دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هیأت های مؤتلفۀ اسلامی

No image
هیأت های مؤتلفۀ اسلامی

كلمات كليدي : مسجد امين الدوله، هيأت هاي مؤتلفۀ اسلامي، انجمن هاي ايالتي و ولايتي، دكتر بهشتي، انواري، مولائي، حبيب الله عسگر اولادي،حاج مهدي عراقي،س

نویسنده : مهدی نظرپور , لطفعلی لطیفی

در سال 1341 پس از غائله انجمن‌های ایالتی وولایتی در بازار وبرخی مساجد تهران افرادی با عنوان هیأت‌های مذهبی،‌به فعالیّت‌های سیاسی می‌پرداختند،امام خمینی (ره) تصمیم‌ گرفت فعّالیّت آنها را متمرکز کرده،به قم وصل کند. از این رو،سه هیأت (هیأت مسجد امین الدوله،هیأت اصفهانی‌ها وهیأت‌ مسجد شیخ علی) به قم دعوت کرد و از آنها خواست که ضمن ارتباط با وی، فعّالیّت خود را در تهران متمرکز کنند. این افراد در تهران گروهی به نام هیأت‌های مؤتلفۀ اسلامی را تشکیل دادند.

ارکان هیأت‌های مؤتلفۀ:

الف) شورای روحانیت: این شورا دارای چهار عضو رسمی شامل شهید آیت الله مطهری وشهید آیت الله دکتر بهشتی وحجج اسلام آقایان انواری ومولائی دو عضو غیررسمی آن شامل شهید محمد جواد باهنر وآیت الله هاشمی رفسنجانی بودکه در واقع نمایندگان غیررسمی امام (ره) در این گروه بودند.

وظایف شورا:

1-مشاوره ونظارت بر فعّالیّت‌های هیأت‌های مؤتلفه وانطباق آنها با موازین شرع وخط مشی امام (ره)

2-تهیۀ کتاب‌ها وجزوات آموزشی

ب) سازمان مرکزی یا هیأت اجرایی: که شامل دوازده نفر بود. مهم‌تری وشناخته شده‌ترین اعضای آن،حبیب‌الله عسگر اولادی،حاج مهدی عراقی،سیداسدالله لاجوردی بودند.

عمده‌ترین وظیفۀ سازمان مرکزی،تصمیم‌گیری دربارۀ تعیین خط مشی این گروه وتنظیم امور تشکیلاتی،تبلیغاتی،آموزشی ومالی هیأت‌های مؤتلفه بود.

ج)شورای تصمیم‌گیری: این شورا دارای چهار عضو بود که عبارت بودند از: شهید مطهری،شهید امانی،شهید اسلامی وآقای عسگراولادی.وظیفۀ این شورا این بود که در مواقع ضروری به سرعت تصمیم‌گیری‌ کرده،آن را به تصویب سازمان مرکزی رسانده واجرا کنند

د)شاخۀ نظامی: که عبارت بودند از: سید علی اندرزگو،محمد بخارائی،رضا صفار هرندی،مرتضی نیک‌نژاد،مهدی عراقی ومهم‌ترین اقدام این شاخۀ ترور حسنعلی منصور به دست محمد بخارایی در سال 1343 ه‍.ش پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه بود که در نتیجه،محمد بخارایی،رضا صفار هرندی،مرتضی نیک‌نژاد و صادق امانی دستگیر و به اعدام محکوم شدند. . (برگرفته از کتاب جریان شناسی، مهدی نظرپور و لطفعلی لطیفی)

مقاله

نویسنده مهدی نظرپور , لطفعلی لطیفی
جایگاه در درختواره تاریخ ایران بعد از اسلام

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS