دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزاری همایش بین‌المللی مولا‌نا شناسی

No image
برگزاری همایش بین‌المللی مولا‌نا شناسی به گزارش "ایسکانیوز" ،علی اصغر شعردوست دبیر کل جشنواره شمس تبریزی و ‌همایش علمی- بین‌المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا در نخستین روز از ‌این جشنواره با بیان این مطلب گفت: مولانا خلاصه فرهنگ ایرانی- اسلامی ماست. ‌در فرهنگ این سرزمین کمتر کسی وجود دارد که این اندازه مورد توجه باشد. حضور مولانا در زندگی جمعی مردمان مشرق زمین حضوری پررنگ ‌است.‌وی افزود: از اشعار و داستان‌های مولانا بهره می‌بریم و شیوه‌های خاص طریقتی را ‌بر مبنای فکر مولانا پایه‌ریزی می‌کنیم. خوشنویسان، اشعار مولانا را کتابت و ‌تذهیب‌کاران آن را تزیین می‌کنند.‌شعردوست یادآورشد: برای مولانا در جهان معاصر تاکنون کارهای زیادی انجام شده ‌است. اما آنچه که انجام شده به اندازه کافی نیست.‌دبیر کل این همایش ادامه داد: در ردیف همایش‌های بزرگداشت سال مولانا براساس ‌اعلام یونسکو برای سال 2007 میلادی به عنوان سال مولانا تاکنون برنامه‌های ‌بسیاری در جهان انجام شده است. ایران نیز برنامه‌های گسترده‌ای را طراحی کرد که ‌بخشی از آن در طول هفته جاری در کشور جریان دارد که روز یکشنبه با سخنرانی ‌رئیس جمهور گشایش یافت.‌شعردوست با بیان اینکه "مولانا بدون شمس و شمس بدون تبریز نمی‌شود " گفت: از 36 کشور حدود 80 نفر مولوی شناس، محقق، استاد و اندیشمند که بر پایه ‌مرتبه علمی‌شان دعوت شده‌اند در این همایش حضور دارند. همچنین همگی این افراد ‌در مورد مولانا صاحب اثر هستند و نیز اساتید فرهیخته‌ای از دانشگاه‌های کشور در این ‌همایش حضور دارند.‌ در خاتمه این مراسم، شعردوست با ذکر یادی از دکتر قیصر امین‌پور درباره وی گفت: من معتقدم ‌که وجوه بزرگی از چهره وی بعد از وفاتش بیشتر معلوم خواهد شد.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS