و اجتماعی شدن فرزند تأثیر به‌ سزایی دارد و نباید از این امر مهم غفلت به عمل آید.

دومین مرحله رشد اجتماعی گرایش به بازی‌های دسته‌جمعی و همبازی شدن با کودکان همسن و سال است. شرکت فعال کودک در بازی‌های دسته‌جمعی، او را با افراد و فرهنگ‌ها و اخلاق و رفتارهای جدید که در واقع از خانواده‌های دیگر سرچشمه می‌گیرد آشنا می‌سازد. امکانات و استعدادهای ذاتی و تجربیات و اندوخته‌های سابق خود را در جمع همبازی‌ها به کار می‌بندد و شخصیت اجتماعی خود را ابراز می‌دارد. تعاون و همکاری و رعایت مقررات اجتماعی را عملاً در جمع همبازی‌ها فرا می‌گیرد. جامعه‌پذیری او تقویت می‌شود و برای شرکت در جامعه بزرگتر و مسئولیت‌پذیری آماده می‌گردد. دوران بازی و نوع بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها و اخلاق و رفتار همبازی‌ها و تعداد گروه‌های همبازی، در تربیت اجتماعی کودک و رشد شخصیت او تأثیر به‌ سزائی دارد.

نوع بازی و اخلاق و رفتار و همبازی‌ها در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مراقبت اولیا و مربیان از بازی‌های کودکان امری است مهم و ضروری و نباید مورد غفلت قرار گیرد. اسلام نیز به اولیا و مربیان توصیه می‌کند که به کودکان اجازه دهند هفت سال بازی کنند. حضرت امام صادق(ع): «به فرزندت اجازه بده هفت سال بازی کند.»۲

محیط مدرسه

سومین و مهمترین جایگاه تربیت اجتماعی و فرهنگ‌پذیری کودک و نوجوان و جوان، محیط مدرسه و در جمع کثیری از همسالان و از خانواده‌های مختلف است. محیط مدرسه گرچه محیط کسب و کار و زندگی رسمی محسوب نمی‌شود، ولی با محیط خانواده و محیط بازی تفاوت‌های فراوانی دارد. در اینجا با شخصیت‌های با دانش و محترم سر و کار پیدا می‌کند. در این محیط جدید نظم و انضباط برقرار است و آزادی‌های سابق محدود می‌شود. با برنامه‌های متنوع درسی حساب ‌شده‌ای مواجه می‌شود که او را با علوم و افکار و عقائد و فرهنگ و آداب و رسوم جامعه بزرگ آشنا می‌سازد. با کودکان دیگر سر و کار پیدا می‌کند که از خانواده‌های مختلف و دارای افکار و اخلاق و رفتار و زندگی‌های گوناگون هستند. در اجتماع مدرسه عملاً با زندگی اجتماعی مسالمت‌آمیز و رعایت حقوق دیگران و احترام به قوانین و مقررات اجتماعی آشنا می‌شود.

نظام ویژه آموزش و پرورش، برنامه‌های علمی و اجتماعی، اخلاقی و رفتار اجتماعی مدیر و معلمان مدرسه، در کیفیت تربیت اجتماعی کودک، و آماده‌شدنش برای شرکت در اجتماع بزرگترها و قبول مسئولیت‌ها نقش بسیار بزرگی را ایفا می‌کند که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

در طی مراحل سه گانه سابق به انضمام نقش مهم رسانه‌های جمعی: رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات، کتابها، فیلم‌ها، معاشرت با بزرگترها، جوّ عمومی حاکم بر اجتماع، شخصیت اجتماعی و فرهنگی کودک و نوجوان شکل می‌گیرد و برای زندگی در جامعه بزرگ آماده می‌شود. حرکت فرهنگ‌پذیری فرد بعد از ورود در جامعه بر اثر قبول مسئولیت‌ها و معاشرت با افراد و معیت‌های مختلف و استفاده از کتابها و رسانه‌های عمومی، و تجربه‌ها و آموخته‌های زندگی همچنان تداوم دارد و غالباً تا پایان زندگی ادامه خواهد یافت؛ بنابراین تربیت اجتماعی فرد را باید یک امر مستمر و مداوم به شمار آورد.

توصیه‌ها

با توجه به نقش بسیار مهم جامعه در کیفیت فرهنگ‌پذیری و تربیت‌های اجتماعی کودکان و جوانان به امور زیر توصیه می‌شود:

۱ـ ضرورت اصل اجتماعی شدن و پرورش و تقویت گرایش‌های اجتماعی فرد و تشویق او به معاشرت با اشخاص و گروه‌ها و شرکت در اجتماعات.

۲ـ پاکسازی محیط جامعه از آلودگی‌ها و مفاسد اخلاقی و اجتماعی.

۳ ـ نشان‌دادن و معرفی الگوهای صالح و خوش‌اخلاق و نیکوکار.

۴ ـ کمک فرد در انتخاب دوستان صالح و برحذر داشتن از دوستی و معاشرت با افراد ناصالح و بدرفتار.

۵ ـ تنظیم و تدوین برنامه‌های صحیح اجتماعی و اخلاقی برای تدریس در مدارس و استفاده از معلمین صالح و خوش‌اخلاق.

۶ ـ اصلاح و تکمیل برنامه‌های صدا و سیما، و تهذیب آنها از برنامه‌ها و تصویرهای بدآموز.

۷ ـ آموزش مسائل تربیتی به خانواده‌ها و اصلاح روابط پدران و مادران.

با رعایت امور مذکور می‌توان به تربیت اجتماعی صحیح کودکان کمک کرد.

پی‌نوشت‌ها:

۱ ـ قال ابوعبدالله(ع): من لم یجعل له من نفسه واعظا فان مواعظ الناس لن تغنی عنه شیئا، بحار، ج۷۰، ص۷۰.

۲ ـ عن ابی عبدالله(ع) قال: دع ابنک یلعت سبع سنین، وسائل، ج۱۵، ص 193.

سيهتم رمز جس بشكل جميل بجافا سكريبت القذر، مما يضمن حل خال من الأخطاء في البنية.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS