دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی

جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی
جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی

مصاحبه گیرنده: حسین محمودی فرد

سام بهشتی از منتقدین جوان ولی بسیار فعال سینما هستند که به طور ثابت در مجلهٔ فیلم‌نگار و هراز چندگاهی در مجلات دیگر همچون ۲۴مطلب می‌نویسد. در جشنواره فجر امسال ایشان را قبل از اکران فیلم سربه‌مهر دیدم و مصاحبه‌ای در مورد وضعیت جشنواره انجام دادم که در ذیل می‌آید.

از نظر کیفی جشنواره امسال نسبت به جشنواره‌های گذشته چطور بوده است؟

قطعا پس رفت داشته‌ایم نسبت به سال گذشته و جشنواره‌های پیشین. تولیدات سینمای ایران به لحاظ اتفاقاتی که به لحاظ سیاسی و نگاه حکومتی‌ای که افتاد پس رفت کرده‌ایم و فیلم سازان نمی‌توانند فیلمی را که مطلوب خودشان است بسازند و در نهایت خروجی جشنواره می‌شود  فیلم‌هایی بی کیفیت.

بهترین فیلم به نظر شما کدام فیلم بود؟

قاعده تصادف و گناهکاران بهترین فیلم‌های جشنواره بودند که من در جشنواره سی و یکم دیدم. فیلم قاعده تصادف  از نظر فیلم‌نامه و بهترین تیم بازیگری را داشت و یک فیلم سینمایی تمام عیار بود. اما واقعاً جشنواره از محتوا تهی شده بود و اصلا جشنواره سی و یکم در شان جشنواره فیلم فجر نبود.

فیلم‌های آقایان مهرجویی،بهرام توکلی و داوود نژاد را چگونه دیدید؟

آقای مهر جویی در فیلمش دیالوگی در ذهن مخاطب می‌گذارد با این مضمون که در آمریکا هفتاد ساله‌ها مدام تفریح می‌کنند و به شنا می‌روند و غیره. مهرجویی این روزها دغدغه‌هایش همین هاست. همیشه نمی‌توان توقع داشت که مهرجویی هامون بسازد.
فیلم بهرام توکلی همانطور هم که به خود ایشان گفتم دچار پراکنده‌گویی شده است. فیلم داوود نژاد را دوست داشتم. فضای کار داوود نژاد رئال است و از جنس فیلم های "نیاز" و "مرهم" است.

می‌شود بیشتر توضیح بدهید. از نظر شما فیلم آقای داوود نژاد چگونه بوده است؟

این فیلم را مستندگونه‌وار می‌شود دید. این فیلم رئال است و از مستند برای بیان فیلمنامه‌اش کمک می‌گیرد. این فیلم مستند داستانی است.

بدترین فیلم جشنواره از نظر شما کدام فیلم بود؟

فیلم تهران تا بهشت ساخته ابوالفضل صفاری. در صورتی که فیلم "انتهای زمین"  که اولین فیلم ایشان بود فیلم بهتری بود. به نظرم این فیلم دوتا مستند بود که کنار هم گذاشته بودند و هیچ ربطی به هم نداشتند.

منبع:فیلم نوشتار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS