دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب

No image
انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب حجت الاسلام احمد مبلغی، انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت را دلیل دین ‌گریزی جوامع غربی دانست.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، رئیس پژوهشگاه فرهنگ اسلامی در نشست "بررسی و تحلیل بروز خرافات در زیارت" که شب گذشته با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، امور غیر واقعی و غیر عقلانی را خرافه عنوان کرد و افزود: ورود امور غیرعقلانی و غیرقابل قبول تفسیرهای شخصی از دین در یهود و مسیحیت آن را زمین گیر و منحصر به کلیسا‌ها و معابد کرد.
وی خاطرنشان کرد: نباید واقعیت‌ها را منحصر به امور مادی و فیزیکی کرد بلکه دین هم‌چنان که حقیقت مادی را لحاظ می‌کند و برنامه ‌ریزی‌های خود را بر اساس این حقایق مادی تبیین می‌کند به حقایق متافیزیکی نیز توجه دارد.
حجت ‌الاسلام مبلغی حقایق متافیزیکی را در زمره امور واقعی دانست و عنوان کرد: این امور بر اساس دلایل عقلی یا نقلی هستند.
وی با بیان این‌که بسیاری از عقاید شخصی در پوشش دین در بین مردم رواج می ‌یابد، ادامه داد: این امور از خرافات‌ها وهمی و تخیلی هستند که بنام دین و معارف دینی در جامعه رواج می‌‌یابد و آسیب بزرگی را به پیکره دین وارد می‌‌سازد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بروز و ظهور خرافات را موجب به حاشیه رفتن معارف اصیل و اشغال متن دین با این اوهام دانست.
حجت ‌الاسلام مبلغی در ادامه افزود: هرآن‌چه که خدا و پیامبر و ائمه معصومین و علما و مراجع در طول تاریخ بر اساس ادله عقلی و نقلی بیان داشته‌اند جزء دین است و هر چه افزون بر آن در جامعه شکل گیرد و دلیل نداشته باشد از امور خرافی محسوب می‌شود.
وی عوامل بروز خرافات را سودجویی و فریب ‌انگاری، جهل و نادانی و نیاز افراد عنوان کرد و یادآور شد: گاهی جهل و توهم خرد است که به باور و اعتقادی برای او تبدیل می‌شود و این زمینه ‌ای برای ورود خرافه در دین می‌شود و گاهی نیز جهل و نادانی شخص باعث می‌شود که دیگران به او خرافات القا کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به خرافات وارد شده و در زیارت اظهار داشت: زیارت با این قداست می‌تواند خواستگاه بروز خرافات باشد که سه عامل امور فیزیکی، امور معنوی و امور متافیزیکی در زیارت می‌توانند به آن دامن زنند.
وی امور فیزیکی را آداب و اعمال فیزیکی مخصوص این مکانهای مقدس، عنوان کرد و اظهار داشت: اعمالی مانند گره زدن به ضریح و سجده بر قبور کاری غیر شرعی و از جمله خرافات وارد شده در زیارت است.
حجت الاسلام مبلغی، امور معنوی را دل سپردن به آن بزرگواران و طلب حاجت از آنان ذکر کرد و ادامه داد: توسل به ائمه(ع) به معنی مستقل دانستن ائمه معصومین(ع) از خداوند است بلکه واسطه و وسیله‌ ای برای رسیدن به خواسته‌های ما در برابر خداوند هستند.
وی در ادامه گفت: در عرصه متافیزیک خرافات بیشتری شکل می‌گیرد، زیرا خارج از ادراک ماست و افرادی با ادعای ارتباط با امامان و داشتن پیام از آن‌ها در صدد کسب مقام و موقعیت میان مردم هستند و این توهمات آنان دروغی بیش نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS