دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نیازمندی های مادر نمونه شدن از نظر اسلام

چه بسا زنانی كه با طی مراحل و مقدمات ظاهری و هو علی هین خداوند همان جمله ای را كه به ساره فرمود به مریم فرمود شرعی از طریق عقد نكاح با مردان محرم می شوند لكن از نحوه تربیت صحیح فرزندان در ناآگاهی بسر می برند و غالباً فرزندانی مجرم و مفسد به جامعه بشری تحویل می دهند!!
No image
نیازمندی های مادر نمونه شدن از نظر اسلام

نیازهاى جسمى

مادر گذشته از رسیدگى به نیازهاى عاطفى كودكان خود نیازهاى جسمى آنان را نباید دست كم به حساب آورد. و آنها عبارتنداز:

الف: امكان بهره گیرى كامل كودك از شیر مادر.

وظیفه اى كه در این خصوص بر دوش مادر است گذشته از اینكه نباید كودك خود را به علت برخى ملاحظات راحت طلبانه از خوردن شیر خود محروم كند این است كه با تقویت و تغذیه سالم خود تلاش در جهت افزایش شیر خود كند تا امكان هر چه بیشتر استفاده كودك از شیر مادر را فراهم سازد.

ب: بهداشت و نظافت به موقع كودكان

ج: تغذیه سالم و به موقع آنها

د: فراهم آوردن تفریحات سالم براى فرزندان.

3ـ نیازهاى علمى

الف: پى گیرى وضعیت درسى و میزان پیشرفت علمى و كمك لازم به فرزندان در این زمینه

ب: ارتباط مستمر و به موقع با مربیان و مدرسه.

4ـ نیازهاى تربیتى

الف: ایجاد روح شجاعت, سخاوت, محبت به دیگران, اعتماد به نفس در فرزند

ب: كنترل رفت و آمد و نظارت همراه با ظرافت و دقت بر رفتار آنان در ارتباط با محیط بیرون از منزل و دوستان و راهنمایى دلسوزانه و همراه با محبت و تدبیر در این خصوص

ج: ایجاد ارتباط صمیمى با فرزند به گونه اى كه او بهترین محرم اسرار خود را مادر خود بداند.

5ـ مادران اولیاء و پیامبران

خداوند متعال در قرآن كریم از زنانی همچون ساره همسر ابراهیم و یا همسر زكریا و قابلیت و استعداد مادرشدن در آنها یاد می كند. اگرچه این قبیل زنان سالهای زیادی از عمر خود را سپری نمودند لكن خداوند آنان را مستعد مادری و بروز عواطف مادرانه فرمود. نظیر همسر زكریا كه با وجود نازایی و كبر سن، خداوند به او یحیی را مرحمت فرمود همانگونه كه در آیات زیر

به زكریا تولد یحیی بشارت داده شده است: یا زكریا انّا نبشرك بغلامٍ اسمه یحیی لم نجعل له من قبل سمیا ؛ (مریم / 7)ای زكریا ما ترا به پسری بنام یحیی بشارت می دهیم كه قبل از او چنین نامی را برای كسی قرار ندادیم زكریا كه در محراب عبادت بسر می برده است سخت از این ندا مدهوش شده و با شگفتی هرچه تمام عرضه می دارد كه:

قال رب انّی یكون لی غلام و كانت امرأتی عاقراً و قد بلغت من الكبر عتیاً...؛ (مریم / 8)خدایا... چگونه برای من پسری خواهد بود در حالی كه زنم نازاست و من به نهایت كهنسالی و پیری رسیده ام است و این كه به زنان نازا عاقر می گویند به خاطر«حبس» به معنی ریشه و اساس یا به معنی «عقر» در اصل از واژه«عاقر» آن است كه كار آنها از نظر پیدایش فرزند به پایان رسیده یا این كه تولد فرزند در آنها محبوس شده است.اما به رغم این ابهامات آنگونه كه علم امروزه و عقاید عامه ثابت می كند كه بارداری برای زن در سنین بالا خطرناك و مشكل آفرین می باشد خداوند قادر و توانا بر اینگونه عقاید پوچ خط بطلان كشیده و می فرماید:

قال كذلك قال ربك هو علیهین و قد خلقتك من قبل و لم تك شیئاً...؛ (مریم /9)فرمود: اینگونه پروردگارت گفته و اراده كرده است كه این كار بر من آسان است من قبلاً ترا آفریدم و چیزی نبوده ای همسر ابراهیم در سن نودسالگی می بخشد. «ساره» همین بشارت را خداوند به فبشّرناها باسحق و من وراء اسحق یعقوب، قالت یا ویلتی أالدوانا عجوز و هذا بعلی شیخاً انّ هذا لشی ء عجیب...؛ (هود / 71و 72)پس او را بشارت دادیم به اسحاق و از پس اسحاق به یعقوب. گفت ای وای بر من آیا فرزند آورم در حالی كه من زنی پیر بیش نیستم و شوهرم پیرمردی بیش نیست بدرستیكه هر آینه این چیزی است عجیب حتی خداوند بدون دخالت اسباب و وسایط مربوط به زناشویی و نكاح قادر است كه از زنی بی شوهر، فرزندی در حد و مرتبه پیامبر خلق نماید نظیر مریم(س) دختر عمران كه در نهایت پاكدامنی و زهد در میان قوم و عشیره خود می زیست و به انا : نیكوترین وجهی خدا را عبادت می نمود هنگامی كه جبرئیل در هیئت انسانی نیكو بر مریم جلوه كرده و عرضه می دارد كه رسول ربك لأهب لك غلاماً زكیاً؛ (مریم / 19) من فرستاده خدا بسوی تو هستم تا پسری پاكیزه به تو ببخشم انّی یكون لی غلام و لم یمسسنی بشرٌ و لماك (مریم / 20) : مریم(س) که دست هیچ مردی به او نرسیده بود با بیم و هراس سؤال می كند بغیا...؛ چگونه برای من پسری خواهد بود در حالی كه مرا هیچ انسانی لمس نكرده و بدكاره و شقی نبودم مریم(س) در چنین حالاتی تنها به اسباب ظاهری می اندیشید و تصورش همچون سایر انسانها بر این بود، برای اینكه زنی صاحب فرزند شود دو راه بیشتر ندارد یا ازدواج و انتخاب همسر و یا آلودگی و انحراف...

چه بسا زنانی كه با طی مراحل و مقدمات ظاهری و هو علی هین خداوند همان جمله ای را كه به ساره فرمود به مریم فرمود شرعی از طریق عقد نكاح با مردان محرم می شوند لكن از نحوه تربیت صحیح فرزندان در ناآگاهی بسر می برند و غالباً فرزندانی مجرم و مفسد به جامعه بشری تحویل می دهند!! همچنین جای سؤال و ابهام باقی است كه در صورت نیافتن شوهری زاهد و پارسا یك زن دیندار چگونه می تواند فرزندی پدید آورد؟!.

این امر برای خداوند بسیار آسان است اما برای انسانها این باور و یقین كه خداوند می تواند از یك زن بكر فرزندی پیامبرگونه پدیدآورد بسیار غیرممكن می نماید، حال هدف از پیدایش ما می خواهیم او را آیه و اعجازی برای مردم » : مولودی بدون پدر چه بوده؟ استاد محقق آیت اللّه مكارم شیرازی می فرماید كه این امری است « و رحمةً منّا » . ما می خواهیم او را رحمتی از سوی خود برای بندگان بنمائیم . « و لنجعله آیة للنّاس قرار دهیم و كان امراً مقضیا .(مریم/ 21) پایان یافته و جای گفتگو ندارد

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

برخورد با خویشاوندان در اسلام

صله ارحام تنها منحصر به اقوامی که در قید حیات هستند نیست،بلکه مردگان از اقوام را هم شامل می شود،یعنی رفتن به مزار مردگان واموات از ارحام،و انجام امور خیر و فرستادن خیرات و مبرات برای آنان نیز از مصادیق صله رحم محسوب می گردد.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
Powered by TayaCMS