دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد

No image
آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در واکنش نسبت به برخی انتقادها و موضع‌گیری‌ها علیه مراجع تقلید گفت: کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، ‌حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در جمع روزه‌داران حرم حضرت معصومه(س) در واکنش نسبت به برخی انتقادها و موضع‌گیری‌ها علیه مراجع تقلید گفت: کسانی‌که به دنبال خانه‌نشین کردن مراجع شیعیان هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.
وی وجود عالمان دینی و مراجع تقلید را برای جامعه اسلامی نعمت الهی دانست و افزود: مراجع تقلید و عالمان دینی مدافعان اسلام، نظام و مردم هستند و به همین دلیل عده‌ای به دنبال خانه‌نشین کردن آنان هستند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: بسیاری از جوانان این کشور، خون خود را به نظام و انقلاب هدیه کرد‌ه‌اند، مراجع تقلید هرگز در برابر این خون‌ها و دفاع از حقوق مردم و اسلام سکوت نخواهند کرد.
وی با بیان این که برخی تقلید را کورکورانه می‌دانند، اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند که تقلید به معنای عمل کورکورانه است در حالی که تقلید از مراجع به معنای رجوع به کارشناس، متخصص در دین و رجوع به فرد آگاه است، مثل این که فرد بیماری برای درمان خود به پزشک مراجعه می‌کند و هرگز بیمار بدون تخصص پزشکی نمی‌تواند خود را درمان کند، مقلّد نیز بدون تقلید نمی‌تواند به احکام عمل کند.
مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: گروهی ادعا می‌کنند می‌توانند بدون تقلید به احکام الهی عمل کنند، اما؛ هرکسی که به این جایگاه و درجه اجتهاد رسیده است و می‌تواند از منابع قرآنی و روایی، به احکام عمل کند، تقلید بر او حرام است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که راستگویی و صداقت از امور مهم زندگی بشری است، تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات جامعه دروغ‌گویی است که اگر مردم به دولت یا دولت به مردم دروغ گوید، شیرازه کشور متلاشی خواهد شد.
وی نقش زبان را در حفظ ایمان بسیار مهم دانست و افزود: باید کانون خانواده با صدق و راستگویی استوار شود؛ زیرا زمانی که زبان انسان به درست سخن گوید، ایمانش مستحکم می‌شود.
این مرجع تقلید ادامه داد: اصلاح زبان مقدمه اصلاح دل و ایمان است؛ زیرا بسیاری از گنا‌هان به سبب زبان صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد: زبان هم آتش‌آور کانون خانواده و هم خاموش کننده آتش است، اگر به درستی هدایت شود، بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS