دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وظیفه رسیدگی انسان به مشکلات سایر مردم در اسلام

امام رضا (ع): خدا را روی زمین بندگانی است كه در برآوردن نیازهای مردم تلاش می كنند اینان روز قیامت در امانند ، هر كس كه مومنی را شاد كند خدا او را در قیامت شاد می گرداند.
No image
وظیفه رسیدگی انسان به مشکلات سایر مردم در اسلام

اهتمام به امور مردم

• توصیه اكید اسلام این است كه هر مسلمانی همواره باید دغدغه سایر انسان ها را داشته باشد .

• امیر المومنین (ع): « كونا للظالم خصما ً و للمظلوم عوناً» با ستمكار در پیكار باشید و ستمدیده را یار.)(نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 421

حضرت محمد (ص) می فرماید:(اهتمام به امورمردم) مردمان همگی عیال خدایند پس محبوب ترین آنها نزد خدا نیكو ترین نشان نسبت به عیال خدا است .

پیامبر (ص) :اوج خرد وخرد ورزی را پس از دین داری مهربانی و محبت وخیر خواهی نسبت به همه انسان ها اعم از خوب و بد دانسته اند.

پیامبر (ص): محبت نسبت به مردم را نصف ایمان می داند

امام علی(ع): محبت به مردم را نصف عقل توصیف می كند.

« عون العبد اخاه یوما ً خیر من اعتكافه شهرا ً.» (خدمت به خلق از اعتكاف یك ماهه هم نزد خدا ارجمند تر است.(هیج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله)، ص: 576

اهتمام در امور مردم چند دسته است:

1- امور مادی ورفاهی

2- امور معنوی وخدمات روحانی كه اساسی تر ومهم تر است

تأکید اسلام

تاكید اسلام به اهتمام به امورخلق به طور عام و اهتمام به امور مسلمانان به طور خاص است .

پیامبر (ص) می فرماید : اگر كسی بصورت روزانه دغدغه مسلمانان و مشكلات روزمره آنان را نداشته باشد جزء جامعه اسلامی واز زمره مردم مسلمان به حساب نمی آید.

« من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بسلم (یافلیس منهم ) » كسی كه صبح كند وبه امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست.(الكافی (ط - دارالحدیث)، ج‏3، ص: 419)

رفع نیاز از یك مسلمان : اجر و پاداشی بالاتر از بیست حج كه هر كدام همراه باانفاق هزاران دینار در راه خدا باشد و از جمله محبوبترین كارها در نزد خداوند است.

امام رضا (ع): خدا را روی زمین بندگانی است كه در برآوردن نیازهای مردم تلاش می كنند اینان روز قیامت در امانند ، هر كس كه مومنی را شاد كند خدا او را در قیامت شاد می گرداند.

اصلاح میان مردم:

• امام صادق (ع) درباره اصلاح بین مردم فرمودند:

 • اصلاح اختلافات میان مردم ونزدیك كردن آنان یكدیگر صدقه ای است كه خداوندآنرا دوست دارد.

 یكی از بهترین ومطلوبترین اخلاقیات اجتماعی اصلاح ذات بین است.

پاداش اصلاح ذبین در اسلام بالاتر و برتر از نماز و روزه و صدقه دادن است.

• امام علی (ع) به فرزندانش وصیت فرمودند: بترسید از خدا وكارها رابیارایید و یكدیگر را آشتی دهید كه من از جد شما شنیدم كه می گفت:آشتی دادن میان مردم بهتر است از نماز وروزه سالیان.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

برخورد با خویشاوندان در اسلام

صله ارحام تنها منحصر به اقوامی که در قید حیات هستند نیست،بلکه مردگان از اقوام را هم شامل می شود،یعنی رفتن به مزار مردگان واموات از ارحام،و انجام امور خیر و فرستادن خیرات و مبرات برای آنان نیز از مصادیق صله رحم محسوب می گردد.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
Powered by TayaCMS